0115-KDIT1-3.4012.784.2017.1.MD - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach projektu - budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.784.2017.1.MD Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach projektu - budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2017 r. (data wpływu 18 września 2017 r.), uzupełnionym w dniu 14 listopada 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 listopada 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach projektu "...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... (dalej jako "Gmina") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT z podległymi jednostkami, tj.: Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Zespołem Szkół w... i Szkołą Podstawową w..., które obecnie wchodzą w skład struktury organizacyjnej Gminy.

Gmina zamierza zrealizować projekt "..." w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Przedmiotem projektu jest poprawa infrastruktury technicznej związanej z zaopatrzeniem w wodę oraz odprowadzeniem ścieków poprzez:

* budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków, przyłączami i siecią wodociągową w miejscowości...;

* budowie przydomowych oczyszczalni ścieków w zabudowie rozproszonej na terenie Gminy oraz

* budowie wodociągu rozdzielczego wraz z przyłączami w miejscowości....

Inwestycja wpłynie na poprawę dostępu mieszkańców do podstawowych usług na obszarach wiejskich, obejmujących elementy zarówno infrastruktury kanalizacyjnej, indywidualnych oczyszczalni ścieków oraz infrastruktury wodociągowej, co w konsekwencji przełoży się na rozwój społeczno-gospodarczy obszaru Gminy oraz wpłynie na poprawę warunków życia jej mieszkańców.

Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa. Zdecydowana większość tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego określonego w ustawie o samorządzie gminnym, do realizacji których Gmina została powołana, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Jednak wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. Do takich czynności podlegających VAT zalicza się czynności w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej, usługi dostarczania energii cieplnej, usługi dzierżawy lokali, gruntu. Usługi te podlegają opodatkowaniu VAT.

W związku ze wskazanym przedsięwzięciem Gmina będzie ponosiła szereg wydatków inwestycyjnych. Jako źródło sfinansowania zadania planuje się środki własne Gminy oraz środki unijne pochodzące z PROW.

Zgodnie z planem finansowym operacji wydatki te będą wyodrębnione dla poszczególnych inwestycji w ramach projektu, tj. oddzielnie wydatki poniesione na:

1.

zbiorowe systemy zaopatrzenia w wodę;

2.

systemy kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych;

3.

przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Zbiorowe systemy zaopatrzenia w wodę i systemy kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych wykorzystywane będą przez Gminę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i podlegać będą ustawie o VAT.

Będzie to działalność podlegająca i opodatkowana VAT (usługi zaopatrzenia w wodę i kanalizacyjne świadczone na rzecz osób fizycznych i prawnych) i działalność niepodlegająca VAT (usługi zaopatrzenia w wodę i kanalizacyjne świadczone na rzecz jednostek objętych centralizacją).

Efekty inwestycyjne wynikające z wydatków bieżących poniesionych przez Gminę związanych z gospodarką wodno-kanalizacyjną oraz związanych z budową infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej wykorzystywane będą przez jednostki organizacyjne Gminy (Szkoła Podstawowa w..., Zespół Szkół w...- budynki w...), które wykonują czynności niepodlegające opodatkowaniu (usługi edukacyjne) i podlegające, ale zwolnione od tego podatku (usługi wyżywienia uczniów świadczone przez stołówki szkolne).

Usługi zaopatrzenia w wodę i usługi kanalizacyjne świadczone są i będą samodzielnie przez Gminę (zarówno na bazie dotychczasowej infrastruktury wodociągowo kanalizacyjnej jak i wytworzonej w powyższym projekcie). To Gmina będzie pobierała opłaty z tytułu czynności wykonywanych przy udziale wytworzonej infrastruktury.

W przypadku sfinansowania przydomowych oczyszczalni ścieków planuje się również udział pieniężny mieszkańców (10% wartości inwestycji na danej nieruchomości). Udział pieniężny mieszkańców określony został w umowach cywilno-prawnych, zawartych z mieszkańcami, na których posesjach będą budowane oczyszczalnie. Przydomowe oczyszczalnie budowane będą u mieszkańców, którzy nie mają możliwości podłączenia się do kanalizacji zbiorczej. Od wpłat mieszkańców zostanie naliczony i odprowadzony VAT. Przydomowe oczyszczalnie ścieków po ich wybudowaniu będą stanowiły własność Gminy. Po wygaśnięciu umów w sprawie użyczenia nieruchomości zawartych z właścicielami nieruchomości na 7 lat przydomowe oczyszczalnie ścieków przekazane zostaną nieodpłatnie właścicielom nieruchomości. Z tytułu przekazania w nieodpłatne użytkowanie Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat, ani też nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z późniejszą eksploatacją tych oczyszczalni. Po przekazaniu oczyszczalni poszczególnym mieszkańcom Gmina nie będzie ponosiła wydatków związanych z ich dalszą eksploatacją.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w odniesieniu do wydatków bieżących ponoszonych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów?

Zdaniem Gminy:

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. W zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż usługi, te wykonywane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wydatki poniesione przez Gminę na planowane inwestycje będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Gmina stoi zatem na stanowisku, że będzie mogła odliczyć albo uzyskać zwrot VAT od wydatków poniesionych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. jeśli zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być zatem bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Ze związkiem pośrednim mamy natomiast do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. Do takich czynności zalicza m.in. czynności w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej. Gmina zamierza zrealizować projekt, którego przedmiotem jest poprawa infrastruktury technicznej związanej z zaopatrzeniem w wodę oraz odprowadzeniem ścieków m.in. poprzez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków w zabudowie rozproszonej. W przypadku finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków planuje się udział pieniężny mieszkańców (10% wartości inwestycji na danej nieruchomości). Udział pieniężny mieszkańców określony został w umowach cywilno-prawnych zawartych z mieszkańcami, na których posesjach będą budowane oczyszczalnie. Przydomowe oczyszczalnie budowane będą u mieszkańców, którzy nie mają możliwości podłączenia się do kanalizacji zbiorczej. Od wpłat mieszkańców zostanie naliczony i odprowadzony VAT. Po ich wybudowaniu przydomowe oczyszczalnie ścieków będą stanowiły własność Gminy. Po wygaśnięciu umów w sprawie użyczenia nieruchomości zawartych z właścicielami nieruchomości na 7 lat przydomowe oczyszczalnie ścieków przekazane zostaną nieodpłatnie właścicielom nieruchomości. Z tytułu przekazania w nieodpłatne użytkowanie Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat, ani też nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z późniejszą eksploatacją tych oczyszczalni.

Na tym tle Gmina powzięła wątpliwość dotyczącą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków.

W świetle powyższego organ interpretacyjny stwierdza, że w przedmiotowej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków. Gmina zadeklarowała bowiem, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. W przypadku wystąpienia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym Gmina będzie mogła wystąpić o jego zwrot.

Tym samym, stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga:

* czy na gruncie sytuacji opisanej we wniosku ma zastosowanie tzw. odwrotne obciążenie (por. art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy). Co wprawdzie nie może mieć wpływu na sam zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego, ale rzutuje na sposób skorzystania z tego prawa;

* w zakresie zasadności zwrotu na rzecz Gminy ewentualnej nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, gdyż leży to w kompetencji właściwego organu podatkowego pierwszej instancji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl