0115-KDIT1-3.4012.640.2017.2.MD - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.640.2017.2.MD Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2017 r. (data wpływu 20 września 2017 r.), uzupełnionym w dniu 20 listopada 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, tj. budowy Punktu... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 20 listopada 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, tj. budowy Punktu....

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto... (dalej jako "Gmina" lub "Wnioskodawca") jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Składa do Urzędu Skarbowego w... comiesięczne deklaracje dla podatku od towarów i usług, tj. VAT-7.

W bieżącym roku Gmina zamierza rozpocząć realizację zadania inwestycyjnego polegającego na budowie Punktu... (dalej jako "PSZOK" lub "Punkt").

Zadanie to realizowane będzie w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875).

Do zadań własnych Gminy należy zaspokojenie potrzeb własnych mieszkańców. Zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1289, z późn. zm.), każda gmina ma obowiązek zapewnić czystość i porządek na swoim terenie i tworzyć warunki niezbędne do ich utrzymania, poprzez m.in. tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy.

Ideą utworzenia PSZOK jest stworzenie mieszkańcom Gminy możliwości całorocznego nieodpłatnego przekazywania do unieszkodliwiania odpadów komunalnych zebranych w sposób selektywny. W PSZOK nie będą przyjmowane odpady zmieszane. W PSZOK przyjmowane będą następujące frakcje odpadów komunalnych:

1.

papier;

2.

metal;

3.

tworzywa sztuczne;

4.

opakowania wielomateriałowe;

5.

szkło;

6.

odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone i opakowaniowe ulegające biodegradacji;

7.

zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych;

8.

przeterminowane leki i chemikalia (odpady niebezpieczne);

9.

zużyte baterie i akumulatory (odpady niebezpieczne);

10.

zużyte świetlówki (odpady niebezpieczne);

11.

meble i inne odpady wielkogabarytowe;

12.

odpady budowlane i rozbiórkowe;

13.

zużyte opony.

Po uzyskaniu ilości transportowych odpady gromadzone w PSZOK będą wywożone poza teren PSZOK w celu poddania ich unieszkodliwieniu lub recyklingowi. Z PSZOK będą mogli korzystać wyłącznie właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy z terenu Gminy. Odpady przywożone na PSZOK jak i wywożone z niego podlegać będą ważeniu. Na podstawie odczytu wagi wypełniona będzie karta przekazania odpadów. Ponadto w ramach PSZOK stworzony będzie punkt zbierania i przekazywania rzeczy używanych. Punkt ten pozwalał będzie na bezpłatne pozostawienie przez mieszkańców Gminy rzeczy, przedmiotów używanych, które mogą zostać użyte przez innych. Do Punktu przyjmowane będą przedmioty sprawne, nieuszkodzone, czyste i niestwarzające zagrożenia dla użytkowników, takie jak: meble (krzesła, tapczany, stoły, taborety), rowery, wyroby szklane, itd. Raz w tygodniu mieszkańcy będą mogli przyjść do PSZOK i odebrać nieodpłatnie z Punktu przedmioty im przydatne. O terminie takiej akcji dowiedzieć się będzie można ze strony internetowej Urzędu Miasta.... Ponadto na stronie ukaże się dodatkowo informacja o rzeczach/przedmiotach pozostawionych w Punkcie zbierania i przekazywania przedmiotów.

W związku z funkcjonowaniem Punktu Gmina nie będzie dokonywała jakichkolwiek czynności opodatkowanych, np. sprzedaży odpadów takich jak makulatura, szkło, itp.

Wszystkie usługi (również te dodatkowe) związane z funkcjonowaniem PSZOK będą wykonywane wyłącznie w ramach zadań własnych Gminy.

Po wybudowaniu PSZOK operatorem obiektu będzie firma wyłoniona przez Gminę w przetargu na jego obsługę.

Zadania przyszłego operatora Punktu będą polegały na:

* przyjmowaniu i ewidencjonowaniu wysegregowanych odpadów od mieszkańców Gminy;

* przekazaniu odpadów zielonych do Stacji Przeładunkowej;

* zagospodarowaniu pozostałych frakcji odpadów selektywnie zebranych;

* prowadzeniu punktu zbierania i przekazywania rzeczy używanych.

Wysokość wynagrodzenia dla operatora obsługującego PSZOK, będzie ustalona w oparciu o kalkulacje operatora wyłonionego w nieograniczonym przetargu publicznym. Przyszły operator będzie bezpośrednio ponosił koszty mediów związanych z funkcjonowaniem PSZOK.

Koszty związane z funkcjonowaniem PSZOK będą pokrywane przez Gminę wyłącznie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. wynagrodzenie dla przyszłego zewnętrznego operatora Punktu).

Infrastruktura PSZOK ma zostać współfinasowana ze środków UE w ramach II osi priorytetowej POIiS.

Pierwotnie Gmina zakładała, że powstała infrastruktura PSZOK zostanie oddana operatorowi w nieodpłatne użyczenie. Rozwiązanie to zostało jednak zakwestionowane przez Głównego Specjalistę Departamentu Ochrony Ziemi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zgodnie z wyjaśnieniami, projekty ubiegające się o dofinansowanie, które otrzymały dofinansowanie ze środków UE w ramach II osi priorytetowej POIiS muszą spełniać zasadę "zanieczyszczający płaci". Zasada ta jest jedną z podstawowych zasad, na których opiera się polityka UE w dziedzinie środowiska (zgodnie z art. 191 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej).

W prawie Unii Europejskiej obowiązują dwie regulacje, których zasadniczym celem jest wdrożenie zasady "zanieczyszczający płaci", tj.:

* Dyrektywa 2004/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodom wyrządzonym środowisku naturalnemu - ustanawia zasady odpowiedzialności administracyjnej za szkody w środowisku w oparciu o zasadę zanieczyszczający płaci;

* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/99/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne - ustanawia zasady odpowiedzialności karnej za szkody w środowisku w celu skuteczniejszej ochrony środowiska.

Ww. przepisy prawa UE zostały implementowane do polskiego porządku prawnego, tj.:

* Dyrektywa 2004/35/WE - ustawą z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2007 r. Nr 75, z późn. zm.);

* Dyrektywa 2008/99/WE - ustawą z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 94, poz. 549).

Fundamentalną zasadą dla ewaluacji projektów dofinansowywanych ze środków UE jest wdrożenie zasady "zanieczyszczający płaci", która zgodnie z przepisami powinna być stosowana przy kształtowaniu stopy współfinansowania.

Zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci" do kalkulacji opłat/taryf muszą być wliczane wszystkie koszty eksploatacji i utrzymania, w tym roczna amortyzacja infrastruktury obejmująca majątek z realizowanych inwestycji oraz od odpowiadających im inwestycji odtworzeniowych (jeśli dotyczy). Ponadto, do kalkulacji powinny być wliczone (jeśli występują) koszty finansowe, marża zysku, spłaty rat kapitałowych ponad poziom amortyzacji i należności nieregularne.

Umowa bezpłatnego użyczenia PSZOK operatorowi nie spełnia ww. zasady "zanieczyszczający płaci". Aby zasada ta była spełniona, Gmina powinna ponosić na rzecz operatora koszty, które powinny pokrywać wszystkie koszty utrzymania PSZOK przez operatora oraz pokrywać w całości koszty amortyzacji środków trwałych.

W związku z powyższym Gmina zmuszona jest do oddania powstałej infrastruktury w dzierżawę operatorowi wyłonionemu w przetargu publicznym.

Kwota dzierżawy została ustalona w wysokości... zł netto rocznie.

Ustalono ją na podstawie odpisów amortyzacyjnych dla wartości wkładu własnego netto przy budowie PSZOK, przy zastosowaniu stawki 2,5% i 4,5%, gdyż stawki amortyzacyjne wynoszą dla:

1.

budynku socjalno-biurowego i wiaty magazynowej 2,5% - okres amortyzacji dla tej stawki wynosi 40 lat. Jeżeli ww. środki trwałe mieszczą się w zakresie technicznym budynku niemieszkalnego ujętego w grupie 1 podgrupie 10 Budynki niemieszkalne to przedstawiona stawka jest zgodna z wykazem rocznych stawek amortyzacyjnych ujętych w załączniku do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2.

waga samochodowa, sieci zewnętrzne wod.-kan., deszczowe, elektryczne roboty drogowe, kontener magazynowy, zagospodarowanie terenu 4,5% - okres amortyzacji dla tej stawki wynosi 22 lata i 1 miesiąc. Jeżeli ww. środki trwałe mieszczą się w zakresie technicznym obiektu inżynierii lądowej i wodnej w grupie 2 Obiekty inżynierii lądowej i wodnej, z wyłączeniem ogrodów i parków publicznych, skwerów, ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz w grupie 6 rodzaju 660 Wagi pojazdowe, wagonowe i inne wbudowane to przedstawiona stawka jest zgodna z wykazem rocznych stawek amortyzacyjnych ujętych w załączniku do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podana powyżej kwota może ulec zmianie, gdyż jej ostateczna wartość zależy od wyników przeprowadzonego przetargu. Aby została zachowana zasada "zanieczyszczający płaci" i jednocześnie, aby był możliwy zwrot nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę, podstawę do jej ostatecznego ustalenia stanowić będzie wysokość netto wkładu własnego Gminy przy zastosowaniu wyżej wymienionych stawek i okresów amortyzacji. Sposób kalkulacji nie ulegnie zmianie.

Na ten moment żadna ze spółek komunalnych nie dysponuje odpowiednimi zasobami do obsługi PSZOK.

Na czynsz dzierżawny Gmina będzie comiesięcznie wystawiła operatorowi fakturę VAT. Sprzedaż ta będzie opodatkowana 23% stawką VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w związku z realizacją zadania inwestycyjnego ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług?

Zdaniem Gminy:

Przysługuje jej prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanych z budową Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, ponieważ jego wydzierżawienie przyszłemu operatorowi będzie stanowiło dla Gminy czynność opodatkowaną VAT.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony wykorzystane są do wykonania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. jeśli zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być zatem bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Ze związkiem pośrednim mamy natomiast do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina (zarejestrowany czynny podatnik VAT) zamierza rozpocząć realizację zadania inwestycyjnego polegającego na budowie Punktu... (dalej jako "PSZOK"). Infrastruktura PSZOK ma zostać współfinasowana ze środków UE w ramach II osi priorytetowej POIiS. Pierwotnie Gmina zakładała, że infrastruktura PSZOK zostanie oddana operatorowi w nieodpłatne użyczenie. Jednak umowa bezpłatnego użyczenia PSZOK nie spełnia zasady "zanieczyszczający płaci". Wobec tego Gmina zmuszona jest do oddania powstałej infrastruktury w dzierżawę operatorowi wyłonionemu w przetargu publicznym. Kwota dzierżawy została ustalona w wysokości... zł netto rocznie. Ustalono ją na podstawie odpisów amortyzacyjnych dla wartości wkładu własnego netto przy budowie PSZOK. Kwota ta może ulec zmianie, gdyż jej ostateczna wysokość zależy od wyników przeprowadzonego przetargu. Jednak sposób jej kalkulacji nie ulegnie zmianie. Na czynsz dzierżawny Gmina będzie wystawiała co miesiąc operatorowi fakturę VAT. Sprzedaż ta będzie opodatkowana 23% stawką VAT. Na ten moment żadna ze spółek komunalnych nie dysponuje odpowiednimi zasobami do obsługi PSZOK. Wysokość wynagrodzenia dla operatora obsługującego PSZOK, będzie ustalona w oparciu o kalkulacje operatora wyłonionego w przetargu. Przyszły operator będzie bezpośrednio ponosił koszty mediów związanych z funkcjonowaniem PSZOK.

Na tym tle Gmina powzięła wątpliwość dotyczącą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, tj. budowy Punktu....

W świetle powyższego organ interpretacyjny stwierdza, że w przedmiotowej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z budową Punktu.... Gmina wykazała bowiem, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT (dzierżawa).

W konsekwencji Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Punktu..., pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym, stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu dzierżawnego odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i jest skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. służy również do realizacji zadań własnych Gminy), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl