0115-KDIT2-2.4011.136.2019.2.ENB - Opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z Wielkiej Brytanii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 czerwca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.136.2019.2.ENB Opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z Wielkiej Brytanii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2019 r. (data wpływu 3 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 14 maja 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z Wielkiej Brytanii w latach 2018-2019 - jest nieprawidłowe w zakresie zastosowania art. 19 Konwencji między Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, jest prawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 maja 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z Wielkiej Brytanii w latach 2018-2019.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni urodziła się i wychowała w Polsce. Jej miejsce zamieszkania, a także główny ośrodek życia, znajdują się w Polsce. Posiada polskie obywatelstwo i nie zamierza emigrować z kraju. W Polsce zdobyła wykształcenie na Uniwersytecie w P. W latach 2015-2016 pracowała na Uniwersytecie w T. na stanowisku pracownika naukowego. W międzyczasie pracowała również w P. do końca maja 2017 r. i potem w K. w maju i czerwcu 2018 r. W Polsce płaciła podatek dochodowy od osób fizycznych do lipca 2018 r.

W 2018 r. w ramach programu naukowego Komisji Europejskiej pt. "M.", Wnioskodawczyni zawarła umowę o pracę na okres trzech lat (od sierpnia 2018 r.) z Uniwersytetem w Wielkiej Brytanii, znajdującym się w mieście Liverpool (U.). W ramach podjętej współpracy zobowiązała się do wykonywania zadań i prowadzenia badań naukowych na terenie Polski, ale także poza granicami kraju, m.in. w mieście Liverpool (Wielka Brytania) oraz w stanie Arizona (USA).

Od stycznia do lipca 2018 r. Wnioskodawczyni przebywała w Polsce. Następnie podjęła pracę w Wielkiej Brytanii w sierpniu 2018 r., ale do końca 2018 r. również przebywała w Polsce. W 2018 r. w Polsce przebywała więc łącznie 12 miesięcy.

W 2019 r. Wnioskodawczyni w okresie od 1 stycznia do około 23 lipca (nie dłużej niż 30 lipca) prowadzi i będzie prowadziła badania naukowe w USA (na uniwersytecie A. jako visiting researcher/scholar), a następnie od sierpnia do grudnia będzie przebywała ponownie w Polsce. Łącznie w 2019 r. w USA spędzi 6 miesięcy i około 23 dni (nie więcej niż 7 miesięcy), natomiast w Polsce 5 miesięcy. Uniwersytet w USA przyjął Wnioskodawczynię w celu prowadzenia prac badawczych na okres dwóch lat, tj. od sierpnia 2018 r. do lipca 2020 r. Niemniej jednak, specyfika badań powoduje, że nie przez cały ten czas Wnioskodawczyni będzie przebywać w USA. Przez cały ten czas wynagrodzenie Wnioskodawczyni będzie wypłacać Uniwersytet w Wielkiej Brytanii. Wnioskodawczyni nie będzie pobierać wynagrodzenia, stypendium ani innych świadczeń pieniężnych z A. czy innej amerykańskiej organizacji.

Ponadto w przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawczyni wyjaśniła, że w 2018 r. mieszkała wyłącznie w Polsce. Natomiast od 1 stycznia 2019 r. do około 22-24 lipca 2019 r. mieszka wyłącznie w USA. Następnie do 1 sierpnia 2020 r. będzie mieszkać wyłącznie w Polsce. Centrum interesów osobistych i gospodarczych Wnioskodawczyni jest i będzie w Polsce. Nie planuje ona emigrować na stałe za granicę. Mimo mieszkania przez 7 miesięcy w USA jej stałe miejsce zamieszkania pozostanie w Polsce. To oznacza, że w Polsce Wnioskodawczyni posiada zameldowanie. Jej rodzina mieszka w Polsce i nie przeprowadziła się do USA razem z nią. Wnioskodawczyni nie posiada nieruchomości, inwestycji i oszczędności za granicą. Wszyscy jej przyjaciele i znacząco bliskie osoby mieszkają w Polsce. Jest obywatelem wyłącznie Polski.

Wnioskodawczyni nie przebywała w Wielkiej Brytanii w 2018 i 2019 r. (z wyjątkiem krótkiego czterodniowego pobytu w 2018 r.). Jednakże od sierpnia 2018 r. co miesiąc uzyskuje ona miesięczne dochody wynikające z zawarcia umowy o pracę z brytyjskim Uniwersytetem. Badania w 2018 r. wykonywała w Polsce.

Wnioskodawczyni będzie przebywać w Wielkiej Brytanii w terminie początek sierpnia 2020 r. - koniec lipca 2021 r. Wówczas będzie prowadzić badania na uniwersytecie publicznym w celu prowadzenia prac badawczych podejmowanych w interesie publicznym. W terminie sierpień-grudzień 2018 r. prowadziła badania w Polsce w interesie publicznym. W terminie sierpień 2019 r. - lipiec 2020 r. będzie prowadzić badania w Polsce w interesie publicznym.

Wnioskodawczyni otrzymała oficjalne zaproszenie z A. oraz wyjechała do USA wyłącznie w celu prowadzenia badań w interesie publicznym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W jakim kraju Wnioskodawczyni powinna zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów uzyskanych od Uniwersytetu w Liverpoolu za rok 2018 oraz 2019 (z tytułu prac badawczych wykonanych w Polsce, Wielkiej Brytanii i USA)? Czy podatek ten powinien zostać zapłacony w Polsce, w Wielkiej Brytanii czy w Stanach Zjednoczonych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, powinna zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów uzyskanych od Uniwersytetu w Liverpoolu za rok 2018 oraz 2019 w Polsce.

Zgodnie z art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni, ze względu na miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczy nieograniczony obowiązek podatkowy. W związku z tym ma ona obowiązek rozliczania podatku dochodowego, co do zasady, w Polsce.

Powyższy przepis stosuje się, według art. 4a ww. ustawy, z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W tym przypadku zastosowanie znajdują przepisy Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisana w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. Konwencja w art. 14 w ust. 1 stanowi, iż osoba, która ma miejsce zamieszkania w Polsce i uzyskuje dochód z pracy wykonywanej w Wielkiej Brytanii, może podlegać, co do zasady, opodatkowaniu w Wielkiej Brytanii.

Niemniej jednak, wspomniany art. 14 konwencji stosuje się z zastrzeżeniem, m.in. jej art. 19. Z kolei, zgodnie z tym przepisem pracownik badawczy, który przebywa w Umawiającym się państwie (Wielka Brytania) wyłącznie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych i który bezpośrednio przed przybyciem miał miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie (Polska), jest zwolniony od podatku w pierwszym Umawiającym się Państwie (Wielka Brytania), z tytułu wynagrodzenia za prowadzenie prac badawczych, przez okres nieprzekraczający dwóch lat od jego pierwszego przybycia w tym celu, pod warunkiem że takie wynagrodzenie podlega opodatkowaniu w drugim Umawiającym się Państwie (Polska). Powyższa regulacja szczególna w pełni znajduje zastosowanie w sytuacji Wnioskodawczyni i wynika z niej, że dochód uzyskany od Uniwersytetu z siedzibą w Liverpoolu w latach 2018 i 2019 będzie opodatkowany w Polsce (i nie będzie podlegał brytyjskiemu podatkowi dochodowemu).

W zakresie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ze Stanami Zjednoczonymi z 8 października 1974 r. (w odniesieniu do roku 2019) opodatkowanie wyłącznie polskim podatkiem dochodowym wynika z kolei z art. 17 ust. 1 tej umowy, zgodnie z którym jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa jest zaproszona przez Rząd drugiego Umawiającego się Państwa, jego jednostkę administracyjną lub jej władzę terenową, przez uniwersytet lub inną uznaną instytucję dydaktyczną tego drugiego Umawiającego się Państwa na przewidywany okres nie przekraczający 2 lat celem nauczania lub uczestniczenia w pracach badawczych lub w obu celach na uniwersytecie lub innej uznanej instytucji dydaktycznej i jeżeli taka osoba przybywa do tego drugiego Umawiającego się Państwa przede wszystkim w tym celu, to jej dochód z pracy dydaktycznej lub badawczej na takim uniwersytecie lub instytucji dydaktycznej będzie wyłączony spod opodatkowania przez to drugie Umawiające się Państwo przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu do tego drugiego Umawiającego się Państwa. Wnioskodawczyni spełnia warunki określone w przytoczonym przepisie, tj. została zaproszona przez uniwersytet (A.) na okres dwóch lat (sierpień 2018 - lipiec 2020) celem prowadzenia prac badawczych i wjechała do USA 1 stycznia 2019 r. przede wszystkim w tym celu.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości przyjętego przez nią stanowiska w sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w zakresie zastosowania art. 19 Konwencji między Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych oraz jest prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni urodziła się i wychowała w Polsce. Jej miejsce zamieszkania, a także główny ośrodek życia, znajdują się w Polsce. Posiada polskie obywatelstwo i nie zamierza emigrować z kraju. W Polsce zdobyła wykształcenie na Uniwersytecie w P. W latach 2015-2016 pracowała na Uniwersytecie w T. na stanowisku pracownika naukowego. W międzyczasie pracowała również w P. do końca maja 2017 r. i potem w K. w maju i czerwcu 2018 r. W Polsce płaciła podatek dochodowy od osób fizycznych do lipca 2018 r.

W 2018 r. w ramach programu naukowego Komisji Europejskiej pt. "M.", Wnioskodawczyni zawarła umowę o pracę na okres trzech lat (od sierpnia 2018 r.) z Uniwersytetem w Wielkiej Brytanii, znajdującym się w mieście Liverpool. W ramach podjętej współpracy zobowiązała się do wykonywania zadań i prowadzenia badań naukowych na terenie Polski, ale także poza granicami kraju, m.in. w mieście Liverpool (Wielka Brytania) oraz w stanie Arizona (USA).

Od stycznia do lipca 2018 r. Wnioskodawczyni przebywała w Polsce. Następnie podjęła pracę w Wielkiej Brytanii w sierpniu 2018 r., ale do końca 2018 r. również przebywała w Polsce. W 2018 r. w Polsce przebywała więc łącznie 12 miesięcy.

W 2019 r. Wnioskodawczyni w okresie od 1 stycznia do około 23 lipca (nie dłużej niż 30 lipca) prowadzi i będzie prowadziła badania naukowe w USA (na uniwersytecie A. jako visiting researcher/scholar), a następnie od sierpnia do grudnia będzie przebywała ponownie w Polsce. Łącznie w 2019 r. w USA spędzi 6 miesięcy i około 23 dni (nie więcej niż 7 miesięcy), natomiast w Polsce 5 miesięcy. Uniwersytet w USA przyjął Wnioskodawczynię w celu prowadzenia prac badawczych na okres dwóch lat, tj. od sierpnia 2018 r. do lipca 2020 r. Niemniej jednak, specyfika badań powoduje, że nie przez cały ten czas Wnioskodawczyni będzie przebywać w USA. Przez cały ten czas wynagrodzenie Wnioskodawczyni będzie wypłacać Uniwersytet w Wielkiej Brytanii. Wnioskodawczyni nie będzie pobierać wynagrodzenia, stypendium ani innych świadczeń pieniężnych z A. czy innej amerykańskiej organizacji.

Ponadto w przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawczyni wyjaśniła, że w 2018 r. mieszkała wyłącznie w Polsce. Natomiast od 1 stycznia 2019 r. do około 22-24 lipca 2019 r. mieszka wyłącznie w USA. Następnie do 1 sierpnia 2020 r. będzie mieszkać wyłącznie w Polsce. Centrum interesów osobistych i gospodarczych Wnioskodawczyni jest i będzie w Polsce. Nie planuje ona emigrować na stałe za granicę. Mimo mieszkania przez 7 miesięcy w USA jej stałe miejsce zamieszkania pozostanie w Polsce. To oznacza, że w Polsce Wnioskodawczyni posiada zameldowanie. Jej rodzina mieszka w Polsce i nie przeprowadziła się do USA razem z nią. Wnioskodawczyni nie posiada nieruchomości, inwestycji i oszczędności za granicą. Wszyscy jej przyjaciele i znacząco bliskie osoby mieszkają w Polsce. Jest obywatelem wyłącznie Polski.

Wnioskodawczyni nie przebywała w Wielkiej Brytanii w 2018 i 2019 r. (z wyjątkiem krótkiego czterodniowego pobytu w 2018 r.). Jednakże od sierpnia 2018 r. co miesiąc uzyskuje ona miesięczne dochody wynikające z zawarcia umowy o pracę z brytyjskim Uniwersytetem. Badania w 2018 r. wykonywała w Polsce.

Wnioskodawczyni będzie przebywać w Wielkiej Brytanii w terminie początek sierpnia 2020 r. - koniec lipca 2021 r. Wówczas będzie prowadzić badania na uniwersytecie publicznym w celu prowadzenia prac badawczych podejmowanych w interesie publicznym. W terminie sierpień-grudzień 2018 r. prowadziła badania w Polsce w interesie publicznym. W terminie sierpień 2019 r. - lipiec 2020 r. będzie prowadzić badania w Polsce w interesie publicznym.

Wnioskodawczyni otrzymała oficjalne zaproszenie z A. oraz wyjechała do USA wyłącznie w celu prowadzenia badań w interesie publicznym.

Mając zatem na uwadze, że w okresie którego dotyczy wniosek Wnioskodawczyni ma i będzie miała centrum interesów osobistych i gospodarczych w Polsce, nie planuje emigrować na stałe za granicę i pomimo zamieszkania przez 7 miesięcy w USA jej stałe miejsce zamieszkania pozostanie w Polsce, gdzie mieszka Jej rodzina uznać należy, że w okresie którego dotyczy wniosek posiadała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, i w konsekwencji podlegała i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W kontekście przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy również wyjaśnić, że miejsce opodatkowania dochodów z pracy, zgodnie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania uzależnione jest nie tyle od podmiotu wypłacającego wynagrodzenie, co od miejsca wykonywania pracy. Zatem, zakres obowiązku podatkowego rezydentów podatkowych wykonujących pracę za granicą modyfikowany jest przez umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez państwo rezydencji z państwem, w którym praca jest wykonywana. Zgodnie z zasadą wyrażoną również w polskich umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody osób fizycznych mających miejsce zamieszkania w jednym z umawiających się państw, uzyskiwane z tytułu pracy najemnej świadczonej na terytorium drugiego państwa, mogą być opodatkowane w tym państwie, w którym praca ta jest rzeczywiście wykonywana. Kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii, gdzie uzyskiwane są wynagrodzenia w zamian za świadczoną pracę najemną, ma określenie miejsca jej wykonywania. Za miejsce wykonywania pracy należy uznać zawsze to miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa, kiedy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie.

Zawierane przez Polskę umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania są wzorowane na Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD, zatem interpretacja ich postanowień powinna uwzględniać ustalenia przyjęte na szczeblu OECD, znajdujące wyraz w wypracowanym przez państwa członkowskie tej organizacji, w tym również Polskę, Komentarzu do Modelowej Konwencji (MK).

W myśl art. 14 ust. 1 Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), z zastrzeżeniem postanowień artykułów 15, 17, 18 i 19 niniejszej Konwencji, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Stosownie do art. 14 ust. 2 ww. Konwencji, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, wykonywaną w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:

a.

odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni w okresie dwunastu miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym, i

b.

wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i

c.

wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład, który pracodawca posiada w drugim Państwie.

Powyższe przepisy jednoznacznie wskazują, że co do zasady dochody z pracy podlegają opodatkowaniu tylko w państwie zamieszkania, chyba, że praca jest wykonywana w drugim państwie. Jeżeli jest tam rzeczywiście wykonywana, to otrzymywane wynagrodzenie może być opodatkowane w obu państwach, za wyjątkiem przypadku opisanego szczegółowo w treści art. 14 ust. 2 Konwencji.

Ponadto, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14 ust. 1 Konwencji, przepis ten stosuje się z zastrzeżeniem m.in. art. 19 Konwencji. Stosownie do ust. 1 art. 19, profesor, nauczyciel lub pracownik badawczy, który przebywa w Umawiającym się Państwie wyłącznie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uczelni, w szkole pomaturalnej, szkole lub innej uznanej placówce oświatowej tego Umawiającego się Państwa, i który ma lub bezpośrednio przed przybyciem miał miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, będzie zwolniony od podatku w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie, z tytułu wynagrodzenia za takie nauczanie lub prowadzenie prac badawczych, przez okres nieprzekraczający dwóch lat od dnia jego pierwszego przybycia w tym celu, pod warunkiem, że takie wynagrodzenie podlega opodatkowaniu w drugim Umawiającym się Państwie.

Zwolnienie, o którym mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, nie ma zastosowania do wynagrodzenia uzyskiwanego w zamian za prowadzenie prac badawczych, jeżeli takie prace badawcze nie są podejmowane w interesie publicznym, lecz głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub określonych osób (art. 19 ust. 2 Konwencji).

W świetle powyższego, art. 19 ust. 1 ma więc zastosowanie do dochodów profesorów, nauczycieli lub pracowników naukowych mających miejsce zamieszkania w jednym państwie (w Polsce) i przebywających w drugim umawiającym się państwie w ściśle określonych w tym przepisie celach (w Wielkiej Brytanii).

Mając zatem na uwadze, że Wnioskodawczyni w latach 2018 -2019 nie wykonywała pracy (prac badawczych) na terytorium Wielkiej Brytanii, do uzyskiwanych przez Nią z tego kraju dochodów nie może mieć zastosowania wskazany we wniosku art. 19 Konwencji polsko-brytyjskiej.

Wobec powyższego wskazane we wniosku dochody ze stosunku pracy wypłacane Wnioskodawczyni z Wielkiej Brytanii przez Uniwersytet w Liverpoolu z tytułu pracy - badań naukowych wykonywanych na terytorium Polski, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do dochodów uzyskanych z Wielkiej Brytanii z tytułu badań wykonywanych w ramach stosunku pracy na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki zastosowanie znajdzie Umowa z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Co do zasady, do dochodów uzyskanych z pracy wykonywanej na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 i ust. 2 ww. Umowy.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 Umowy, płace, wynagrodzenia i inne świadczenia o podobnym charakterze, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa z tytułu zatrudnienia, będą opodatkowane tylko przez to Umawiające się Państwo, chyba że osoba ta wykonuje pracę w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca ta jest tam wykonywana, to takie wynagrodzenia świadczone za tę pracę mogą być opodatkowane przez to drugie Umawiające się Państwo.

W myśl art. 16 ust. 2 Umowy, niezależnie od postanowień ustępu 1 wynagrodzenia, jakie osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania na terytorium jednego z Umawiających się Państw osiąga z pracy najemnej podejmowanej na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa, mogą być opodatkowane tylko w pierwszym Umawiającym się Państwie, jeżeli:

a.

odbiorca przebywa na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa łącznie nie dłużej niż 183 dni podczas danego roku podatkowego,

b.

wynagrodzenia są wypłacane przez osobę lub w imieniu osoby, która nie ma na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa miejsca zamieszkania lub siedziby, oraz

c.

wynagrodzenia nie są wypłacane przez zakład, który posiada osoba płacąca wynagrodzenie na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa.

Jednakże, art. 17 ust. 1 tej umowy zawiera szczególne uregulowania dotyczące dochodów z nauczania i prowadzenia prac badawczych i stanowi, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa jest zaproszona przez Rząd drugiego Umawiającego się Państwa, jego jednostkę administracyjną lub jej władzę terenową, przez uniwersytet lub inną uznaną instytucję dydaktyczną tego drugiego Umawiającego się Państwa na przewidywany okres nie przekraczający 2 lat celem nauczania lub uczestniczenia w pracach badawczych lub w obu celach na uniwersytecie lub innej uznanej instytucji dydaktycznej i jeżeli taka osoba przybywa do tego drugiego Umawiającego się Państwa przede wszystkim w tym celu, to jej dochód z pracy dydaktycznej lub badawczej na takim uniwersytecie lub instytucji dydaktycznej będzie wyłączony spod opodatkowania przez to drugie Umawiające się Państwo przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu do tego drugiego Umawiającego się Państwa.

Niniejszy artykuł nie będzie miał zastosowania do dochodu z badań, jeżeli takie badania nie są prowadzone w interesie publicznym, lecz przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści materialnych prywatnie przez określoną osobę lub osoby (art. 17 ust. 2 tej umowy).

Z powyższego wynika, iż dochód osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania w Polsce, uzyskiwany z tytułu nauczania lub prowadzenia prac badawczych w Stanach Zjednoczonych Ameryki, podlega wyłączeniu spod opodatkowania w tym państwie przez okres nieprzekraczający 2 lat licząc od dnia przyjazdu do tego kraju.

Ponadto zauważyć należy, że treść tego przepisu nie wskazuje aby jego stosowanie było uzależnione od tego, czy dochody pochodzą ze źródła leżącego w Stanach Zjednoczonych Ameryki, tj. w państwie, w którym czynności są wykonywane.

Skoro zatem Wnioskodawczyni mająca stałe miejsce zamieszkania w Polsce została zaproszona przez A. w celu uczestniczenia w pracach badawczych na okres dwóch lat (z czego w Stanach Zjednoczonych Ameryki spędzi w 2019 r. 6 miesięcy i około 23 dni), a celem wyjazdu było wyłącznie prowadzenie badań w interesie publicznym to uznać należy, że dochód uzyskany w związku z prowadzeniem prac badawczych na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki będzie w tym państwie wyłączony spod opodatkowania przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu do USA.

W konsekwencji dochód uzyskany z Wielkiej Brytanii z tytułu prac badawczych prowadzonych przez niespełna 7 miesięcy na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki podlega i będzie podlegał opodatkowaniu tylko w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe w zakresie zastosowania art. 19 Konwencji między Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych oraz za prawidłowe w pozostałym zakresie.

Końcowo zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji, zgodnie z zakresem wyznaczonym zadanym pytaniem i przedstawionym własnym stanowiskiem jest wyłącznie opodatkowanie dochodów uzyskanych w latach 2018-2019.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl