0115-KDIT1.4011.508.2020.2.JG - Opodatkowanie dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej preferencyjną stawką podatkową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.508.2020.2.JG Opodatkowanie dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej preferencyjną stawką podatkową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2020 r., uzupełnionym w dniu 18 września 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej preferencyjną stawką podatkową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej preferencyjną stawką podatkową, który został uzupełniony w dniu 18 września 2020 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

I. Część wstępna - wspólna dla zaistniałych stanów faktycznych.

Wnioskodawca od 8 sierpnia 2018 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą (...), gdzie przeważającym kodem PKD jest 62.01.Z, tj. działalność związana z oprogramowaniem. Wnioskodawca na terenie Rzeczypospolitej Polskiej posiada nieograniczony obowiązek podatkowy zgodnie z art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników, nie korzysta z usług podwykonawców, jak również nie nabywa i nie nabywał wyników prac badawczo-rozwojowych (dalej B+R) prowadzonych przez inne firmy ani praw autorskich innych firm. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie prowadzi ksiąg rachunkowych, bowiem nie mają do niego zastosowania przepisy ustawy o rachunkowości. Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca prowadzi ewidencję podatkową w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z tytułu prowadzonej działalności opłaca podatek dochodowy w liniowej 19% stawce. Od 1 stycznia 2019 r., zgodnie z wymogami art. 30cb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca prowadzi odpowiednią ewidencję, która pozwala na ustalenie przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodu (straty) przypadających na każde kwalifikowane prawo.

II. Stan faktyczny nr 1

Od dnia 1 października 2018 r. Wnioskodawca, jako Wykonawca, świadczy usługi na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w L. (spółka prawa brytyjskiego, zwana dalej również: Kontrahentem). Przedmiotem umowy jest opracowanie i stworzenie modułu oprogramowania, wykonanego w technologii JavaScript w ramach projektu współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach I osi priorytetowej Wsparcie Prowadzenia Prac B+R przez Przedsiębiorstwa, Działanie 1.1 Projekty B+R przedsiębiorstw, Poddziałanie 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa, Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

W ramach realizacji przedmiotowej umowy Wykonawca wykonuje część usługi badawczo-rozwojowej w postaci opracowania wydajnego silnika obliczeniowego do przetwarzania tabelarycznych danych numerycznych znacznych rozmiarów na urządzeniach mobilnych i stacjach roboczych z wykorzystaniem mechanizmów obliczeń równoległych oraz procesora graficznego w szczególności zobowiązany jest do dostarczenia Kontrahentowi oprogramowania wraz z dokumentacją. Kluczowe wyzwanie technologiczne projektu, przesądzające o jego nowości, stanowi stworzenie wydajnego komponentu webowego, pozwalającego na przetwarzanie danych dużych rozmiarów na urządzeniu lokalnym użytkownika w modelu obliczeń i składni arkusza kalkulacyjnego. Powyższy kontekst, nakierowany na uzyskanie zamierzonego efektu rynkowego, w decydujący sposób determinuje wymagany od Wnioskodawcy wysoki poziom wydajności projektowanego rozwiązania w zakresie przetwarzania danych w arkuszu. Prace w tym zakresie stanowią najistotniejszy element prac badawczo-rozwojowych projektu. Efektem działań Wnioskodawcy będzie uzyskanie nowego, oryginalnego w skali światowej, rozwiązania technologicznego do realizacji operacji przetwarzania danych. Przy tworzeniu tego autorskiego rozwiązania, Wnioskodawca korzystać będzie z szeregu zaawanasowanych koncepcji i mechanizmów z zakresu przetwarzania danych. Nowość rezultatów projektu należy rozpatrywać w kontekście dwóch podstawowych docelowych zastosowań: części gotowego produktu oprogramowania do zarządzania danymi tabelarycznymi w połączeniu z modułem do wizualizacji i graficznej edycji danych w środowisku webowym oraz jako otwartej biblioteki do lokalnej pracy na danych, pobieranych ze źródeł zewnętrznych.

W wykonaniu umowy dochodzi do stworzenia przez Wykonawcę utworów w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności skutkują wytworzeniem programu komputerowego, w tym kodu źródłowego i przygotowawczego materiału projektowego, który jest utworem stanowiącym przedmiot ochrony polskiego prawa autorskiego. Wytworzone utwory stanowią wyraz własnej udokumentowanej twórczości intelektualnej Wnioskodawcy, ponieważ kod jest konkretnym zapisem, odzwierciedlającym indywidualne podejście do zagadnień twórczych, programistycznych, które są wynikiem prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej. Wszystkie rezultaty wykonywania umowy są wynikiem jego oryginalnej i indywidualnej działalności, w szczególności stworzone utwory nie są wzorowane na utworach osób trzecich i nie naruszają jakichkolwiek praw osób trzecich, w szczególności praw autorskich.

Kwota wynagrodzenia określona przez strony umowy ma charakter wynagrodzenia ryczałtowego i stanowi całość świadczeń należnych Wykonawcy, w tym również pokrywające wszelkie roszczenia z tytułu przeniesienia praw autorskich. Płatność wynagrodzenia następuje na podstawie faktur VAT wystawionych przez Wykonawcę na rzecz Kontrahenta.

III. Stan faktyczny nr 2

Od dnia 1 sierpnia 2018 r. Wnioskodawca jako Wykonawca świadczy usługi na rzecz przedsiębiorcy prowadzącego działalność w formie jednoosobowej. Przedmiotem zlecenia jest tworzenie, podlegających prawu autorskiemu, modułów oprogramowania w kodzie źródłowym oraz kodzie obiektowym (Oprogramowanie).

Efektem prac badawczo-rozwojowych jest wytworzenie Oprogramowania, których Wnioskodawca jest jedynym autorem. Posiada pełnię praw osobistych i majątkowych do wytworzonego Oprogramowania. W momencie przenoszenia utworów na Zamawiającego, podlegających ochronie polskiego prawa autorskiego, prawa te są wyłącznie w jego dyspozycji, oparte wyłącznie na jego wiedzy i pracy badawczo-rozwojowej. Na mocy wiążącej umowy, Wnioskodawca przenosi na Zamawiającego wszelkie autorskie prawa majątkowe do Oprogramowania, na wszelkich polach eksploatacji. Zamawiający uprawniony jest do dalszego przenoszenia tych praw na swoich kontrahentów.

Aktywność twórcza Wnioskodawcy koncentruje się na wytwarzaniu Oprogramowania w rozumieniu tworzenia nowych funkcjonalności oraz modyfikowaniu już istniejących, dokonywanych w celu ich usprawnienia, nadania innowacyjnego kształtu (Modyfikacje). Wnioskodawca zobowiązany jest do pozostawania w stałym kontakcie z kontrahentem Zamawiającego, reagowania na bieżące zapotrzebowania, czy korygowania dostrzeżonych błędów. Aktywność Wnioskodawcy w ramach wykonywania przedmiotowej umowy polega również na czynnym uczestnictwie w warsztatach organizowanych na rzecz kontrahenta Zamawiającego (jeden lub dwa razy rocznie), czy też tworzeniu dokumentacji projektowej poświęconej Oprogramowaniu. Podczas warsztatów Wnioskodawca wytwarza samodzielnie oprogramowanie lub współtworzy dzieła, które następnie są przenoszone odpłatnie na Zamawiającego.

W ramach współpracy z Zamawiającym, Wnioskodawca wytwarza również Oprogramowanie w ramach prac nad projektem publicznym. Projekt polega na tworzeniu biblioteki do tworzenia aplikacji opartych na architekturze sterowanej zdarzeniami (Event-Driven Architecture) lub częściowej migracji na tę architekturę. Jest to jedna z niewielu bibliotek tego typu istniejących dla języka programowania..., jednocześnie jedna z najstarszych i najbardziej rozwiniętych. Element badawczo-rozwojowy w opisywanej aktywności stanowi opracowywanie implementacji biblioteki w sposób możliwie wszechstronny i pozwalający na korzystnie z niej na wiele sposobów (np. projekty z architekturą typu "event sourcing"). Poruszana w ramach projektu problematyka stanowi awangardę znanych nauce problemów z systemami rozproszonymi. Wnioskodawca pracując w projekcie, korzysta z efektów swoich badań w zakresie systemów rozproszonych, relacyjnych baz danych oraz sieci web (używany jest język...).

Wynagrodzenie wypłacane z tytułu przeniesienia praw autorskich jest zryczałtowane. Zamawiający nabywa wyłączne prawo do wykonywania praw pochodnych do Oprogramowania, w szczególności Zamawiający może tworzyć dzieła pochodne oraz stosować je i zbywać do nich prawa. Wynagrodzenie jest wypłacane Wykonawcy w oparciu o zaakceptowany przez strony Zakres prac - zryczałtowane wynagrodzenie za przekazanie określonego dzieła/wyodrębnionych praw do Oprogramowania. Umowa zawiera również uregulowanie dotyczące czynienia modyfikacji, usprawnień, kompilacji, modernizacji lub aktualizacji Oprogramowania. Modyfikacje przekazywane są na rzecz Zamawiającego w ten sam sposób co Oprogramowanie, a wraz z nimi Wykonawca ma obowiązek przenieść również pełnię praw autorskich do stworzonych przez Modyfikacje utworów.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca potwierdził, że prowadzona przez niego działalność jest działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, że w efekcie działań Wnioskodawcy odnośnie stanu faktycznego nr 1 i nr 2 powstają samodzielne programy komputerowe podlegające ochronie określonej z art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Modyfikowanie już istniejących programów komputerowych (Oprogramowania, utworów) dokonywane są w celu ich usprawnienia poprzez nadanie nowego innowacyjnego kształtu. Nie przyjmują postaci konserwacyjnej, okresowych napraw, usunięcia powtarzalnych błędów. Modyfikacje dokonywane przez Wnioskodawcę przyjmują postać usprawniania dotychczas wytworzonego Oprogramowania, skrócenia kodu źródłowego, zastosowania nowego rozwiązania. Natomiast nowe funkcjonalności z definicji stanowią odrębne utwory w rozumieniu Prawa autorskiego, bowiem mogą stanowić samodzielne, skończone dzieła, a równocześnie są indywidualnym wytworem Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za rezultat swoich działań zarówno wobec Zleceniodawców jak również wobec osób trzecich. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, tj. w sposób z zorganizowany i ciągły podejmuje działania we własnym imieniu, na własny koszt i ryzyko. Zawarte umowy zlecenia podlegają reżimowi powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności kodeksu cywilnego. Zgodnie z ogólnymi zasadami zawartymi w Tytule XXI Księgi trzeciej kodeksu cywilnego zatytułowanej "Zlecenie", to zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność za działania podejmowane w ramach wykonywalnych czynności. Zawarte przez Wnioskodawcę umowy zlecenia nie zawierają żadnego umownego wyłączenia ww. ogólnych zasad odpowiedzialności zleceniobiorcy za efekty swoich działań czy zaniechań.

Zawarte umowy zlecenia nie zawierają przepisów obligujących Wnioskodawcę do wykonywania usług w miejscu i czasie narzuconym przez zleceniodawców. Tożsamo Wnioskodawca nie podlega pod kierownictwo zleceniodawców. Wnioskodawca sam kształtuje swój dobowy czas pracy, posiada swobodę co do doboru miejsca wykonywania zleceń. Najczęściej zlecenia wykonywane są w siedzibie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w (...). Stanowi to jednak wyłącznie swobodny wybór przedsiębiorcy.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca potwierdził, że jako wykonujący czynności, o których mowa w złożonym wniosku ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Również ewidencja, którą prowadzi jest przez Wnioskodawcę prowadzona na bieżąco od początku realizacji działalności badawczo-rozwojowej zmierzającej do wytworzenia, rozwinięcia lub ulepszenia kwalifikowanego prawa własności intelektualnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy przedstawiona w stanie faktycznym nr 1 sytuacja kwalifikuje dochody osiągnięte w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jako kwalifikowane prawa własności intelektualnej opodatkowane preferencyjną stawką podatku 5%, zgodnie z art. 30ca ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy w zaistniałym stanie faktycznym nr 2 dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu zbywania autorskich praw do Oprogramowania opisanego we wniosku, które powstaje w ramach prac prowadzonych przez Wnioskodawcę, są dochodami z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, o których mowa w art. 30ca ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i tym samym Wnioskodawca uprawniony jest do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tego tytułu przy zastosowaniu stawki 5%, o której mowa w art. 30ca ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko do stanu faktycznego nr 1

Wnioskodawca może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów z tego tytułu według stawki 5%. Oprogramowanie zostało wytworzone w ramach prowadzonej przez Niego działalności badawczo-rozwojowej spełniającej definicję zawartą w art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. W związku z tym, że w Polsce oprogramowanie - definiowane jako ogół informacji w postaci zestawu instrukcji, zaimplementowanych interfejsów i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera do realizacji wyznaczonych celów - podlega ochronie (na podstawie art. 74 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych) jako utwór literacki z art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oprogramowanie może być uznane za kwalifikowane IP w świetle wykładni art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli jego wytworzenie, rozszerzenie lub ulepszenie jest wynikiem prac badawczo-rozwojowych.

Stanowisko do stanu faktycznego nr 2

Dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę są dochodami z kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Działalność podejmowana przez Wnioskodawcę polega na tworzeniu nowego oraz ulepszaniu Oprogramowania komputerowego w odpowiedzi na zapotrzebowanie Zamawiającego. Działania te stanowią prace rozwojowe w rozumieniu definicji zawartej w art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Polegają one bowiem na wykorzystaniu nowej i istniejącej wiedzy, tj. wiedzy i narzędzi programistycznych, języków programowania, znanych algorytmów, do zaprojektowania nowych i ulepszonych rozwiązań, nieistniejących dotychczas na rynku. Jednocześnie wytwarzane oprogramowanie podlega ochronie prawnej na podstawie art. 74 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wnioskodawca może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów z tego tytułu według stawki 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 tejże ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie natomiast do treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 30ca ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od osiągniętego przez podatnika w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej wynosi 5% podstawy opodatkowania.

W myśl art. 30ca ust. 2 ww. ustawy, kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej (czyli tzw. kwalifikowanymi IP) są:

1.

patent,

2.

prawo ochronne na wzór użytkowy,

3.

prawo z rejestracji wzoru przemysłowego,

4.

prawo z rejestracji topografii układu scalonego,

5.

dodatkowe prawo ochronne dla patentu na produkt leczniczy lub produkt ochrony roślin,

6.

prawo z rejestracji produktu leczniczego i produktu leczniczego weterynaryjnego dopuszczonych do obrotu,

7.

wyłączne prawo, o którym mowa w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. z 2018 r. poz. 432),

8. autorskie prawo do programu komputerowego - podlegające ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, oraz innych umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska, których przedmiot ochrony został wytworzony, rozwinięty lub ulepszony przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej.

Autorskie prawo do programu komputerowego objęte jest ochroną na mocy art. 74 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1231 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 74 ust. 2 powołanej ustawy, ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, nie podlegają ochronie.

W Polsce oprogramowanie - definiowane jako ogół informacji w postaci zestawu instrukcji, zaimplementowanych interfejsów i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera do realizacji wyznaczonych celów - podlega ochronie jak utwór literacki z art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Oprogramowanie może być uznane za kwalifikowane IP w świetle art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy, jeśli jego wytworzenie, rozszerzenie lub ulepszenie jest wynikiem prac badawczo-rozwojowych.

Podstawę opodatkowania preferencyjną 5% stawką podatku w ramach ulgi IP-BOX stanowi suma kwalifikowanych dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej osiągniętych w roku podatkowym (art. 30ca ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 30ca ust. 7 powołanej ustawy, dochodem (stratą) z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej jest obliczony zgodnie z art. 9 ust. 2 dochód (strata) z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie, w jakim został osiągnięty:

1.

z opłat lub należności wynikających z umowy licencyjnej, która dotyczy kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;

2.

ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;

3.

z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uwzględnionego w cenie sprzedaży produktu lub usługi;

4.

z odszkodowania za naruszenie praw wynikających z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, jeżeli zostało uzyskane w postępowaniu spornym, w tym postępowaniu sądowym albo arbitrażu.

Na podstawie art. 30cb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 30ca są obowiązani:

1.

wyodrębnić każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej w prowadzonych księgach rachunkowych;

2.

prowadzić księgi rachunkowe w sposób zapewniający ustalenie przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodu (straty), przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej;

3.

wyodrębnić koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4, przypadające na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu;

4.

dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie łącznego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej - w przypadku gdy podatnik wykorzystuje więcej niż jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2 i 3;

5.

dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w odniesieniu do tego produktu lub tej usługi albo do tych produktów lub tych usług - w przypadku gdy podatnik wykorzystuje jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej lub większą liczbę tych praw w produkcie lub usłudze albo w produktach lub usługach, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2-4.

Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów wykazują informacje, o których mowa w ust. 1, w odrębnej ewidencji (art. 30cb ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 30cb ust. 3 powołanej ustawy w przypadku gdy na podstawie ksiąg rachunkowych lub ewidencji, o której mowa w ust. 2, nie jest możliwe ustalenie dochodu (straty) z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku zgodnie z art. 27 lub art. 30c.

Jak wynika z powyższych regulacji podatnicy, którzy opodatkowują dochody z kwalifikowanych IP stawką 5%, mają obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji dla wszystkich operacji finansowych związanych z uzyskiwaniem tych dochodów. Przepisy o IP Box nie narzucają podatnikom konkretnej formy ewidencjonowania zdarzeń na cele stosowania preferencji IP Box.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy więc stwierdzić, że uzyskany przez Wnioskodawcę dochód z tytułu odpłatnego przenoszenia na rzecz podmiotów praw autorskich do wytwarzanego oprogramowania, które stanowi utwór prawnie chroniony i zostało wytworzone w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, kwalifikuje się do dochodów z kwalifikowanego IP w rozumieniu art. 30ca ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że Wnioskodawca może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów z tego tytułu wg stawki 5%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl