0115-KDIT1.4011.51.2024.1.DB - Usługa pośrednictwa w pozyskiwaniu rezerwacji pokoi jako niepowodująca utraty karty podatkowej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.51.2024.1.DB Usługa pośrednictwa w pozyskiwaniu rezerwacji pokoi jako niepowodująca utraty karty podatkowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą od (...) lipca 2006 r. działalność polegającą na wynajmie pokoi dla turystów. Przeważającym rodzajem zgłoszonej działalności jest PKD 55.20.Z, tj. Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowana.

Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym Wnioskodawczyni wybrała kartę podatkową. Wnioskodawczyni świadczy usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych. Przedmiotem działalności jest wynajem (...) pokoi gościnnych. Wnioskodawczyni nie wyklucza, że łączna liczba wynajmowanych przez nią pokoi w przyszłości może wzrosnąć, lecz nie przekroczy (...) pokoi.

Wnioskodawczyni zatrudni pracownika na podstawie sezonowej umowy o pracę na czas określony. Pracownik będzie pomagał Wnioskodawczyni w sprzątaniu pokoi, ponieważ ze względu na swój wiek (ponad 70 lat) niektóre prace są dla niej za trudne fizycznie. Wnioskodawczyni wynajmuje pokoje w okresie wiosenno-letnim, zazwyczaj od końca maja do końca września.

Dotychczas Wnioskodawczyni korzystała z reklamy na portalach noclegowych typu (...) lub (...) i ogłaszała tam swoją ofertę (zdjęcia, opis, ceny). Klienci mogli zadzwonić lub napisać wiadomość bezpośrednio do Wnioskodawczyni, aby dokonać rezerwacji. Reklama ta z roku na rok okazuje się przynosić coraz gorsze efekty. W 2022 r. Wnioskodawczyni miała trudność w sprzedaży miejsc noclegowych i odnotowała spadek sprzedaży. Konkurencja korzystająca z portali rezerwacyjnych, które pobierają prowizję od rezerwacji dysponuje większymi możliwościami sprzedaży miejsc noclegowych. Niektórzy klienci polscy są bardzo przyzwyczajeni do korzystania z portali rezerwacyjnych typu (...) czy (...) i korzystają tylko z tych stron do poszukiwania noclegu. Klienci zagraniczni nie korzystają z polskich portali noclegowych w ogóle i dokonują rezerwacji tylko przez portale rezerwacyjne (...) i (...).

Wnioskodawczyni chciałaby zacząć współpracę z internetowymi portalami rezerwacyjnymi, gdzie mogłaby ogłosić pokoje do wynajęcia, takimi jak (...) i (...). Za ww. usługę musiałaby opłacać prowizję z tytułu rezerwacji pokoi. Nie jest wykluczone, że w przyszłości chciałaby skorzystać również z innych portali tego typu. Serwis (...) już wprowadził do oferty możliwość pobierania od turystów zadatków i rozliczeń w imieniu właścicieli obiektów. Wnioskodawczyni nie skorzystała do tej pory z takiej usługi.

Obecnie płatności za świadczone usługi Wnioskodawczyni w większości przyjmuje na rachunek bankowy przelewem bankowym bezpośrednio od klientów (zadatki i dopłaty do pobytu). Klienci częściowo rozliczają się w formie gotówki. Cała sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej. W przypadku ww. portali rezerwacyjnych pobierających prowizję schemat transakcji będzie wyglądać następująco: Wnioskodawczyni będzie mieć ustawioną płatność przez portal rezerwacyjny, co oznacza, że goście rezerwują pokój przez portal, opłacają pobyt dokonując przelewu na rachunek portalu rezerwacyjnego i przyjeżdżają do pokoju. Płatność od portalu rezerwacyjnego Wnioskodawczyni będzie otrzymywać przelewem. Kwota, którą Wnioskodawczyni otrzyma na konto, stanowić będzie kwotę opłaconą przez gości, pomniejszoną o prowizję portalu rezerwacyjnego. Portal rezerwacyjny (...) dokonuje wypłaty (...), zaś portal (...) dokonuje wypłaty (...).

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym korzystanie z usług portali internetowych, które pobierają z tytułu rezerwacji pokoi prowizje bądź opłaty za dokonane za ich pośrednictwem rezerwacje, spowoduje utratę prawa do opodatkowania wynajmu pokoi w formie karty podatkowej?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego usługa pośrednictwa w pozyskiwaniu rezerwacji pokoi jest usługą specjalistyczną, a co za tym idzie skorzystanie z takich usług nie powoduje utraty prawa do opodatkowania wynajmu pokoi w formie karty podatkowej.

Jak wynika z art. 25 ust. 1 pkt 3, jednym z warunków zastosowania karty podatkowej jest brak podwykonawców świadczących usługi na rzecz wynajmującego, z wyłączeniem usług specjalistycznych.

Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym za usługi specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

W obecnie panujących realiach gospodarczych korzystanie z usług pośrednictwa w rezerwacji pokoi przez podmioty wynajmujące pokoje gościnne jest elementem potrzebnym i pożądanym. Obecnie większość rezerwacji miejsc noclegowych, w szczególności przez klientów zagranicznych, odbywa się za pośrednictwem portali przedstawiających w atrakcyjny sposób ofertę obiektów noclegowych. Tym samym działalność takiego podmiotu w zakresie świadczenia pośrednictwa w przyjmowaniu rezerwacji zalicza się do działalności specjalistycznej, tj. takiej, która jest potrzebna i pożądana, by móc zaspokoić rosnące oczekiwania klientów. Usługi specjalistyczne muszą być niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi.

Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

W ocenie Wnioskodawczyni korzystanie ze specjalistycznego portalu, udostępniającego narzędzie do rezerwacji pokoi oraz dokonywania płatności za nie, mieści się w pojęciu usług specjalistycznych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Nie jest wykluczone, że w przyszłości Wnioskodawczyni będzie korzystać również z innych portali tego typu. Pracę polegającą na obsłudze gości, wyznaczaniu cen, dokonywaniu zakupów środków czystości oraz prace w ogrodzie Wnioskodawczyni będzie wykonywać we własnym zakresie. W sprzątaniu pokoi będzie pomagać Wnioskodawczyni pracownik zatrudniony na umowę o pracę na czas określony, umowę sezonową.

Po przeanalizowaniu regulacji prawnych zawartych głównie w art. 23 i 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Wnioskodawczyni wnioskuje, że aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych zawartych w przedmiotowej ustawie.

Z przepisów tych nie wynika jednakże, że są ograniczenia ze względu na korzystanie z internetowych portali rezerwacyjnych. W ocenie Wnioskodawczyni usługi świadczone przez (...) i (...) i podobne portale należy potraktować jako usługi specjalistyczne, niezwiązane z istotą świadczonych przez Wnioskodawczynię usług hotelowych polegających na wynajmie krótkoterminowym pokoi. Korzystanie bowiem ze specjalistycznych portali, udostępniających narzędzie do rezerwacji oraz dokonywanie płatności za nie mieści się w pojęciu usług specjalistycznych.

Wobec tego opisany we wniosku sposób prowadzenia działalności i korzystanie przez Wnioskodawczynię z internetowych portali rezerwacyjnych nie powoduje utraty prawa do opodatkowania usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Wnioskodawczyni, rozliczając podatek dochodowy kartą podatkową od świadczonych usług krótkoterminowego zakwaterowania, będzie mogła korzystać z usług portali typu (...), (...).

Stanowisko Wnioskodawczyni potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach, m.in.: 0115-KDIT1.4011.54.2021.1.MST, 0114-KDIP3-1.4011.101.2018.1.ES, 0114-KDIT3-1.4011.467.2017.1.ES, 0115-KDIT3.4011.375.2018.1.AK, 0112-KDIL2-2.4011.305.2023.1.MC.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Zgodnie natomiast z art. 23 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne, oraz przedsiębiorstwa w spadku.

Jak wynika z pkt 4 części XII tabeli, w formie karty podatkowej opodatkowane mogą być usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)

kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu,

2)

uchylony

3)

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4)

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5)

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

6)

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7)

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Aby uznać usługi za specjalistyczne muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

Jak wynika z analizy powyższych regulacji prawnych, przepisy te zawierają ograniczenia ze względu na korzystanie z internetowych portali rezerwacyjnych. Mając to na uwadze, korzystanie z usług internetowych portali rezerwacyjnych nie spowoduje utraty przez Panią prawa do opodatkowania wynajmu pokoi w formie karty podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Powołane przez Panią interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podatników i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl