0115-KDIT1.4011.74.2022.2.MST - Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi IT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.74.2022.2.MST Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi IT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe w części dotyczącej zastosowania odpowiedniej stawki ryczałtu oraz nieprawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz możliwości skorygowania dokonanych już wpłat na ryczałt. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 31 marca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca od 2 sierpnia 2021 r. prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG. Przeważającą formą działalności usługi oznaczone kodem PKWiU 62.01.12.0. Wnioskodawca prowadzi działalność samodzielnie. Uzyskuje on przychody, które w ciągu roku podatkowego nie przekraczają kwoty 250 000 Euro. Wnioskodawca nie pozostaje w żadnym stosunku pracy.

2 listopada 2021 r. Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług z X S.A. (dalej jako: "spółka") z siedzibą w W. Umowa została zawarta od momentu podpisania na czas nieokreślony. Przedmiotem ww. umowy jest świadczenie usług informatycznych obejmujących prace analityczne, projektowo-programistyczne na rzecz klientów (dalej jako: "zamawiający") obsługiwanych przez spółkę. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują w szczególności:

a)

zbieranie danych analitycznych od zamawiającego obejmujących wymagania technologiczne, biznesowe oraz systemowe,

b)

dobór rozwiązań oraz technologii wytworzenia niezbędnych dla realizacji zlecenia zamawiającego,

c)

zarządzanie zespołami ludzkimi w zakresie realizacji projektu w oparciu o wymagania zamawiającego, w zgodzie z pkt a.

Wymienione czynności mieszczą się w definicji symbolu PKWiU 62.01.12.0. - "Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych", w zgodzie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności związanej bezpośrednio z tworzeniem oraz implementacją kodu oprogramowania komputerowego, natomiast opodatkowuje przychód uzyskiwany w ramach świadczenia ww. usług stawką ryczałtu 12%. W kolejnych latach usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą dotyczyć wyłącznie projektowania i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Przedmiotem działalności nie jest i nie będzie świadczenie usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), instalowaniem oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Uzupełnienie wniosku

Spółka P., dla której Wnioskodawca świadczy opisane usługi nie była jego pracodawcą w latach 2020-2021.

Pytania

1. Czy Wnioskodawca może opodatkować przychody z ww. umowy ryczałtem w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a?

2. Czy istnieje możliwość skorygowania przez Wnioskodawcę opłaconych kwot podatku ze względu na zastosowanie błędnej stawki ryczałtu?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne mogą opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychody z działalności gospodarczej. I dalej w art. 6 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca wskazał, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy definiującego działalność usługową, taką działalnością jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Przyporządkowania rodzaju usług do konkretnego kodu PKWiU dokonuje podatnik.

Wnioskodawca - jak wskazano w opisie stanu faktycznego - prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą i nie jest to żadna z działalności wskazanych w art. 8 ww. ustawy. Według Wnioskodawcy, zakres usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieści się w definicji usług objętych ryczałtem w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość skorygowania opłaconych kwot podatku dochodowego w okresie od początku obowiązywania ww. umowy do dnia uzyskania pozytywnej interpretacji podatkowej tak, aby po korekcie podatek rozliczony był faktycznie stawką ryczałtu 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza:

pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została natomiast przez ustawodawcę ustalona w art. 12 analizowanej ustawy. Jak wynika z art. 12 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy przy tym wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza:

pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.01.12.0. - Projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Zaznaczył Pan ponadto, że nie prowadzi działalności związanej bezpośrednio z tworzeniem oraz implementacją kodu oprogramowania komputerowego oraz że przedmiotem Pana działalności nie jest i nie będzie świadczenie usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, oprogramowaniem, objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego", doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia na rzecz Spółki-w ramach działalności gospodarczej - opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu natomiast do Pana wątpliwości w zakresie możliwości skorygowania kwot zapłaconego już podatku wobec stosowania względem ww. przychodów 12% stawki ryczałtu wskazać należy, że jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy ryczałtowej:

Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie od dnia 15 lutego do końca lutego roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.

Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa:

Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Stosownie do art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego.

Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego, o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 powołanej ustawy).

Jak wynika z wniosku, od 2 listopada 2021 r. świadczy Pan usługi informatyczne dla Spółki. Przychód uzyskiwany ze świadczenia ww. usług opodatkowuje Pan 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podczas gdy przychody te kwalifikują się do opodatkowania ryczałtem w stawce 8,5%. Uważa Pan, że ma możliwość skorygowania kwot podatku opłaconych w okresie od początku obowiązywania umowy ze Spółką do dnia uzyskania interpretacji.

Obowiązujące przepisy nie przewidują jednak takiej możliwości, stąd też Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe. W związku z zastosowaniem niewłaściwej stawki ryczałtu względem osiąganych przez Pana przychodów ma Pan jednak możliwość dokonania korekty zeznania podatkowego, które był Pan obowiązany złożyć w bieżącym roku za rok 2021 poprzez złożenie deklaracji korygującej. W odniesieniu natomiast do przychodów z opisanych usług uzyskiwanych przez Pana w roku 2022, w zeznaniu podatkowym składanym w roku następnym będzie Pan mógł wykazać należny ryczałt od przychodów ewidencjonowanych uwzględniając jego właściwą stawkę. Tym samym będzie miał Pan prawo do zwrotu nadpłaconego podatku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl