0115-KDIT2-1.4011.231.2018.2.AS - Ulga mieszkaniowa w związku z nabyciem od męża udziału w nieruchomości należącej do majątku odrębnego męża.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-1.4011.231.2018.2.AS Ulga mieszkaniowa w związku z nabyciem od męża udziału w nieruchomości należącej do majątku odrębnego męża.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2018 r. (data wpływu 13 czerwca 2018 r.) uzupełnionym w dniu 23 lipca 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego:

* jest prawidłowe w odniesieniu do działki nr 138/18 oraz

* jest nieprawidłowe w odniesieniu do działki nr 138/17.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Wniosek został uzupełniony w dniu 23 lipca 2018 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 22 listopada 2013 r. zmarła D. K., która była współwłaścicielką w udziale wynoszącym 5/8 w prawie własności nieruchomości - lokalu mieszkalnego.

Wnioskodawczyni w drodze dziedziczenia po D. K. z dniem jej śmierci, czyli 22 listopada 2013 r., na podstawie testamentu nabyła w całości udział wynoszący 5/8 w prawie własności lokalu. Nabycie spadku po D. K. zostało potwierdzone postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku, wydanym w dniu 12 listopada 2014 r. przez Sąd Rejonowy. Nabycie nastąpiło do majątku osobistego Wnioskodawczyni, a to z mocy art. 33 pkt 2 ustawy kodeks rodzinny i opiekuńczy.

W dniu 6 kwietnia 2018 r. Wnioskodawczyni sprzedała cały swój udział (5/8 części) w prawie własności lokalu w zamian za zapłatę ceny w kwocie 303.125 zł.

Wnioskodawczyni pozostaje od dnia 1 czerwca 2007 r. w związku małżeńskim, przy czym od dnia 21 listopada 2014 r. stosunki majątkowe w związku małżeńskim poddane są nieprzerwanie ustrojowi rozdzielności majątkowej, wprowadzonemu umową majątkową małżeńską z dnia 21 listopada 2014 r.

Mąż Wnioskodawczyni jest właścicielem nieruchomości stanowiącej jego majątek osobisty, w udziale wynoszącym 1/1, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Powyższa księga wieczysta obejmuje dwie działki - niezabudowaną działkę nr 138/17, pow. 0,0802 ha, o wartości rynkowej 80.000 zł oraz zabudowaną działkę nr 138/18, pow. 0,0900 ha o wartości rynkowej 90.000 zł. Obie działki geodezyjne objęte ww. księgą wieczystą przeznaczone są, zgodnie z przyjętym uchwałą Gminy miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego fragmentu obrębu geodezyjnego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i usługową.

Na zabudowanej działce nr 138/18 został wybudowany dom jednorodzinny (dalej: dom). Budowa domu jest na końcowym etapie, jednakże nie zostało jeszcze wydane pozwolenie na użytkowanie domu. Wartość rynkowa domu w stanie na dzień sporządzenia niniejszego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej wynosi 400.000 zł. Łączna wartość działek 138/17 i 138/18 i wybudowanego na działce 138/18 domu, objętych księgą wieczystą wynosi 570.000 zł.

Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć cały dochód w kwocie 303.125 zł uzyskany z odpłatnego zbycia udziału w wysokości 5/8 w prawie do lokalu na zakup od swojego męża udziału w wysokości 54/100 w prawie własności wyżej opisanej nieruchomości objętej księgą wieczystą. Nabycie nastąpi nie później niż do końca 2019 r.

Cena sprzedaży udziału w wysokości 54/100 w prawie własności ww. nieruchomości objętej księgą wieczystą odpowiada cenie rynkowej i wynosiła będzie 307.800 zł. Wnioskodawczyni na nabycie ww. nieruchomości przeznaczy cały dochód, jaki uzyskała z odpłatnego zbycia udziału w wysokości 5/8 w prawie do lokalu.

Wnioskodawczyni nie jest ani właścicielem, ani współwłaścicielem nieruchomości, w której obecnie zamieszkuje. Wnioskodawczyni nie jestem właścicielem ani współwłaścicielem żadnej nieruchomości na której mogłaby realizować własne cele mieszkaniowe. Mąż Wnioskodawczyni nabył działki o nr 138/17 i 138/18 w drodze umowy darowizny z dnia 31 października 2012 r. od swojego ojca. Wnioskodawczyni nigdy nie była właścicielem ani współwłaścicielem działek o nr 138/17 i 138/18 i nigdy ich nie nabyła, ani nie zbyła. Na działce o nr 138/18 (zabudowanej domem) Wnioskodawczyni będzie realizować cele mieszkaniowe w ten sposób, że będzie mieszkać w domu wybudowanym na tej działce i będzie to Jej centrum życiowe.

Niezabudowaną działkę o numerze 138/17 Wnioskodawczyni nabędzie w celu realizowania swoich celów mieszkaniowych. Działka 138/17 przylega do działki 138/18. Pomimo, że działki te mają różne oznaczenia geodezyjne, to znajdują się w jednej księdze wieczystej i działki te stanowią jeden kompleks oraz są wspólnie zagospodarowane. Obie te działki, zarówno działka 138/17 jak i 138/18, ponieważ znajdują się w jednej księdze wieczystej, spełniają wymóg wskazany w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż są gruntami związanymi z budynkiem. Wnioskodawczyni ma dwoje dzieci w wieku 2,5 roku i 6 lat, które potrzebują przestrzeni do aktywności fizycznej i wypoczynku i teren działki 138/17 jest zajęty pod zieleń i plac zabaw dla dzieci oraz służy w celach rekreacji i lepszego zaspokajania potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni w budynku.

Na niezabudowanej działce 138/17, która stanowi jeden kompleks z zabudowaną działką 138/18 i jest objęta tą samą księgą wieczystą, znajduje się zieleń, są posadzone drzewa i jest urządzony plac zabaw dla dzieci. Działka ta służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i uzupełnia grunt działki 138/18 (zabudowanej). W zamierzeniach obie te działki mają zostać geodezyjnie scalone, ale już w chwili obecnej obie te działki są nieodłącznie związane z wybudowanym budynkiem. Na działce 138/17 Wnioskodawczyni będzie realizować swe cele mieszkaniowe w ten sposób, że będzie korzystała z gruntu na tej działce, jako związanego z budynkiem, w taki sam sposób jak z gruntu na działce 138/18. Będą się tam bawić dzieci Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni będzie tam odpoczywała, sadziła i pielęgnowała zieleń. Działka ta będzie poprawiała komfort mieszkania Wnioskodawczyni w domu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku nabycia przez Wnioskodawczynię od swojego męża, za kwotę 307.800 zł nie później niż do końca 2019 r., na własne cele mieszkaniowe udziału w wysokości 54/100 w należącym do majątku osobistego męża Wnioskodawczyni prawie własności nieruchomości, składającej się z dwóch działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i usługową, przy czym jedna z działek jest obecnie zabudowana budynkiem - domem jednorodzinnym, a wykonywane prace budowlane są na ukończeniu, lecz nie wydano jeszcze pozwolenia na użytkowanie domu, Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do kwoty 303.125 zł, stanowiącej cenę sprzedaży udziału w wysokości 5/8 w prawie własności lokalu, nabytego w ramach dziedziczenia, mimo odpłatnego zbycia lokalu przed upływem okresu 5 lat od dnia, w którym nastąpiło nabycie przez Wnioskodawczynię udziału w lokalu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nabycia przez Wnioskodawczynię od swojego męża, za kwotę 307.800 zł, nie później niż do końca 2019 r., na własne cele mieszkaniowe, udziału w wysokości 54/100 w należącym do majątku męża Wnioskodawczyni prawie własności nieruchomości, składającej się z dwóch działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i usługową, przy czym jedna z działek jest obecnie zabudowana budynkiem - domem jednorodzinnym, a wykonywane prace budowlane są na ukończeniu, lecz nie wydano jeszcze pozwolenia na użytkowanie domu, Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do kwoty 303.125 zł, stanowiącej cenę sprzedaży udziału w wysokości 5/8 w prawie własności lokalu, nabytego w ramach dziedziczenia, mimo odpłatnego zbycia lokalu przed upływem okresu 5 lat od dnia, w którym nastąpiło nabycie przez Wnioskodawczynię udziału w lokalu.

Z przedstawionego w niniejszym wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim od roku 2007, przy czym od listopada 2014 r. między małżonkami obowiązuje ustrój rozdzielności majątkowej.

Wnioskodawczyni nabyła w dniu 22 listopada 2013 r., w drodze dziedziczenia, w związku ze śmiercią swojej babci, udział w wysokości 5/8 w prawie własności nieruchomości - lokalu. Co istotne, powyższy udział Wnioskodawczyni nabyła w ramach obowiązywania w małżeństwie Wnioskodawczyni ustrojów wspólności ustawowej, jednakże z uwagi na treść art. 33 pkt 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, udział ten wszedł do majątku osobistego Wnioskodawczyni i do dnia jego sprzedaży stanowił wyłącznie część majątku Wnioskodawczyni.

Następnie, w dniu 6 kwietnia 2018 r., a więc przed upływem 5 lat od dnia nabycia lokalu, Wnioskodawczyni sprzedała cały swój udział (5/8 części) w prawie własności lokalu w zamian za zapłatę ceny w kwocie 303.125 zł. Aktualnie Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć wszystkie uzyskane ze sprzedaży lokalu środki finansowe na zakup udziału w wysokości 54/100 w nieruchomości należącej do męża Wnioskodawczyni (stanowiącej jego majątek osobisty). Udział ten będzie wykorzystywany na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawczyni.

W odniesieniu do powyższego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni podaje, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Niemniej jednak, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Zgodnie z kolei z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się m.in. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego.

W konsekwencji, w sytuacji gdy dochód z odpłatnego zbycia (sprzedaży) nieruchomości lub udziału w nieruchomości zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Stanowisko, że dochody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, odpowiadające iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości w podobnych lub identycznych stanach faktycznych są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostało potwierdzone w poniższych interpretacjach indywidualnych:

* Izba Skarbowa w Warszawie - pismo z dnia 30 lipca 2014 r. - IPPB4/415-481/14-2/MS1

* Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej - pismo z dnia 8 grudnia 2017 r. - 0111-KDIB2-2.4011.318.2017.1.APA

W konsekwencji, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że z uwagi na fakt, że:

* nieruchomość męża, w której udział Wnioskodawczyni planuje nabyć na cele mieszkaniowe, przeznaczona jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i usługową oraz jest zabudowana domem, który nie uzyskał jeszcze pozwolenia na użytkowanie (stanowi rozpoczętą budowę budynku mieszkalnego w rozumieniu art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) ww. ustawy)

* mając na uwadze datę zbycia przez Wnioskodawczynię lokalu, dwuletni termin, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy upłynie w dniu 31 grudnia 2020 r.,

* do końca 2019 r. dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży udziału w lokalu nabytego w 2013 r., w całości zostanie przeznaczony na nabycie udziału w nieruchomości męża Wnioskodawczyni,

to Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym zwolniona będzie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie działki nr 138/18 oraz jest nieprawidłowe w zakresie działki nr 138/17.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidział możliwość zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości, po spełnieniu określonych warunków, o których mowa w ustawie. Zgodnie z treścią tego artykułu wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

* położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

W myśl art. 21 ust. 28 ww. ustawy - za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

1.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

2.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

* przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Przenosząc powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z przywołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym jest fakt wydatkowania (począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie) środków z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych na wskazane w ustawie własne cele mieszkaniowe podatnika. Katalog wydatków stanowiących własne cele mieszkaniowe podatnika wskazany w art. 21 ust. 25 ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne. Przy czym ustawodawca nie zastrzegł, że własne cele mieszkaniowe podatnika ograniczać się muszą do zrealizowania tylko jednego celu mieszkaniowego. Ponadto ustawodawca formułując zwolnienie przedmiotowe w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży. Jednym z takich celów, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy jest nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego.

Tak więc jednym z podstawowych warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia jest nabycie gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego w okresie dwóch lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym podatnik sprzedał nieruchomość, jednak wydatki mają być poniesione nie wcześniej niż w dniu sprzedaży nieruchomości, z której dochód ma podlegać zwolnieniu. Innymi słowy zwolnienie związane jest z konkretnym zdarzeniem, tj. nabyciem określonego gruntu w określonym celu i w określonym czasie. O charakterze nabytego gruntu decyduje nie tylko zamiar podatnika wybudowania na nim budynku mieszkalnego, ale charakter gruntu musi być oceniony także w kontekście rzeczywistej i realnej możliwości jego zabudowy. Oznacza to, że aby skorzystać ze zwolnienia działka, na zakup której zostały wydatkowane środki ze sprzedaży nieruchomości musi być działką pod budowę budynku mieszkalnego. Ponadto w przypadku nabycia gruntu ustawodawcy nie chodziło o to, aby ze zwolnienia korzystał podatnik, który środki inwestuje w nieruchomość (grunt), lecz o to, aby ze zwolnienia korzystał ten podatnik, dla którego zakup gruntu jest pierwszym krokiem do realizacji budowy budynku mieszkalnego. Zatem samo poniesienie wydatku na nabycie gruntu nie świadczy jeszcze o tym, że została spełniona przesłanka skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania.

W omawianej sprawie wątpliwość Wnioskodawczyni budzi m.in. kwestia uznania za wydatki na własne cele mieszkaniowe takich wydatków, które poniesione zostaną na nabycie sąsiedniej działki w stosunku do działki na której będzie wybudowany dom, w celu poprawienia komfortu mieszkania Wnioskodawczyni w domu.

Wskazać zatem należy, że środki uzyskane przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży nieruchomości, w przypadku zakupu działki nr 138/17 nie zostaną wydatkowane na nabycie gruntu, który będzie przeznaczony przez Wnioskodawczynię pod budowę budynku mieszkalnego. Grunt ten pomimo, że - jak wskazała Wnioskodawczyni - zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego został przeznaczony do zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usługowej, to nie zostanie nabyty w celu realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni poprzez budowę na nim budynku mieszkalnego, (gdyż taki zostanie wybudowany jedynie na działce nr 138/18), a w celu powiększenia powierzchni wypoczynkowej i rekreacyjnej wokół domu. Działka ta będzie poprawiała komfort mieszkania Wnioskodawczyni w domu, będą się tam bawić jej dzieci, Wnioskodawczyni będzie tam odpoczywała, sadziła i pielęgnowała zieleń. W tej sytuacji Wnioskodawczyni nie może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z ust. 25 pkt 1 lit. c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z nabyciem takiego gruntu. Ustawodawcy nie chodziło bowiem o to, aby podatnicy jedynie konsumowali ulgę mieszkaniową, ale aby realnie pomóc w zaspokajaniu niezrealizowanych potrzeb mieszkaniowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w odniesieniu do działki nr 138/17 należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym organ interpretacyjny nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl