0115-KDIT1-3.4012.86.2019.2.NK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.86.2019.2.NK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 13 lutego 2019 r.), uzupełnionym w dniu 11 marca 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zamiany gruntów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 marca 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zamiany gruntów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar dokonać zamiany swoich gruntów na grunty stanowiące własność Skarbu Państwa w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego LP Nadleśnictwo.... Przedmiotem zamiany są:

* grunty o powierzchni 3,4828 ha będące własnością Skarbu Państwa w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego o łącznej wartości wynikającej z wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego wynoszącej 446.650 zł;

* grunty stanowiące własność Wnioskodawcy o pow. 12,1477 ha o łącznej wartości wynikającej z wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego wynoszącej 545.100 zł.

W skład gruntów Wnioskodawcy, które wchodzą do zamiany, to:

* działka nr 8, rodzaj użytku: LsIV, o pow. 1,2700 ha, rodzaj użytku: Bz, o pow. 1,1500 ha, o wartości 60.100 zł. Przeznaczenie terenu: tereny ekstensywnej gospodarki rolnej i nieużytki - bez symbolu na planszy Studium;

* działka nr 517, rodzaj użytku: LsIV o pow. 9,7277 ha o wartości 485.000 zł.

Przeznaczenie terenu - w części: tereny oświaty - symbol UO, tereny lasów i planowanych zalesień - symbol RL; teren użytków rolnych i nieużytków, stanowiących rezerwę pod funkcję terenu, której symbol umieszczono w nawiasie - R (ML).

ML - tereny dla zabudowy letniskowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (lub w podobnym charakterze) i drobnych nieuciążliwych usług towarzyszących.

Przedmiotowe działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W rejestrze wydanych decyzji o warunkach zabudowy, który jest prowadzony od roku 2000, widnieje wydana decyzja na część działki nr 8, na zadanie pn. zalesienie części działki.

Przedmiotowa zamiana nastąpi bez dopłaty na rzecz Wnioskodawcy. Zamiana gruntów jest uzasadniona potrzebami i celami gospodarki leśnej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1.

w rejestrze wydanych decyzji o warunkach zabudowy, który jest prowadzony od 2000 r., nie widnieje decyzja wydana dla działki nr 517. Dla działki nr 517 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy;

2.

w rejestrze decyzji o warunkach zabudowy, jest tylko jedna decyzja o warunkach zabudowy wydana dla działki nr 8, na część działki objętym wnioskiem. Dla pozostałej części działki nr 8 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy;

3.

decyzja o warunkach zabudowy została wydana na zadanie pn. "Zalesienie części działki". Wnioskodawca stwierdził: "warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy wynikające z przepisów odrębnych, w zakresie: warunków i wymagań ochrony i kształtowania ładu przestrzennego - ze względu na przedmiot inwestycji niepowodującej wprowadzenia nowej zabudowy, niezmieniający parametrów i wskaźników istniejącej zabudowy (w tym linii zabudowy, wielkości powierzchni zabudowy w stosunku do powierzchni działki, szerokości elewacji frontowej, wysokości górnej krawędzi elewacji frontowej, jej gzymsu lub attyki oraz geometrii dachu - kąta nachylenia, wysokości kalenicy i układu połaci dachowych) nie określa się warunków i wymagań ochrony i kształtowania ładu przestrzennego". Na pozostałą część działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Przedmiotowa decyzja nie została wydana na ustalenie nowej zabudowy, tylko na zalesienie części działki. Dla przedmiotowej działki nie ma przeznaczenia pod budowę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy działki Wnioskodawcy, związane z opisanym stanem zamiany, podlegają zwolnieniu od podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa zamiany gruntów jest wzajemna i odpłatna, choć odpłatność nie jest wyrażona w pieniądzu. W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów. Ponieważ ustawa nie zawęża odpłatności jedynie do zapłaty w formie pieniężnej, za odpłatność uznaje się wszelkie świadczenia ekwiwalentne, które mogą przybrać formę rzeczową. Zamiana gruntów jest więc przedmiotem opodatkowania VAT.

Gdy przedmiotem dostawy są grunty niezabudowane inne niż tereny budowlane - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy - transakcja podlega zwolnieniu od podatku.

Jaki grunt zaliczyć do tej kategorii, pozwala ustalić zawarta w art. 2 pkt 33 ustawy, definicja terenu budowalnego. Jest nim grunt przeznaczony pod zabudowę, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W razie jego braku - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W związku z tym, dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy, korzysta ze zwolnienia od podatku.

Tereny Wnioskodawcy przeznaczone do zamiany, na mocy obowiązujących przepisów prawnych i wydanych decyzji, nie są przeznaczone pod zabudowę (Bp). Dlatego tereny Wnioskodawcy, przeznaczone do zamiany podlegają zwolnieniu od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z art. 2 pkt 6 ustawy wynika, że przez pojęcie towaru rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stwierdzić należy, że nieruchomość, stanowi towar w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym jego sprzedaż stanowi odpłatną dostawę towaru, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

W myśl art. 604 k.c., do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy gruntów zostały sformułowane w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z kolei w myśl art. 2 pkt 33 ustawy, przez pojęcie "terenów budowlanych" rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać zamiany swoich gruntów na grunty stanowiące własność Skarbu Państwa. Dla działek będących przedmiotem zamiany nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie, dla części działki nr 8, została wydana decyzja o warunkach zabudowy, na zadanie pn. "Zalesienie części działki". Przedmiotowa działka nie ma przeznaczenia pod zabudowę. Dla pozostałej części działki nr 8 oraz dla całej działki nr 517 nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że zamiana gruntów dokonana przez Wnioskodawcę, będzie zwolniona od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zostały bowiem spełnione przesłanki umożliwiające zastosowanie tego zwolnienia. Działki będące przedmiotem wniosku stanowią teren niezabudowany, dla którego nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, z decyzji o warunkach zabudowy, wydanej dla części działki nr 8, nie wynika, że jest to grunt przeznaczony pod zabudowę. Dla pozostałej części działki nr 8 oraz dla całej działki nr 517 nie wydano decyzji o warunkach zabudowy. W związku z tym, wskazane we wniosku działki nie stanowią terenu budowlanego, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Skoro działki te są terenem innym niż teren budowlany, Wnioskodawca, dokonując ich zamiany, może skorzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl