0115-KDIT1.4011.321.2022.3.AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.321.2022.3.AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 10 sierpnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A.B., prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą X (dalej: "Wnioskodawca" lub "Zainteresowany"), jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przeważającym zakresie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w przedmiocie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (kod PKD 68.10.Z). Zainteresowany prowadzi także działalność w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami (PKD 68.31.Z) (dalej: "Pośrednictwo Nieruchomościowe") oraz m.in. zarządzania nieruchomościami wykonywanego na zlecenie (PKD 68.32.Z), a także usług budowlanych i remontowych.

Wnioskodawca świadczy usługi Pośrednictwa Nieruchomościowego zarówno na rzecz podmiotów gospodarczych, jak i konsumentów (dalej łącznie: "Klienci"). W ramach Pośrednictwa Nieruchomościowego do Zainteresowanego zgłaszają się Klienci zainteresowani nabyciem lub zbyciem nieruchomości mieszkalnych, przede wszystkim mieszkań. Wnioskodawca sam zgłasza się także do Klientów proponując im współpracę. Klientami są głównie podmioty powiązane z Wnioskodawcą.

Usługi Pośrednictwa Nieruchomościowego odnosić się mogą także do nieruchomości inwestycyjnych, tj. takich, które danemu podmiotowi służyć mają ochronie lub pomnażaniu posiadanego przezeń kapitału. Tak nabywane nieruchomości mogą być przedmiotem dalszego obrotu przez Klientów. Tego typu nieruchomości Klienci (najczęściej) wykorzystują w celach innych niż związane z ich potrzebami mieszkalnymi.

Od początku roku 2022 Zainteresowany rozlicza usługi Pośrednictwa Nieruchomościowego w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca poszukuje ofert kupna lub sprzedaży nieruchomości, które dopasowane są do potrzeb danego Klienta. Zainteresowany wyszukuje oferty zarówno w ramach posiadanego przez siebie portfolio (tj. w ramach ofert z którymi Klienci zgłosili się bezpośrednio do Zainteresowanego lub ofert, które Zainteresowany sam pozyskał od Klientów), jak i pośród ofert na otwartym rynku. Po znalezieniu odpowiedniej oferty Wnioskodawca kontaktuje ze sobą strony zainteresowane zawarciem transakcji.

W przypadku zawarcia umowy kupna/sprzedaży przez Klientów Zainteresowany jako wynagrodzenie otrzymuje procent od wartości zawartej transakcji. Wynagrodzenie może być także ustalone kwotowo. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie również wtedy, gdy Klienci ostatecznie nie dokonali żadnej transakcji kupna/sprzedaży, a Wnioskodawca podjął czynności w tym kierunku. Zainteresowany może wykorzystywać ponadto wszelkiego rodzaju portale ogłoszeniowe, w szczególności internetowe, na których zamieszcza oferty związane z przekazanymi mu zleceniami, jak również samemu poszukuje tam stosownych ogłoszeń. Wnioskodawca kontaktuje się z potencjalnymi zainteresowanymi, jak i Klientami drogą elektroniczną, telefoniczną lub osobiście; odpowiada na ich zapytania oraz monitoruje płatności. W związku z Pośrednictwem Nieruchomościowym Zainteresowany przygotowuje również stosowne umowy i inne dokumenty niezbędne do przeprowadzenia transakcji, jak i podejmuje szereg bieżących czynności związanych z Pośrednictwem. Wnioskodawca prowadzi niezbędne w prowadzonej działalności działania marketingowe. Zainteresowany w imieniu Klientów podpisuje również umowy rezerwacyjne i deweloperskie.

Drugim obszarem działalności prowadzonej przez Zainteresowanego jest pomoc w pozyskiwaniu kredytów inwestycyjnych (dalej: "Pośrednictwo Kredytowe", PKWiU 64.99.19). Wnioskodawca otrzymuje zlecenie (w tym potencjalnie także od podmiotów powiązanych) znalezienia oferty i podmiotu, który skłonny byłby udzielić Klientowi Zainteresowanego kredytu w celu sfinansowania inwestycji zaplanowanej przez Klienta. Klientem może być zarówno podmiot prowadzący działalność gospodarczą, jak i osoba fizyczna nieprowadząca działalności. Wnioskodawca w celu realizacji zlecenia kontaktuje się z podmiotami potencjalnie skłonnymi udzielić kredytu. Zebrane oferty przedstawia następnie swojemu Klientowi, który może (choć nie musi) zdecydować się na wybór którejś z nich.

Wskazane inwestycje dotyczyć mogą zarówno nieruchomości, jak i innych obszarów. Ponadto inwestycje mogą dotyczyć także nieruchomości, przy których nabyciu lub zbyciu Wnioskodawca brał udział jako pośrednik.

W zamian za świadczone usługi Pośrednictwa Kredytowego Zainteresowany otrzymuje wynagrodzenie od Klienta, który zlecił mu pośredniczenie w znalezieniu kredytodawcy. Wynagrodzenie ustalone jest w sposób ryczałtowy (stała stawka) lub w wysokości określonego procentu od wartości udzielonego klientowi kredytu. Wnioskodawca może również otrzymać wynagrodzenie od podmiotu, który udziela kredytu. Wynagrodzenie ustalone jest w sposób ryczałtowy (stała stawka) lub w wysokości określonego procentu od wartości udzielonego Klientowi kredytu. Wynagrodzenie od Klienta może przysługiwać Zainteresowanemu także wtedy, gdy ostatecznie Klient nie skorzysta z kredytu, a który to Klient zlecił Zainteresowanemu znalezienie kredytodawcy.

W stosunku do usług Pośrednictwa Kredytowego Zainteresowany od początku 2022 r. rozlicza się w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Suma przychodów Wnioskodawcy osiągniętych z tytułu świadczenia usług Pośrednictwa Nieruchomościowego oraz Pośrednictwa Kredytowego nie przekroczy w roku podatkowym równowartości 2 000 000 euro; wartość ta nie została również przekroczona w poprzednim roku podatkowym Zainteresowanego.

Na marginesie, ze względów ostrożnościowych, Wnioskodawca dodaje, że poza prowadzoną działalnością związaną z Pośrednictwem Nieruchomościowym oraz Pośrednictwem Kredytowym Zainteresowany udzielił oprocentowanej pożyczki podmiotowi będącemu spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której posiada większość udziałów, na rzecz której nie świadczy usług Pośrednictwa Nieruchomościowego (dalej: "SPZ"). Wnioskodawca udzielił drugiej pożyczki spółce komandytowej (dalej: "SPK"), na rzecz której świadczy usługi Pośrednictwa Nieruchomościowego. Zainteresowany jest komandytariuszem w SPK i posiada większość praw i obowiązków w SPK, w tym większość praw do udziału w zyskach SPK. Komplementariuszem w SPK jest SPZ, zaś Wnioskodawca jest komandytariuszem.

Uzupełnienie wniosku

W zakresie Pośrednictwa Nieruchomościowego świadczone są usługi sklasyfikowane w ramach PKWiU jako:

1) PKWiU 68.31.11.0 Usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności,

2) PKWiU 68.31.12.0 Usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności.

Wnioskodawca do końca 2021 r. rozliczał się w ramach podatku liniowego, zaś od 1 stycznia 2022 r. rozlicza się w ramach ryczałtu. Przedmiotem zapytania jest okres od 1 stycznia 2022 r., dochody (przychody) otrzymywane od dnia 1 stycznia 2022 r.

Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą od dnia 15 lutego 2016 r. Wnioskodawca nie prowadził od początku działalności w zakresie Pośrednictwa Kredytowego. Świadczenie tego typu usług Wnioskodawca rozpoczął w 2021 r. Wnioskodawca w okresie od 2017 r. do 2019 r. świadczył usługi w zakresie Pośrednictwa Nieruchomościowego w ten sposób, że dokonywał on tzw. "flipów", pośrednictwa dla osób trzecich, co miało na celu zdobycie doświadczenia w branży pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.

Kolejnym etapem działalności było otworzenie biura pośrednictwa nieruchomościowego w 2021 r. Wnioskodawca uzyskuje (i będzie uzyskiwał) przychody z tytułu umowy o pracę zawartej z Y S.A. (NIP: (...)).

Wnioskodawca świadczy i będzie świadczył usługi także dla innych podmiotów. Może dojść do sytuacji, w której Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz innych podmiotów, w których będzie on wspólnikiem. Nie można w tej chwili jednoznacznie wskazać, jaką funkcję Wnioskodawca pełniłby w tych podmiotach; byłby jednak najprawdopodobniej prezesem zarządu lub członkiem zarządu. Wnioskodawca może świadczyć również usługi dla podmiotów, z którymi nie jest/nie będzie powiązany w sposób osobowy lub kapitalowy.

Pytania

1. Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca powinien opodatkowywać usługi Pośrednictwa Nieruchomościowego?

2. Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca powinien opodatkowywać usługi Pośrednictwa Kredytowego?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Usługi Pośrednictwa Nieruchomościowego powinny zostać opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 15%. Świadczone usługi zakwalifikować należy jako wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy o ryczałcie, tj. jako usługi związane z obsługą nieruchomości, świadczone na zlecenie (PKWiU 68.3).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy m.in. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 URycz, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody m.in. osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "Ustawa PIT"). Wskazany art. 14 odwołuje się do prowadzenia działalności gospodarczej i przychodów z niej uzyskanych. W art. 14 Ustawy PIT znajduje się również odniesienie przychodów z działalności gospodarczej wskazanej w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy PIT (a zatem także działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę).

Artykuł 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie mówi natomiast, że ryczałt może być zastosowany m.in. jeżeli w roku podatkowym podatnicy uzyskali przychody z prowadzonej samodzielnie działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ww. ustawy, przychody z tytułu świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3) opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 15%.

Przepis odsyła do oddzielnego aktu prawnego, jakim jest Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (dalej: "Rozporządzenie"). Symbol PKWiU 68.3 znajduje się w sekcji L Rozporządzenia (Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości). Zaznaczyć w tym miejscu należy, że w skład grupowania wchodzi kilka "podgrup"; każda z nich zaliczana jest do wspomnianego "głównego" grupowania (tu: PKWiU 68.3), zatem uznać należy, że stawka ryczałtowa (w wysokości 15%) znajduje zastosowanie także w stosunku do tych podgrup.

Jedną z podgrup w ramach wskazanego grupowania jest PKWiU 68.31.11.0 Usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności. Grupowanie to, zgodnie z "Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)" opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: "Wyjaśnienia PKWiU"), obejmuje usługi pośrednictwa w sprzedaży, kupnie, dzierżawie i zamianie budynków mieszkalnych, mieszkań i innych nieruchomości mieszkalnych wraz z gruntem przyległym. Kolejną podgrupą jest natomiast PKWiU 68.31.12.0 Usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności. Wnioskodawca wskazuje, że do świadczonych przez niego usług Pośrednictwa wchodzą także transakcje odnoszące się do nieruchomości, które znajdują się we współwłasności.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że zgodnie z "Wyjaśnieniami PKD 2007" opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: "Wyjaśnienia PKD"), podklasa 68.31.Z Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami obejmuje działalność agencji obrotu nieruchomościami w zakresie:

- pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości,

- doradztwa i szacowania wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą.

W ocenie Zainteresowanego, usługi wskazane w PKD 68.31.Z w przedmiocie pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości mieszkalnych tożsame są z usługami wskazanymi w PKWiU 68.31.11.0. Świadczy o tym chociażby brzmienie Wyjaśnień PKD, które wskazują na "działalność agencji obrotu nieruchomościami w zakresie pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości", jak i Wyjaśnień PKWiU, które wskazują na "usługi pośrednictwa w sprzedaży, kupnie, dzierżawie i zamianie budynków mieszkalnych, mieszkań i innych nieruchomości mieszkalnych". Zdaniem Wnioskodawcy wskazany kod PKD odnosi się również do PKWiU 68.31.12.0 (tj. do usług pośrednictwa odnoszących się do nieruchomości będących we współwłasności).

Nie ulega wątpliwości, że zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności i świadczonych usług jednoznacznie wskazuje, że wykonuje on działalność wskazaną w PKD 68.31.Z, tj. świadczy usługi w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, także nieruchomościami pozostającymi we współwłasności, Usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności.

Stwierdzić zatem należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi (pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, PKD 68.31.Z) dla celów zryczałtowanego podatku od osób fizycznych tożsame są ze wskazanymi przez art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ww. ustawy usługami związanymi z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie, wskazanymi w PKWiU 68.3, a konkretnie w grupowaniu PKWiU 68.31.11.0 Usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności oraz PKWiU 68.31.12.0 Usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności.

Tym samym, dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług Pośrednictwa Nieruchomościowego zastosowanie powinna znaleźć stawka ryczałtu w wysokości 15%.

Należy podkreślić, że świadczone przez podatnika usługi mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, ale jedynie wtedy, gdy nie są one objęte inną stawką ryczałtu. Potwierdza to uzasadnienie do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw z dnia 28 listopada 2020 r., w którym wskazano: "Ponadto utrzymana zostanie zasada, zgodnie z którą według stawki 8,5% opodatkowane będą przychody ze świadczenia usług, które nie zostały przyporządkowane do innych stawek ryczałtu". Usługi świadczone przez Wnioskodawcę zostały przyporządkowane do innej stawki ryczałtu, zatem przychody tak uzyskane nie mogą być opodatkowane stawką 8,5%.

Podsumowując, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług Pośrednictwa Nieruchomościowego powinny być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 15%.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi Pośrednictwa Kredytowego powinny zostać opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 15%. Świadczone usługi zakwalifikować należy jako wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ww. ustawy, tj. usługi finansowe i ubezpieczeniowe (PKWiU sekcja K), inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Przywołane wcześniej Rozporządzenie (PKWiU) wskazuje, że "usługi stanowią: wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych" oraz "wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej".

Sekcja K Rozporządzenia obejmuje m.in. usługi finansowe, włączając ubezpieczenia, reasekurację, usługi związane z funduszami emerytalnymi oraz usługi pomocnicze w stosunku do usług finansowych. Podgrupa 64 99 19 R rozporządzenia obejmuje usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi Pośrednictwa Finansowego zaliczyć należy do wskazanego powyżej grupowania PKWiU, tj. 64.99.19. Ze względu na swoją specyfikę nie sposób zaliczyć ich jednocześnie do żadnego innego grupowania - należy je uznać za usługi finansowe.

Przypisanie świadczonych usług do określonego grupowania stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych ryczałtem. Wysokość stawek ryczałtu określona jest w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j URycz, usługi finansowe i ubezpieczeniowe (PKWiU sekcja K), inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów, opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 15%. Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy przytoczyć można fragment "Komentarza" do URycz pod redakcja Stanisława Boguckiego: "Przychody ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. W art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j u.z.p.d.f. wskazano kolejną usługę, która podlega opodatkowaniu stawką 15%. Jest to nowa kategoria usług, wprowadzona do ustawy 1 stycznia 2021 r. Stanowi ona bardzo szeroką grupę usług. Dotyczy ona w istocie całego sektora usług finansowych i ubezpieczeniowych. Dotyczy to więc usług finansowych, włączając ubezpieczenia, reasekurację, usługi związane z funduszami emerytalnymi oraz usługi pomocnicze w stosunku do usług finansowych".

Powyższe wnioski wywieść można również z Wyjaśnień PKWiU, gdzie wskazano, że grupowanie 64.99.19.0 obejmuje "pozostałe usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane, np. usługi gwarancji i zobowiązania, włączając odpowiedzialność warunkową, kupno lub sprzedaż papierów wartościowych lub finansowych instrumentów pochodnych na własny rachunek od maklerów papierów wartościowych itp.".

Stanowisko zaprezentowane przez Zainteresowanego znajduje również potwierdzenie w interpretacji 0113-KDIPT2-1.4011.365.2021.2.DJD z dnia 8 lipca 2021 r. oraz pośrednio 0114-KDIP3-2.4011.1035.2021.2.MG z dnia 9 lutego 2022 r.

Podsumowując tę część, zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi Pośrednictwa Finansowego powinny być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 15%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3).

Złożony wniosek dotyczy ustalenia stawki ryczałtu w odniesieniu do wskazanych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU jako:

- PKWiU 68.31.11.0 - usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności;

- PKWiU 68.31.12.0 - usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności;

- PKWiU 64.99.19 - pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego, świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej ww. usługi mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy spełnieniu pozostałych ustawowych przesłanek opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zdarzenia.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl