0115-KDIT2-2.4011.208.2019.2.BK - Zwolnienie z PIT dotacji celowej na wykonanie robót budowlanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.208.2019.2.BK Zwolnienie z PIT dotacji celowej na wykonanie robót budowlanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2019 r. (data wpływu - 28 maja 2019 r.) uzupełnionym w dniu 25 czerwca 2019 r. (data wpływu - 27 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 27 czerwca 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Rada Miejska podjęła uchwałę z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy na lata 2017-2023, zwanego dalej "Programem". Niniejszy Program zakłada podjęcie szeregu przedsięwzięć rewitalizacyjnych - podstawowych i dopuszczalnych, których realizacja przyczyni się do rozwiązania kluczowych problemów społecznych, na obszarze rewitalizacji, skorelowanych z problemami gospodarczymi, środowiskowymi, przestrzenno-funkcjonalnymi i technicznymi, będzie prowadzić do minimalizowania zdiagnozowanych negatywnych zjawisk oraz w konsekwencji wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców. Przyjęcie niniejszego programu pozwoli realizować zadanie własne gminy jakim jest przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia rewitalizacji, a także jej prowadzenie, w zakresie właściwości gminy.

Projekt Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy na lata 2017-2023 został sporządzony na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz zgodnie z ustawą z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji. Dokument jest zgodny również z wytycznymi w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020 Ministerstwa Rozwoju z dnia 2 sierpnia 2016 r.

Gmina podjęła uchwałę w dniu 27 września 2018 r. w sprawie ustanowienia na obszarze rewitalizacji Specjalnej Strefy Rewitalizacji, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia 9 października 2015 r., o rewitalizacji. Utworzenie Strefy umożliwia gminie udzielenie dotacji (w formie refundacji poniesionych wydatków) dla właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości położonych na obszarze Strefy na wykonanie robót budowlanych, prac konserwatorskich i restauratorskich w rozumieniu art. 3 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w odniesieniu do nieruchomości niewpisanych do rejestru zabytków. Burmistrz zarekomendował udzielenie dotacji w pełnej wysokości 4 wnioskodawcom oraz 2 dotacje w kwocie mniejszej niż wnioskowano o łącznej wartości 187 376,30 zł na roboty lub prace, w myśl art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, m.in. na remonty dachów, elewacji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej budynków położonych na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji.

Dotacja celowa dla właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości na wykonanie robót budowlanych, prac konserwatorskich i restauratorskich przy nieruchomościach niewpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji udzielona przez Gminę jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wykaz nieruchomości oraz zakres robót i kosztów objętych wnioskiem o dotację:

* dz. nr 396, ul. S. - docieplenie elewacji budynku, wymiana rynien i rur spustowych, kwota dotacji: 21 887,71 zł;

* dz. nr 468/5, ul. M. - wymiana pokrycia dachowego, kwota dotacji: 40 133,90 zł;

* dz. nr 314, ul. J. - oczyszczenie kamiennej podmurówki i uzupełnienie spoiny między kamieniami, naprawa i zabezpieczenie pęknięć ścian zewnętrznych, wymiana dwóch okien, ocieplenie, wykonanie tynku strukturalnego, wymiana rynien, odmalowanie, uzupełnienie profili dekoracyjnych, kwota dotacji: 22 575,21 zł;

* dz. nr 454/10, ul. K. - remont dachu, kwota dotacji: 50 000 zł;

* dz. nr 466, ul. M. - remont dachu i elewacji budynku, kwota dotacji: 33 350 zł;

* dz. nr 456/2, ul. K. - wymiana pokrycia dachowego, stolarki okiennej i drzwiowej kwota dotacji: 19 429,48 zł.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 9 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, a także ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Obszar inwestycji jest objęty wymaganiami w zakresie dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do obwieszczenia z dnia 20 grudnia 2010 r. znak: XXX w sprawie wyjaśnienia wątpliwości co do treści decyzji o wpisie do rejestru zabytków zespołu urbanistyczno-krajobrazowego miasta, teren inwestycji jest położony w granicach zespołu urbanistyczno-krajobrazowego, który wpisany został do rejestru zabytków. Ochroną krajobrazową objęty został ponadto teren położony w promieniu 1 km od granicy ścisłej ochrony.

Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ww. obszar stanowi otoczenie zabytku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy dotacja celowa otrzymana ze środków Gminy na wykonanie robót budowlanych lub prac konserwatorskich i restauratorskich przy nieruchomościach niewpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji, jest zwolniona z opodatkowania w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy Gmina ma obowiązek wystawić wnioskodawcy PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, osoby fizyczne są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ udzielana przez Gminę dotacja jest dotacją w rozumieniu art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i przyczynia się do realizacji zadań własnych gminy. W związku z czym, Gmina nie ma obowiązku wystawić wnioskodawcy PIT-8C.

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Nie ma on jednak zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

W wyniku naboru wnioski o dotacje złożyły tylko osoby fizyczne, na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, m.in na remont dachów, elewacji frontowej, wymianę stolarki drzwiowej i okiennej w budynkach o funkcji mieszkalnej.

Stosownie do art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, zespół urbanistyczno-krajobrazowy miasta jest zabytkiem podlegającym obligatoryjnej ochronie. Został on wpisany do rejestru zabytków. Ochroną krajobrazową objęty został ponadto teren położony w promieniu 1 km od granicy ścisłej ochrony. Zgodnie z obowiązującą ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ww. obszar stanowi otoczenie zabytku. Planowane inwestycje mają miejsce w ścisłej strefie konserwatorskiej oraz w otoczeniu ww. zabytku. Ochrona i opieka nad zabytkami jest jednym z zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, więc udzielenie przedmiotowych dotacji jest zasadne.

Udzielenie dotacji na wykonanie robót budowlanych lub prac konserwatorskich i restauratorskich przy nieruchomościach niewpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji służy realizacji przedsięwzięcia "Lepsze warunki mieszkania, życia i pracy - remont i modernizacja budynków w obrębie obszaru rewitalizacji wraz z edukacyjną kampanią ekologiczną oraz promocją gospodarczą obszaru rewitalizacji' ujętego w Gminnym Programie Rewitalizacji Gminy na lata 2017-2023 (załącznik do Uchwały).

Większość budynków na obszarze stanowi stara, historyczna substancja często cechująca się złym stanem technicznym, wymagającym podjęcia działań remontowych, modernizacyjnych i rewaloryzacyjnych. Przedsięwzięcie ma na celu poprawę standardu technicznego i efektywności energetycznej budynków głównie mieszkalnych, ale także usługowych oraz budynków użyteczności publicznych, zapobieżenie postępującemu niszczeniu obiektów, wyeksponowanie i ochronę wartości zabytkowych kamienic, poprawę estetyki miasta itd. Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia rewitalizacji, a także jej prowadzenie w zakresie właściwości gminy, stanowią jej zadania własne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 36 ustawy o podatku od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

W konsekwencji, skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Rada Miejska podjęła uchwałę z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy na lata 2017-2023, zwanego dalej "Programem". Niniejszy Program zakłada podjęcie szeregu przedsięwzięć rewitalizacyjnych - podstawowych i dopuszczalnych, których realizacja przyczyni się do rozwiązania kluczowych problemów społecznych, na obszarze rewitalizacji, skorelowanych z problemami gospodarczymi, środowiskowymi, przestrzenno-funkcjonalnymi i technicznymi, będzie prowadzić do minimalizowania zdiagnozowanych negatywnych zjawisk oraz w konsekwencji wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców. Przyjęcie niniejszego programu pozwoli realizować zadanie własne gminy jakim jest przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia rewitalizacji, a także jej prowadzenie, w zakresie właściwości gminy.

Projekt Gminnego Programu Rewitalizacji Gminy na lata 2017-2023 został sporządzony na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz zgodnie z ustawą z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji. Dokument jest zgodny również z wytycznymi w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020 Ministerstwa Rozwoju z dnia 2 sierpnia 2016 r.

Gmina podjęła uchwałę w dniu 27 września 2018 r. w sprawie ustanowienia na obszarze rewitalizacji Specjalnej Strefy Rewitalizacji, o której mowa w art. 25 ustawy z dnia 9 października 2015 r., o rewitalizacji. Utworzenie Strefy umożliwia gminie udzielenie dotacji (w formie refundacji poniesionych wydatków) dla właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości położonych na obszarze Strefy na wykonanie robót budowlanych, prac konserwatorskich i restauratorskich w rozumieniu art. 3 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w odniesieniu do nieruchomości niewpisanych do rejestru zabytków. Burmistrz zarekomendował udzielenie dotacji w pełnej wysokości 4 wnioskodawcom oraz 2 dotacje w kwocie mniejszej niż wnioskowano o łącznej wartości 187 376,30 zł na roboty lub prace, w myśl art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, m.in. na remonty dachów, elewacji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej budynków położonych na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji.

Dotacja celowa dla właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości na wykonanie robót budowlanych, prac konserwatorskich i restauratorskich przy nieruchomościach niewpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji udzielona przez Gminę jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Wykaz nieruchomości oraz zakres robót i kosztów objętych wnioskiem o dotację:

* dz. nr 396, ul. S. - docieplenie elewacji budynku, wymiana rynien i rur spustowych, kwota dotacji: 21 887,71 zł;

* dz. nr 468/5, ul. M. - wymiana pokrycia dachowego, kwota dotacji: 40 133,90 zł;

* dz. nr 314, ul. J. - oczyszczenie kamiennej podmurówki i uzupełnienie spoiny między kamieniami, naprawa i zabezpieczenie pęknięć ścian zewnętrznych, wymiana dwóch okien, ocieplenie, wykonanie tynku strukturalnego, wymiana rynien, odmalowanie, uzupełnienie profili dekoracyjnych, kwota dotacji: 22 575,21 zł;

* dz. nr 454/10, ul. K. - remont dachu, kwota dotacji: 50 000 zł;

* dz. nr 466, ul. M. - remont dachu i elewacji budynku, kwota dotacji: 33 350 zł;

* dz. nr 456/2, ul. K. - wymiana pokrycia dachowego, stolarki okiennej i drzwiowej kwota dotacji: 19 429,48 zł.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 9 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, a także ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Obszar inwestycji jest objęty wymaganiami w zakresie dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej. Zgodnie z załącznikiem nr 1 do obwieszczenia z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie wyjaśnienia wątpliwości co do treści decyzji o wpisie do rejestru zabytków zespołu urbanistyczno-krajobrazowego miasta, teren inwestycji jest położony w granicach zespołu urbanistyczno-krajobrazowego, który wpisany został do rejestru zabytków. Ochroną krajobrazową objęty został ponadto teren położony w promieniu 1 km od granicy ścisłej ochrony.

Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami ww. obszar stanowi otoczenie zabytku.

W myśl art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Z przepisu art. 127 ust. 1 ww. ustawy wynika, że dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

1.

finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji;

2.

dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Dotacjami celowymi, zgodnie z ust. 2 ww. przepisu, są także środki przeznaczone na:

1.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;

2.

realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;

3.

finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;

4.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;

5.

współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

6.

wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Przepis art. 128 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wskazuje, iż udzielanie dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego określają odrębne ustawy.

Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań (art. 221 ust. 1 ww. ustawy).

Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2067 z późn. zm.) określa m.in. zasady finansowania prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytkach, a także organizację organów ochrony zabytków.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale.

W myśl ust. 2 wyżej wymienionego art. 81, dotacja, w zakresie określonym w art. 77, może być udzielona w wysokości do 100% nakładów koniecznych na wykonanie przez wnioskodawcę prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków.

Zakres prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych, na które może zostać udzielona dotacja jest zapisany w art. 77 ustawy o ochronie zabytków i opieki nad zabytkami.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1398 z późn. zm.) rada gminy, z własnej inicjatywy albo na wniosek wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia gminnego programu rewitalizacji.

Rewitalizacja - zgodnie z art. 2 ust. 1 - stanowi proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o rewitalizacji, przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia rewitalizacji, a także jej prowadzenie w zakresie właściwości gminy, stanowią jej zadania własne.

Gminny program rewitalizacji przyjmuje, w drodze uchwały, rada gminy (art. 14 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o rewitalizacji na wniosek wójta, burmistrza albo prezydenta miasta rada gminy podejmuje uchwałę w sprawie ustanowienia na obszarze rewitalizacji Specjalnej Strefy Rewitalizacji, zwanej dalej "Strefą".

Na podstawie art. 35 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku nieruchomości położonych na obszarze Strefy gmina może udzielić ich właścicielom lub użytkownikom wieczystym dotacji w wysokości nieprzekraczającej 50% nakładów koniecznych na wykonanie:

1. robót budowlanych polegających na remoncie lub przebudowie,

2. prac konserwatorskich i prac restauratorskich w rozumieniu art. 3 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2017 r. poz. 2187 oraz z 2018 r. poz. 10) w odniesieniu do nieruchomości niewpisanych do rejestru zabytków * jeżeli wnioskowane działania służą realizacji przedsięwzięć rewitalizacyjnych, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5.

Do dotacji stosuje się odpowiednio przepisy art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (art. 35 ust. 3 ustawy o rewitalizacji).

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że skoro dotacja celowa dla właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości na wykonanie robót budowlanych, prac konserwatorskich i restauratorskich przy nieruchomościach niewpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji udzielona przez Wnioskodawcę - jak wskazano we wniosku - jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, to może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek sporządzenia dla ww. osób, które skorzystały z przedmiotowej dotacji informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2237).

Jednakże zgodnie z jego § 2 ust. 1, wzory, o których mowa w § 1, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe zostały złożone na formularzach dotychczasowych (§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, dotyczy ona wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, właściwym

jest ich ujęcie w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl