0115-KDIT1-3.4012.765.2017.1.EB - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.765.2017.1.EB Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "W" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "W".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą. Podpisał Pan umowę z Województwem o refundację realizacji operacji pn. "W" w ramach operacji Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Z refundacji pokrywane są koszty projektu:

* produkty na jakich będą pracować uczestnicy warsztatów,

* wynagrodzenie dla osób prowadzących warsztaty,

* produkty do wykonania prezentacji,

* koszty transportu.

Warsztaty te są dla uczestników bezpłatne, a otrzymana refundacja ma charakter zakupowy i przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizowanego projektu. Realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, z treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) - dalej: ustawy o VAT - wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Wszystkie działania realizowane w ramach projektu mają charakter nieodpłatny (niezarobkowy), dlatego też należy uznać, że skoro towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji operacji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będzie miał Pan prawa - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - do odliczenia kwot podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizowaną operacją.

Stanowisko takie potwierdzają również organy podatkowe, czego przykładem jest pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, z dnia 25 września 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.415.2017.1.SM, w którym wskazał:

" (...) Jak wynika z powołanych przepisów prawa, odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazała Fundacja - towary i usługi zakupione w celu realizacji niniejszej operacji nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, skoro towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji operacji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie ma prawa do odliczenia kwot podatku od towarów i usług lub zwrotu różnicy podatku w myśl uregulowań art. 87 ust. 1 ustawy od wydatków związanych z realizowaną operacją.

Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w interpretacji indywidualnej z 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP4.4012.411.2017.1.AKO, w którym wskazał:

" (...) W niniejszej sprawie warunek ten nie został spełniony, ponieważ z wniosku wynika, że poniesione wydatki związane z realizacją powyższego zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, z uwagi na przedstawione we wniosku okoliczności oraz treść przywołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Międzynarodowe warsztaty (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl