0115-KDIT1-3.4012.601.2018.2.AT - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez muzeum.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.601.2018.2.AT Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez muzeum.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2018 r. (data wpływu 12 września 2018 r.), uzupełnionym w dniach 17 września i 22 października 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 17 września i 22 października 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Muzeum... z siedzibą w... podpisało umowę Nr.. o przyznanie pomocy pomiędzy Województwem... z siedzibą w... na operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na zadanie: "...".

Wnioskowane koszty kwalifikowane operacji ogółem -... zł w tym VAT-... zł.

W wyniku przeprowadzonej procedury przetargowej koszty całkowite operacji wynoszą:. zł w tym VAT... zł.

W związku ze złożonym załącznikiem do wniosku nr... (Oświadczenie o kwalifikowalności VAT dla podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy będącego osobą prawną) oraz włączeniem podatku VAT do kosztów kwalifikowanych przedmiotowej operacji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia Ordynacja podatkowa, Wnioskodawca jest zobowiązany wystąpić do upoważnionego organu o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie prawa podatkowego o braku możliwości odzyskania podatku VAT. Przedmiotowa interpretacja dotycząca braku możliwości odzyskania podatku VAT będzie stanowić załącznik obowiązkowy do wniosku o płatność. Termin złożenia wniosku o płatność:. września 2018 r.

Muzeum jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru prowadzonego przez Gminę... pod poz..... Zgodnie ze Statutem Muzeum jest jednostką organizacyjną, nienastawioną na osiąganie zysku, którego celem jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym. Muzeum prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Organizator (Gmina...) zapewnia Muzeum środki potrzebne do jego utrzymania i rozwoju.

W roku 2017 Muzeum osiągnęło przychód w wysokości... zł (dotacja podmiotowa Gminy...... zł) Koszty w wysokości... zł. Za rok 2017 Muzeum osiągnęło wynik dodatni... zł. Przychody własne osiągnięto z tytułu przeprowadzonych lekcji muzealnych, warsztatów, biletów wstępu do muzeum, oprowadzanie po muzeum, pokazu pieczenia Chleba, wynajmu sali, darowizn. Koszty ponoszone są na podstawową działalność utrzymania obiektu oraz na wynagrodzenia i pochodne wynagrodzeń dla pracowników (... zł wynagrodzenia, składki ZUS...).

W pierwszym półroczu 2018 rok przychód wyniósł... zł (dotacja Gminy -...). Koszty wyniosły... zł (wynagrodzenia pracowników... zł, ZUS... zł).

"Wobec podatku VAT" wnioskodawca stosuje: ustawę z dnia 11 marca 2004 rok o podatku od towarów i usług - art. 43 ust. 1 pkt 33 (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Nabywane towary i usługi wykorzystywane są do świadczenia usług kulturalnych zwolnionych z VAT w związku z tym Muzeum nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikających z faktur dokumentujących zakup tych towarów. W takiej sytuacji podatek VAT z tytułu ww. projektu jest kosztem kwalifikowanym.

Gdyby brać pod uwagę fakt, że wartość sprzedaży jest tak niska i nie wlicza się do niej kwoty VAT nie mamy prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT w związku z tym płacony przy zakupie w ramach ww. projektu VAT jest kosztem kwalifikowanym.

Wnioskodawca wskazuje, że realizując operację, jako podmiot niebędący czynnym podatnikiem VAT, nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, zatem podatek od towarów i usług naliczony w trakcie realizacji całej operacji uznany jest za wydatek kwalifikowany.

Zwraca również uwagę, że zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - art. 43 ust. 1 pkt 33.

W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu do wniosku, ostatecznie postawiono następujące pytanie.

Czy zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, "nie mają możliwości odliczenia VAT naliczonego od tych towarów i usług"?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku, nie ma możliwości odliczenia VAT przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją zadania "...", gdyż towary i usługi zakupione w ramach zadania wykorzystywane będą do świadczenia usług podlegających zwolnieniu od podatku VAT.

Wnioskodawca prosi o potwierdzenie prawidłowości zajętego w sprawie stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z aktualnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczające jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż zakupy dokonane przez Wnioskodawcę, który nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, w ramach realizowanego projektu nie służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy na tle przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Wskazuje się, że przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji nie była kwestia prawidłowości stosowania przez Muzeum zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług (ewentualnie art. 113 ust. 1 - zwolnienie podmiotowe do kwoty 200.000 zł), stąd okoliczność tą przyjęto jako element przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że tutejszy organ nie jest kompetentny do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania, bądź braku przesłanek do zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl