0115-KDIT2-1.4011.320.2018.2.MK - Zwolnienie z PIT przychodu ze zbycia nieruchomości przeznaczonego na cele mieszkaniowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-1.4011.320.2018.2.MK Zwolnienie z PIT przychodu ze zbycia nieruchomości przeznaczonego na cele mieszkaniowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2018 r., uzupełnionym w dniu 16 września 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, uzupełniony w dniu 16 września 2018 r.

We wniosku tym, po uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 2 lutego 2018 r. Wnioskodawca sprzedał dom przy ul. A w K, którego był właścicielem krócej niż 5 lat podatkowych. Za pieniądze uzyskane ze sprzedaży domu Wnioskodawca kupił mieszkanie od dewelopera (akt notarialny z dnia 26 czerwca 2018 r.) przy ul. A w K gdzie obecnie mieszka i domek szeregowy do remontu i wykończenia przy ul. B w K (akt notarialny z dnia 19 marca 2018 r.). Na zakup tych dwóch nieruchomości Wnioskodawca wydał wszystkie pieniądze uzyskane ze sprzedaży nieruchomości przy ul. A PIT-39 Wnioskodawca złoży do końca kwietnia 2019 r. z informacją, że będzie korzystał z ulgi podatkowej na zakup nieruchomości na własne cele mieszkaniowe. Decyzje o zakupie mieszkania (A) Wnioskodawca podjął ponieważ wcześniejszy właściciel domku szeregowego wyprowadził się z niego 30 czerwca 2018 r. i dopiero po tej dacie zaczął remont domku szeregowego. W zakupionym mieszkaniu (A) Wnioskodawca będzie mieszkał ok. 6 miesięcy do czasu zakończenia remontu w domku (B) i następnie przeprowadzi się do niego.

Nieruchomość której sprzedaży Wnioskodawca dokonał w dniu 2 lutego 2018 r. nabył w dniu 1 lutego 2017 r. na podstawie aktu notarialnego.

Wnioskodawca posiada dwa mieszkania jednopokojowe, są one wynajmowane i Wnioskodawca odprowadza podatek na zasadzie ryczałtu 8,5%.

W przeszłości Wnioskodawca dokonywał zakupu działki własnościowej od Urzędu Miasta K w styczniu 2007 r., sprzedaż domu wybudowanego na ww. działce nastąpiła w styczniu 2017 r. W dniu 10 czerwca 2013 r. Wnioskodawca sprzedał mieszkanie, które dostał w umowie darowizny od swojej babci spisanej aktem notarialnym dnia 11 lutego 1998 r. W dniu 6 sierpnia 2014 r. aktem notarialnym Wnioskodawca dokonał zakupu nieruchomości (mieszkanie jednopokojowe). W dniu 16 sierpnia 2002 r. Wnioskodawca zakupił inną nieruchomość (mieszkanie jednopokojowe).

Wnioskodawca nie planuje dokonywać kolejnych tego typu transakcji.

Po sprzedaży domu Wnioskodawca musiał gdzieś mieszkać, zakupiony domek szeregowy wymaga remontu i wykończenia - Wnioskodawca zakupił lokal mieszkalny w celu realizacji własnych celów mieszkaniowych.

Wnioskodawca nie planuje sprzedaży mieszkania znajdującego się w K przy ulicy A. Obecnie Wnioskodawca nie planuje sposobu przeznaczenia użytkowania tego mieszkania z uwagi na to, że remont domku szeregowego znacznie się przedłuża i Wnioskodawca nie wie ile czasu będzie w nim mieszkał.

Wnioskodawca domek szeregowy kupił w celu realizacji własnych celów mieszkaniowych. Wnioskodawca będzie tam zamieszkiwał wraz z rodziną (z żoną i synem). Wnioskodawca nie planuje sprzedaży ww. domu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy biorąc pod uwagę fakt, że w zakupionym mieszkaniu Wnioskodawca będzie mieszkał kilka miesięcy po wyprowadzce ze sprzedanego domu do czasu wykonania remontu w domku szeregowym, Wnioskodawca spełni warunek, który jest wymagany w prawie podatkowym, że zakupione nieruchomości będą zakwalifikowane jako własne cele mieszkaniowe i w związku z tym Wnioskodawca zostanie zwolniony z zapłaty podatku po sprzedaży nieruchomości (sprzedana nieruchomość przed upływem pięciu lat podatkowych)?

Zdaniem Wnioskodawcy spełnia On warunek który wymagany jest w prawie podatkowym, dlatego że w mieszkaniu (ul. A) Wnioskodawca będzie mieszkał kilka miesięcy, a następnie przeprowadzi się do wyremontowanego domku (ul. B). Obydwie nieruchomości posłużą Wnioskodawcy do własnych celów mieszkaniowych. W związku z tym Wnioskodawca powinien zostać zwolniony z zapłaty podatku po sprzedaży nieruchomości (ul. A) którą Wnioskodawca sprzedał przed upływem 5 lat podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Należy wyjaśnić, że powyższe zwolnienie obejmować będzie taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego,

* położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, uzyskanych środków wyłącznie na cele mieszkaniowe podatnika określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Katalog wydatków stanowiących własne cele mieszkaniowe podatnika wskazany w art. 21 ust. 25 ustawy ma charakter zamknięty - jest to wyliczenie enumeratywne. Ustawodawca formułując zwolnienie przedmiotowe w sposób jednoznaczny i wyczerpujący wskazał cele mieszkaniowe, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży.

Wskazując jako cel mieszkaniowy wydatki poniesione na nabycie w szczególności lokalu mieszkalnego, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa kiedy i jak długo podatnik powinien mieszkać w nabytym lokalu mieszkalnym, żeby nastąpiła realizacja celu mieszkaniowego. Wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, iż podatnik, w tym nowym lokalu zamieszka, natomiast wyrażenie "własne cele mieszkaniowe" należy odnosić do zamieszkiwania związanego z różnymi sposobami wydatkowania przychodu, a nie do wydatkowania przychodu na nabycie mieszkania w znaczeniu przedmiotowym.

Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "własne cele mieszkaniowe", aczkolwiek przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 poprzez to wyrażenie, w sposób niebudzący wątpliwości podkreślił, że celem nadrzędnym jest zwolnienie tylko takiego dochodu, który wydatkowany zostanie na zaspokojenie "własnych celów mieszkaniowych". "Własne cele mieszkaniowe" w takim przypadku należy rozumieć jednoznacznie zgodnie z wykładnią literalną. Termin "własne cele mieszkaniowe" należy rozpatrywać w powiązaniu z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wymienia wydatki uprawniające do zwolnienia z opodatkowania uzyskanego dochodu. Tak więc uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie wyłącznie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, że celem podatnika jest zamieszkanie w tym nowym miejscu.

Z opisu sprawy wynika, że środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości dokonanej w dniu 2 lutego 2018 r. przeznaczono w całości na zakup mieszkania od dewelopera oraz zakup domku szeregowego do remontu. W zakupionym mieszkaniu Wnioskodawca będzie mieszkał około sześć miesięcy do czasu zakończenia remontu w domku. Wnioskodawca nie planuje sprzedaży mieszkania z uwagi na to, że remont domku szeregowego znacznie się przedłuża; Wnioskodawca nie wie ile czasu będzie w nim mieszkał. Po wyremontowaniu domu Wnioskodawca przeprowadzi się do niego i zamieszka w nim wraz z rodziną.

Mając na względzie treść przywołanych przepisów oraz biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności poniesione przez Wnioskodawcę wydatki należy uznać za wydatki na własne cele mieszkaniowe. Tym samym, w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie przedmiotowe określone dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl