0115-KDIT2-2.4011.20.2017.2.ENB - Zwolnienie z PIT stypendium za wyniki w nauce.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.20.2017.2.ENB Zwolnienie z PIT stypendium za wyniki w nauce.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2017 r. (data wpływu 6 marca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 8 maja 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wydział Politechniki we współpracy z A. w dniu 28 maja 2015 r. ogłosił konkurs pt. "W.". Jego celem było wyłonienie najlepszych studentów pierwszego i drugiego stopnia studiujących aktualnie na ostatnich semestrach na Wydziale.

Celem konkursu było promowanie nauki oraz zachęcenie studentów do większego zaangażowania w procesie edukacji w ramach swoich studiów.

Adresatami konkursu byli studenci VI semestru (lub VIII w przypadku studiów niestacjonarnych) studiów I stop. oraz studenci III semestru (lub IV w przypadku studiów niestacjonarnych) studiów II stop.

Kryteria:

1.

dla studentów st. II stop.: średnia ocen ze studiów z dwóch semestrów roku akademickiego 2014/15;

2.

dla studentów st. I stop.: średnia ocen ze studiów z semestru letniego roku akademickiego 2014/15;

3.

zaliczenie wszystkich przedmiotów z semestru letniego roku akademickiego 2014/15 w sesji podstawowej (przy równych średnich bierze się pod uwagę oceny z przedmiotów specjalnościowych).

Nagrody w formie jednorazowych stypendiów obejmują 2 najlepszych studentów I stopnia oraz 2 najlepszych studentów II stopnia w wysokości 2500 USD dla każdego zwycięzcy (łączna pula nagród: 10.000 USD).

Wnioskodawczyni spełniała podane kryteria (średnia ocen 4.492, Wnioskodawczyni zaliczyła wszystkie przedmioty z semestru letniego roku akademickiego 2014/15 w sesji podstawowej) i zgłosiła swój udział w konkursie w określonym terminie. Informacje o wygranej jednorazowego stypendium otrzymała pod koniec 2015 r., a oficjalne potwierdzenie 2 marca 2016 r. Wręczenie nagrody odbyło się 12 kwietnia 2016 r.

W związku z tym w dniu 18 marca 2016 r. Wnioskodawczyni otrzymała przelew w wysokości 2500 USD od firmy A. Przelew został wykonany z filii w Londynie.

W przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że zasady przyznawania stypendium za wyniki w nauce nie zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego jak również nie zostały zatwierdzone przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego czy też ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Zasady przyznawania wskazanego we wniosku stypendium za wyniki w nauce są zgodne z Regulaminem Przyznawania Świadczeń Pomocy Materialnej Studentom i Doktorantom Politechniki, Stypendium Rektora dla najlepszych studentów, stypendium dla najlepszych doktorantów i zostały zatwierdzone przez Dziekana Wydziału oraz Prodziekana ds. Kształcenia Wydziału.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy kwota otrzymanego stypendium za wyniki w nauce jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota otrzymanego stypendium za wyniki w nauce jest zwolniona od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienione zostały źródła przychodów, do których w pkt 9 zaliczono inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wydział Politechniki we współpracy z A w dniu 28 maja 2015 r. ogłosił konkurs pt. "W.", którego celem było wyłonienie najlepszych studentów pierwszego i drugiego stopnia studiujących aktualnie na ostatnich semestrach na Wydziale.

Celem konkursu było promowanie nauki oraz zachęcenie studentów do większego zaangażowania w procesie edukacji w ramach swoich studiów.

Zasady przyznawania stypendium za wyniki w nauce nie zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego jak również nie zostały zatwierdzone przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego czy też ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Wnioskodawczyni spełniała kryteria konkursu i zgłosiła swój udział w konkursie w określonym terminie. Informacje o wygranej jednorazowego stypendium otrzymała pod koniec 2015 r., a oficjalne potwierdzenie 2 marca 2016 r. Wręczenie nagrody odbyło się 12 kwietnia 2016 r.

W związku z tym w dniu 18 marca 2016 r. Wnioskodawczyni otrzymała przelew w wysokości 2500 USD od firmy A. Przelew został wykonany z filii w Londynie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. Nr 250, poz. 1840) części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W świetle powyższego stypendium za wyniki w nauce które Wnioskodawczyni otrzymała z Wielkiej Brytanii podlega opodatkowaniu tylko w miejscu zamieszkania, tj. w Polsce.

Stypendia należą do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych. Jednakże nie wszystkie stypendia w Polsce podlegają opodatkowaniu, niektóre z nich bowiem ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 28 kwietnia 2017 r. wolne od podatku są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Należy przy tym podkreślić, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy określa rodzaje (grupy) stypendiów, dla których ustawodawca przewidział preferencję podatkową w postaci zwolnienia od podatku. Wolne od podatku są:

* stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, tj. stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 882);

* stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym, tj. stypendia adresowane do doktorantów przyznawane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1842);

* inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W odniesieniu do trzeciej z ww. grup stypendiów, należy podkreślić, że:

* muszą one mieć charakter stypendiów naukowych (tj. służących kontynuowaniu nauki lub prowadzeniu badań naukowych) i stypendiów za wyniki w nauce (tj. przyznawanych w oparciu o kryterium celów osiągniętych w dziedzinie nauki i służących dalszemu rozwojowi naukowemu);

* zasady ich przyznawania muszą być zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (bez konieczności uprzedniego zasięgnięcia opinii ww. Rady);

* na moment ich otrzymania przez stypendystę ww. procedura zatwierdzania zasad ich przyznawania musi być zakończona.

Podkreślić również należy, że ww. zwolnienie jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Zatem korzystanie ze zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku, uznać należy, iż nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy. Wnioskodawczyni otrzymała bowiem stypendium za wyniki w nauce, którego zasady przyznawania nie zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego czy też ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Oznacza to, że stypendium za wyniki w nauce otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2016 r. nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i podlega opodatkowaniu jako przychody z tzw. innych źródeł, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl