0115-KDIT1.4011.52.2024.2.AS - Nabycie po zmarłym partnerze pieniędzy z pracowniczego programu emerytalnego w Wielkiej Brytanii jako nieobjęte PIT-em

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.52.2024.2.AS Nabycie po zmarłym partnerze pieniędzy z pracowniczego programu emerytalnego w Wielkiej Brytanii jako nieobjęte PIT-em

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia po zmarłym partnerze środków pieniężnych z Pracowniczego Programu Emerytalnego w Wielkiej Brytanii. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W (...) 2023 r. w Wielkiej Brytanii zmarł Pani długoletni partner (data śmierci: (...) 2023 r.), który mieszkał tam i pracował od 2010 r. Był on członkiem Pracowniczego Programu Emerytalnego, który prowadzony był w ramach jego zakładu pracy X, jako A i zarządzany przez administratora, firmę Y. W ramach Programu pracodawca oraz pracownik przekazywali regularnie kwoty na emeryturę pracownika.

W dniu (...) 2017 r. Pani partner, pisemnym upoważnieniem na formularzu administratora, ustanowił Panią jedynym beneficjentem 100% zgromadzonych w programie środków, w razie jego śmierci. Po śmierci partnera złożyła Pani do administratora PPE wniosek o wypłatę zgromadzonych w Programie środków. Administrator Pracowniczego Programu Emerytalnego na podstawie zapisu i zgodnie z wolą zmarłego partnera podjął decyzję o przyznaniu Pani i wypłacie zgromadzonych w Pracowniczym Programie Emerytalnym środków, które to otrzymała Pani jednorazowym przelewem na konto (...) 2023 r., w kwocie (...) GBP. Wypłata środków nie nastąpiła tytułem dziedziczenia, lecz na podstawie pisemnej dyspozycji, wskazującej Panią jako beneficjenta.

Wypłata środków nastąpiła w ramach Pracowniczego Programu Emerytalnego, prowadzonego dla zakładu pracy przez pracodawcę Pani partnera X, jako Pracowniczy Program Emerytalny A, działający według zasad prawa dotyczącego pracowniczych programów emerytalnych w Wielkiej Brytanii i została wypłacona jednorazowo. W związku z tym, że wypłata środków z PPE nastąpiła na zasadzie uznaniowej, a nie na zasadzie dziedziczenia, a jednocześnie taka forma nabycia nie jest wymieniona w zamkniętym katalogu tytułów nabycia (art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn), środki, które otrzymała Pani nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Zgodnie z Konwencją między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisaną w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), w zapisie art. 17 pkt 2, w Pani interpretacji, otrzymana jednorazowa wypłata z programu emerytalnego, po zmarłym partnerze, nie jest przedmiotem podatku dochodowego w Polsce, a więc nie ma Pani obowiązku deklarować jej w żadnej formie w rocznym zeznaniu podatkowym. W roku 2023 Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych to Polska, środki, które otrzymała Pani zostały wypłacone jako jednorazowa wypłata, w całości. Nie otrzymuje i nie będzie Pani otrzymywać żadnych cyklicznych (okresowych) wypłat z tego tytułu.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy Pani stanowisko w sprawie, a więc braku wykazania otrzymanej jednorazowo kwoty środków z Pracowniczego Programu Emerytalnego w deklaracji PIT za rok 2023, a tym samym brak obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce jest prawidłowe?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie stanowisko w sprawie zdarzenia, a więc nieujęcia otrzymanej jednorazowo wypłaty środków z Pracowniczego Programu Emerytalnego w deklaracji PIT za 2023 r., a tym samym brak obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840): "Emerytury i renty. 1. Z zastrzeżeniem postanowień art. 18 ust. 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. 2. Bez względu na postanowienia ust. 1 art. 17, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym umawiającym się Państwie i wypłacone na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie".

Otrzymane przez Panią środki pieniężne zostały wypłacone w ramach systemu emerytalnego z Pracowniczego Programu Emerytalnego w Wielkiej Brytanii, do którego dokładał się zarówno pracodawca, jak i pracownik (zmarły partner), wypłata środków nastąpiła jednorazowo, zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

W swojej ocenie powołuje się Pani również na interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora KIS, opublikowaną 20 lutego 2023 r. (data wydania 15 lutego 2023 r.) sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.957.2022.4.ACZ, której przedmiotem są skutki podatkowe otrzymania jednorazowej wypłaty z pracowniczego programu emerytalnego z Wielkiej Brytanii.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jak stanowi art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W przedmiotowej sprawie - oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r., podpisaną w Paryżu dnia 7 czerwca 2017 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369).

W myśl art. 17 ust. 1 ww. Konwencji:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. Konwencji:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, jednorazowe wypłaty w ramach systemu emerytalnego utworzonego w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie.

W świetle powyższego jednorazowa wypłata w ramach systemu emerytalnego utworzonego w Wielkiej Brytanii i wypłacana na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia oraz powołane wyżej przepisy prawa, wypłacone Pani środki z pracowniczego programu emerytalnego utworzonego i działającego w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Wielkiej Brytanii nie podlegają opodatkowaniu w Polsce zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 2 Konwencji.

W konsekwencji nie jest Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce od otrzymanej jednorazowo kwoty z programu emerytalnego Wielkiej Brytanii i wykazywania jej w zeznaniu podatkowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotem tej interpretacji jest ocena Pani stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie dotyczącym podatku od spadku i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji indywidualnej, została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl