0115-KDIT1-3.4012.8.2018.1.BJ - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu budowy otwartej dla mieszkańców siłowni na wolnym powietrzu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.8.2018.1.BJ Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu budowy otwartej dla mieszkańców siłowni na wolnym powietrzu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "S." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "S."

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

XXX w dniu 22 września 2017 r. podpisała umowę o dofinansowanie nr x na realizację zadania pod nazwa "S." w ramach poddziałania 19.2. Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego PROW na lata 2014-2020. Termin zakończenia operacji zaplanowano na kwiecień 2018 r.

Celem niniejszej operacji jest poprawa jakości życia na obszarze wiejskim poprzez zakup i montaż otwartej siłowni zewnętrznej wraz z elementami małej architektury w miejscowości X, gmina X.

Celem projektu jest budowa otwartej dla mieszkańców, a w szczególności dla dzieci, młodzieży i seniorów siłowni na wolnym powietrzu w miejscowości X. Zostanie stworzone miejsce aktywnego rodzinnego wypoczynku. Doskonałe położenie umożliwi wszystkim mieszkańcom swobodny dostęp do obiektu. Obiekt nie tylko zmotywuje do dbałości o kondycję, ale również zmobilizuje do integracji społecznej. Zagospodarowanie tego terenu z pewnością zwiększy atrakcyjność samej miejscowości. Siłownia pod chmurką powstanie na terenie Remizy XXX i świetlicy wiejskiej oraz placu zabaw. Otwarta siłownia zewnętrzna będzie nieodpłatna, ogólnodostępna o każdej porze roku. Montaż lampy hybrydowej umożliwi wykonywanie ćwiczeń także po zmroku co wpłynie na odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Przewiduje się zakup 7 podwójnych stanowisk treningowych, tj.:

1. Orbitrek + Pylon + Przywodziciel-odwodziciel - szt. 1;

2. Wioślarz + Pylon + Rower - szt. 1;

3. Biegacz + Pylon + Stepper - szt. 1;

4. Motyl + Pylon + Prasa nożna - szt. 1;

5. Wyciąg górny + Pylon+ Prasa ręczna - szt. 1;

6. Wahadło+ Pylon+ Twister - szt. 1;

7. Narciarz + Pylon + Jeździec - szt.1;

- wszystkie o różnym stopniu trudności.

oraz elementy małej architektury takie jak:

8. Tablica informacyjna - szt. 1,

9. Ławka parkowa - szt. 2,

10. Kosz na śmieci-szt. 1,

11. Stojak na rowery - 5 stanowisk - szt. 1

12. Lampa hybrydowa 1 szt.

Siłownie zewnętrzne cieszą się dużym zainteresowaniem. Przyciągają zarówno młodzież, odciągając ich od komputera i zabijając nudę, jak i dorosłych. Regularny rozruch mięśni i stawów w wielu przypadkach zapobiega kontuzjom i schorzeniom u osób dorosłych i seniorów. Obecnie dość powszechnym problemem jest agresywne zachowanie wśród młodzieży czego przyczyną jest nuda i brak środków finansowych. Otwarta, nieodpłatna siłownia pozwoli wyeliminować ten problem ukierunkowując zainteresowania młodzieży na tory rywalizacji sportowej. Regularny niewielki nawet wysiłek zapobiega wielu schorzeniom. Wiele ludzi prowadzi siedzący tryb życia dlatego ważną rolę odgrywa ruch. Świadomość społeczeństwa na zbawienny wpływ ruchu na zdrowie jest coraz większa i zwiększają się oczekiwania co do dostępności odpowiedniej nieodpłatnej infrastruktury.

Mieszkańcy wsi na zebraniach sołeckich wielokrotnie zgłaszali potrzebę posiadania ogólnodostępnej nieodpłatnej siłowni zewnętrznej. Będzie to modne i nowatorskie zagospodarowanie przestrzeni publicznej, które umożliwi rozwój zainteresowań nie tylko lokalnej społeczności lecz również gości odwiedzających miejscowość.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy XXX ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "S." w ramach poddziałania 19.2.Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego PROW na lata 2014 - 2020 oraz możliwość odzyskania podatku VAT w tym zakresie?

Zdaniem Wnioskodawcy, XXX nie prowadzi działalności gospodarczej ze względu na cel zarobkowy, zatem nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym nie nabywa statusu podatnika VAT czynnego. Poza tym Wnioskodawca nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych, zatem nie może w myśl art. 86 ust. 1 skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Otrzymana dotacja w ramach realizowanego nieodpłatnie projektu nie stanowi podstawy opodatkowania, gdyż XXX nie otrzyma żadnej kwoty należnej z tytułu świadczonych usług. Dlaczego też otrzymana dotacja nie będzie stanowiła obrotu w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie XXX nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a przywołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro efekty zrealizowanego projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku nie stanowi środków wskazanych w przywołanym wyżej rozporządzeniu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl