0115-KDIT1-3.4012.754.2017.2.APR - Zwolnienie od podatku przy świadczeniu usług polegających na współpracy ze szkołami zawodowymi w zakresie prowadzenia projektów unijnych w charakterze koordynatora/kierownika projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.754.2017.2.APR Zwolnienie od podatku przy świadczeniu usług polegających na współpracy ze szkołami zawodowymi w zakresie prowadzenia projektów unijnych w charakterze koordynatora/kierownika projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2017 r. (data wpływu 27 października 2017 r.), uzupełnionym w dniu 4 grudnia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego od podatku przy świadczeniu usług polegających na współpracy ze szkołami zawodowymi w zakresie prowadzenia projektów unijnych w charakterze koordynatora/kierownika projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego od podatku przy świadczeniu usług polegających na współpracy ze szkołami zawodowymi w zakresie prowadzenia projektów unijnych w charakterze koordynatora/kierownika projektu.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W przyszłości planuje Pani założenie działalności gospodarczej. W ramach działalności gospodarczej planuje współpracować ze szkołami zawodowymi w zakresie prowadzenia projektów unijnych w charakterze koordynatora/kierownika projektu.

Umowy zawierane byłyby na czas określony, od kilku do nawet 26 miesięcy i obejmowały poniższy zakres zadań:

a.

zarządzanie projektem i kadrą projektu,

b.

podejmowanie decyzji w imieniu Wnioskodawcy i Realizatora Projektu,

c.

koordynacja projektu od strony merytorycznej,

d.

ogólna odpowiedzialność za realizację projektu,

e.

odpowiedzialność za przestrzeganie zasad równości szans kobiet i mężczyzn,

f.

terminowość i zgodność z harmonogramem, monitoring budżetu, w tym ponoszonych wydatków i szacowanie oszczędności,

g.

rozwiązywanie projektów organizacyjnych,

h.

monitorowanie wskaźników,

i.

kontakt z IOK,

j.

zatwierdzanie płatności,

k.

administracja projektu,

I.

nadzór/kontakt z księgową,

m.

archiwizacja dokumentów,

n.

promocja projektu,

o.

koordynacja rekrutacji, zakupów, staży oraz zajęć dodatkowych,

p.

kontakty z mediami i interesariuszami,

q.

nadzór prac organizacyjnych,

r.

przygotowanie i przeprowadzenie wyboru personelu projektu, dostawców materiałów, sprzętu i usług.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano:

W zakresie zadań koordynatora/kierownika projektów będzie prowadzenie projektów unijnych. Zadania wykonywane będą na zlecenie dyrekcji szkoły.

Do zadań kierownika/koordynatora będzie należało przede wszystkim wykonywanie konkretnych zadań. Decyzję w kwestii projektu podejmuje dyrekcja szkoły, nie koordynator. Koordynator/kierownik Projektu między innymi przygotowuje dokumenty na zajęcia dodatkowe, szkolenia. Przygotowuje dokumenty pozwalające wyłonić konkretnych wykonawcóww.zory umów, koordynuje projekt od strony merytorycznej - pilnuje realizacji zadań w projekcie zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie. Koordynator/kierownik koordynuje rekrutację uczestników projektu zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie, koordynuje zakupy, staże zawodowe uczniów. Koordynator/kierownik przestrzega harmonogramu ustalonego we wniosku o dofinansowanie oraz monitoruje wydatki w projekcie - tak by były ponoszone zgodnie z wcześniejszym planem. Do zadań kierownika/koordynatora projektu należy również monitoring realizacji wskaźników założonych we wniosku. Kierownik/koordynator kontaktuje się z instytucją organizującą konkurs w koniecznych sytuacjach. W ramach swoich zadań koordynator/kierownik organizuje promocję projektu (przygotowuje i wywiesza plakaty, ogłoszenia na stronie internetowej szkoły, przygotowuje ulotki, itd.), archiwizuje dokumenty.

Wszelkie wymienione powyżej przykłady działań koordynatora/kierownika projektu zaangażowanego we współpracy ze szkołą, Pani zdaniem nie noszą znamion ani usług doradztwa, ani prawniczych.

Zadania będą wykonywane w ściśle określony sposób zgodnie z decyzją dyrekcji szkoły. Wszelkie decyzje odnośnie prowadzenia projektu ponosi dyrekcja szkoły.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie usług wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług wskazanych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania wyłączenie przewidziane w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Według art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z treści art. 113 ust. 4 ww. ustawy wynika, że podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Stosownie do art. 113 ust. 5 cyt. ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis stwierdzić należy, że ze zwolnienia podmiotowego od podatku nie korzystają m.in. usługi doradztwa.

W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe.

Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć "tego, kto doradza". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, opinii, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Analiza przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w świetle przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro planowane przez Panią usługi prowadzenia projektów unijnych w charakterze koordynatora/kierownika projektu - jak Pani wskazała nie będą nosić znamion usług doradztwa ani prawniczych - to będą mogły korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy. Z opisu czynności, które byłaby Pani zobowiązana wykonywać w ramach świadczonych usług, nie wynika, aby miała Pani wykonywać czynności prawnicze, doradcze, udzielać porad, wydawać opinie. Zatem nie będą miały zastosowania wyłączenia wskazane w art. 113 ust. 13 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl