0115-KDIT1-3.4012.598.2017.2.JC - Odwrotne obciążenie usług budowlanych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.598.2017.2.JC Odwrotne obciążenie usług budowlanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od podmiotów wykonujących usługi budowlane na zlecenie Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od podmiotów wykonujących usługi budowlane na zlecenie Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się m.in. wznoszeniem budynków mieszkalnych, które następnie są sprzedawane (mieszkania) nabywcom indywidualnym. Spółka cały proces budowy organizuje we własnym zakresie (zakup działki, przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie pozwolenia na budowę). Ponadto, Spółka zleca wykonywanie wszelkich prac związanych z budową innym podmiotom. W ramach tych zleceń realizowane są m.in. prace sklasyfikowane wg kodów PKWiU, które wskazane są w załączniku nr 14 (pozycje od 2 do 48) do ustawy o podatku od towarów i usług. Pomimo tego, wszyscy zleceniobiorcy wystawiają spółce faktury z naliczonym podatkiem VAT w odpowiedniej stawce (nie stosują procedury odwrotnego obciążenia).

Inna z aktywności gospodarczych Spółki polega na wznoszeniu budynków na zlecenie podmiotów trzecich. W takich przypadkach Spółka otrzymuje zlecenie zbudowania, rozbudowania lub remontu budynku mieszkalnego lub użytkowego. Dla celów realizacji owych zleceń spółka również korzysta z usług podwykonawców. W tej sytuacji jednak w przypadku gdy świadczona przez podwykonawcę usługa zawiera się w katalogu wskazanym w załączniku nr 14 (pozycje od 2 do 48), dokumentowana jest ona fakturą z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia. Rozliczenie podatku VAT od takich czynności leży po stronie Spółki i obowiązek ten realizowany jest przez wystawienie faktury wewnętrznej, w której wykazywany jest podatek VAT, który następnie księgowany jest jako podatek należny oraz podatek naliczony.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach otrzymanych od swoich zleceniobiorców, którzy realizują prace w ramach prowadzonej przez Spółkę inwestycji mieszkaniowej - w tym również za czynności wskazane w załączniku nr 14 (pozycje od 2 do 48) do ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, posiada ona prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych od zleceniobiorców, którzy realizują prace w ramach prowadzonej przez spółkę inwestycji mieszkaniowej faktur - w tym dokumentujących usługi wskazane w załączniku nr 14 (pozycje od 2 do 48) do ustawy o VAT.

Ustawa przewiduje konieczność zastosowania procedury odwrotnego obciążenia dla usług wykazanych w załączniku nr 14 (pozycje od 2 do 48) w przypadku, gdy usługodawca świadczy swoje usługi jako podwykonawca.

W interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 marca 2017 r. (1061-IPTPP2.4512.626.2016.2.IR) znaleźć można wyjaśnienie, że mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 248), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę. Podwykonawcą będzie każdy podmiot będący usługodawcą, który nie jest generalnym wykonawcą w ramach danej inwestycji budowlanej, przyjmującym zlecenie wykonania tej inwestycji bezpośrednio od inwestora.

W związku z powyższym Spółka zawierając umowy ze zleceniobiorcami występuje w nich jako inwestor a nie generalny wykonawca, zatem nie ma mowy o zastosowaniu mechanizmu odwrotnego obciążenia. Jeżeli tak to usługi wynikające z takich umów podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych a co za tym idzie nabywca (spółka) ma prawo odliczać wykazany podatek VAT w fakturach dokumentujących realizację takich umów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, poz. 201, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Artykuł 5 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2017 r. art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ustawa nie definiuje pojęcia "podwykonawca", w związku z tym dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posiłkować się definicją słownikową.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słowniku języka polskiego, podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy (...).

Przy dalszych "podzleceniach" przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca zlecający jest - w stosunku do swojego podwykonawcy - głównym wykonawcą swojego zakresu prac.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Ustalenie czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku - ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy o VAT oraz czy jest świadczona przez podwykonawcę. Przy czym dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie obu ww. przesłanek łącznie.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Dane jakie powinna zawierać faktura wskazane są w art. 106e ust. 1 ustawy.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. wznoszeniem budynków mieszkalnych, które następnie są sprzedawane (mieszkania) nabywcom indywidualnym. Spółka cały proces budowy organizuje we własnym zakresie (zakup działki, przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie pozwolenia na budowę). Natomiast wykonywanie wszelkich prac związanych z budową zleca innym podmiotom. W ramach tych zleceń realizowane są m.in. prace sklasyfikowane wg kodów PKWiU, które wskazane są w załączniku nr 14 (pozycje od 2 do 48) do ustawy o podatku od towarów i usług. Wszyscy zleceniobiorcy wystawiają Spółce faktury z naliczonym podatkiem VAT w odpowiedniej stawce (nie stosują procedury odwrotnego obciążenia).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy jego zleceniobiorcy powinni wystawiać faktury na zasadach ogólnych i w związku z tym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym, w stosunku do którego zadano pytanie, Wnioskodawca jest inwestorem, a podmioty, którym zleca wykonanie prac budowlanych są wykonawcami. W przedmiotowej sytuacji nie jest więc spełniony warunek określony w art. 17 ust. 1h ustawy (dotyczący świadczenia usług przez podwykonawców), co oznacza, że transakcje pomiędzy Wnioskodawcą a wykonawcami nie są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia. Tym samym wykonawcy są zobowiązani rozliczać podatek należny na zasadach ogólnych i wystawiać faktury z podatkiem, a Wnioskodawca - jako czynny podatnik VAT - w zakresie w jakim nabywane usługi służą czynnościom opodatkowanym, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Informuje się jednocześnie, że w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług budowlanych w dniu 16 listopada 2017 r. zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia o nr 0115-KDIT1-3.4012.775.2017.1.JC.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl