0115-KDIT1-3.4012.686.2017.1.BJ - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu zakładającego kompleksową informatyzację placówki (zintegrowane oprogramowanie i osieciowanie, obejmujące część medyczną i administracyjną).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.686.2017.1.BJ Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu zakładającego kompleksową informatyzację placówki (zintegrowane oprogramowanie i osieciowanie, obejmujące część medyczną i administracyjną).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2017 r. (data wpływu 3 października 2017 r.), uzupełnionym w dniu 29 listopada 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 listopada 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "X."

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Niepubliczny Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej (nie jest podatnikiem podatku VAT) otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013, Oś 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie 7.2 Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 Usługi i aplikacje dla obywateli projektu pn: "X". Projekt zakładał pełną, kompleksową informatyzację placówki (zintegrowane oprogramowanie i osieciowanie, obejmujące część medyczną i administracyjną). Projekt umożliwił wyposażenie placówki w stanowiska komputerowe nowej generacji. Zasadniczym przedmiotem projektu było uruchomienie świadczenia e-usług przez Niepubliczny Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej, dzięki wprowadzeniu między innymi następujących modułów systemu medycznego:

* medycyna,

* rejestracja,

* modułu elektronicznej dokumentacji medycznej,

* systemu archiwizacji elektronicznej dokumentacji medycznej,

Dzięki pełnej i kompleksowej informatyzacji Niepublicznego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej usprawniono zarówno organizację wewnętrzną placówki, jak i obsługę pacjentów. Przedsięwzięcie pozwoliło na przepływ informacji wewnątrz jednostki oraz na linii pacjent-personel medyczny, jak również na zewnątrz.

Realizacja projektu umożliwiła dostosowanie systemu informatycznego do zmian wprowadzonych przez pakiet ustaw medycznych z 2011 r., a w szczególności przez ustawę o Systemie Informacji Medycznej.

Z rezultatu korzystają jedynie pacjenci w ramach NFZ. Niepubliczny Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej nie prowadzi żadnej działalności komercyjnej, w ramach przychodni nie ma żadnych prywatnych gabinetów - sprzęt jak i wdrożone e-usługi są dostępne tylko w ramach NFZ.

Powstałe w wyniku realizacji mienie nie jest wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udostępnione jest pacjentom w ramach NFZ nieodpłatnie. Właścicielem zmodernizowanej infrastruktury, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych w ramach projektu jest Niepubliczny Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i świadczy usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, ratowaniu i poprawie stanu zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 z mocy ustawy zwolnione od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w związku z przeprowadzoną realizacją projektu pn. "X"?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikom, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 obniżenie kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaną czynnością, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Założenia przedmiotowego projektu w pełni pokrywają się z działaniami związanymi z ochroną zdrowia i promocją idei e-zdrowia sformułowanymi w Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Województwa... do roku 2020 poprzez wysoki poziom zabezpieczenia i dostępności usług medycznych, promocję zdrowia, podwyższenie standardów obiektów i wyposażenia, tworzenie społeczeństwa informacyjnego (możliwość korzystania poprzez internet z usług medycznych i administracyjnych). Powstałe w ramach projektu usługi e-zdrowia pozwalają na wymianę danych między wszystkimi aplikacjami funkcjonującymi wewnątrz placówki (w sposób szybki, sprawny i bezpieczny).

Zakupiony w ramach projektu sprzęt komputerowy (między innymi: komputery, monitory, serwer, urządzenie wielofunkcyjne, drukarka laserowa, "dray tek vigor", dysk zewnętrzny do archiwizacji) jak również wartości niematerialne i prawne (system operacyjny i licencje dostępu, system e-zdrowie) nie służą czynnościom opodatkowanym.

Usługi świadczone w realizacji ww. projektu udzielane są pacjentom korzystającym ze świadczeń opieki zdrowotnej w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej - bezpłatnie.

Projekt "X" nie ma związku z działalnością inną niż usługi w zakresie opieki medycznej zwolnione przedmiotowo od podatku od towarów i usług.

Dlatego też NZOZ zgodnie z powołanymi przepisami nie miał i nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wskazano we wniosku - poniesione wydatki w ramach projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, a NZOZ nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem, gdyż nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w przywołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl