0115-KDIT1-3.4012.566.2017.1.AP - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu przebudowy infrastruktury hydrotechnicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.566.2017.1.AP Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu przebudowy infrastruktury hydrotechnicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 23 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 12 września 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek realizuje projekt pn. "...". Projekt uzyskał dofinansowanie w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych zadania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wkład własny pochodzić będzie ze środków Fundacji Ochrony Morza Bałtyckiego, z dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w... oraz pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w....

Celem projektu jest wzrost bioróżnorodności poprzez przywrócenie morfologicznej ciągłości wodnych korytarzy ekologicznych na 3 dopływach rzeki P.: R., G. i P.

Realizacja projektu umożliwi likwidację barier, które tworzy istniejąca infrastruktura oraz zapewni warunki do swobodnego przemieszczania się gatunków ryb na Specjalnym Obszarze Ochrony Siedlisk Natura 2000 D... P... PLH.... Udrożnienie korytarza ekologicznego odbędzie się poprzez dostosowanie budowli hydrotechnicznych do ekologii migrujących gatunków: minoga rzecznego (Lampetra fluviatilis), minoga strumieniowego (Lampetra planeri), łososia atlantyckiego (Salmo salar), głowacza białopłetwego (Cottus gobio) i kozy (Cobitis taenia).

Realizacja tego zadania jest tym bardziej istotna, że P. jest jedną z nielicznych rzek w Polsce, do której na tarło wchodzi łosoś atlantycki (Salmo salar), co zapewnia utrzymanie naturalnej populacji tego gatunku w naszym kraju. Ponadto naturalny charakter rzeki i jej dopływów zapewnia tarło dla innych ryb łososiowatych: troci wędrownej (Salmo trutta m. trutta), pstrąga potokowego (Salmo trutta m. fario) i lipienia (Thymallus thymallus).

W ramach realizacji projektu planowane są następujące działania:

1.

przygotowanie dokumentacji technicznej dot. przebudowy infrastruktury hydrotechnicznej (rozbiórka istniejących progów wodnych i wykonanie w ich miejsce kaskady bystrzy kamiennych w sekwencji bystrze ploso),

2.

przebudowa urządzeń infrastruktury hydrotechnicznej zapewniającej swobodną migrację ryb łososiowatych (przywrócenie ciągłości cieków wodnych na rzekach P., R. i G.):

* zlikwidowanych zostanie 14 stopni wodnych, 5 zastawek i 1 jaz wodny o wysokości od 0,5 m do 1 m,

* wybudowanych zostanie 47 bystrzy o wysokości 0,3 m i długości 20 cm,

* zostanie ustabilizowane dno, wykonana warstwa podbudowy stabilizującej,

* wykonany zostanie narzut kamienny z profilowaniem spadku obustronnego, wbicie ścianek szczelnych przeciwfiltracyjnych, wbudowanie substratu żwirowego na długości 40 m.

3.

aktywna ochrona siedlisk; w zadaniu ujęte zostały koszty osobowe dotyczące zatrudnienia na etat 2 strażników rybackich, koszty utrzymania samochodu w trakcie trwania projektu, zakup 10 fotopułapek i 2 noktowizorów na potrzeby strażników,

4.

przeprowadzenie badań dotyczących osiągniętych efektów ekologicznych,

5.

komunikacja i rozpowszechnianie informacji nt. efektów projektu oraz monitorowanie/ewaluacja efektów projektu (rozbudowa strony internetowej, tablice informacyjne, broszury i informatory edukacyjne, organizacja konferencji, informacje w prasie, radio i telewizji),

6.

zarządzanie projektem (kierownik projektu, specjalista ds. technicznych).

W ramach realizacji projektu nie będzie prowadzona działalność gospodarcza, nie jest również planowana sprzedaż jakichkolwiek towarów lub usług.

Związek jest jednostką sektora finansów publicznych, zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, został wpisany do rejestru związków międzygminnych pod poz. 68 w dniu 27 maja 1992 r. Statut został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa... pod poz. 74 w dniu 22 czerwca 1992 r. Związek na dzień 31 lipca 2017 r. zrzesza 20 miast i gmin. Związek działa na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, z późn. zm.)

Dochodami Związku są składki członkowskie wpłacane w każdym roku budżetowym proporcjonalnie do liczby mieszkańców ustalonych na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy. W ramach swojej działalności statutowej Związek pozyskuje i realizuje przedsięwzięcia dofinansowane ze środków europejskich (RPOWZ, POIiŚ, POIG) pochodzących z innych źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi (SPPW, MF EOG, EWT Interreg) oraz ze środków krajowych (NFOSiGW, WFOŚiGW).

Do zadań Związku zgodnie z § 2 statutu należy ochrona i kształtowanie środowiska dorzecza P. poprzez:

1.

podejmowanie wspólnych przedsięwzięć w zakresie ochrony wód, ziemi, powietrza i krajobrazu, stanowiących podstawę dla rekreacji oraz turystyki krajowej i zagranicznej,

2.

ukierunkowywanie rozwoju gospodarczego terenu w oparciu o naturalne walory przyrodnicze i środowiskowe,

3.

reprezentowanie wspólnych interesów gmin w zakresie ochrony i kształtowania środowiska we współpracy z innymi podmiotami, zarówno w kraju, jak i zagranicą,

4.

współpracę z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za ochronę przeciwpowodziową,

5.

przedstawianie odpowiednim organom władzy publicznej wspólnych inicjatyw, wniosków i opinii w zakresie będącym przedmiotem działania Związku,

6.

wymianę doświadczeń w zakresie realizacji zadań komunalnych wpływających na ochronę i kształtowanie środowiska,

7.

budowę lub pomoc w budowie i modernizacji oczyszczalni ścieków i urządzeń kanalizacyjnych mających wpływ na podwyższenie klasy czystości wód dorzecza P.,

8.

budowę lub pomoc w budowie i modernizacji urządzeń wodociągowych,

9.

rozwój infrastruktury administracyjnej, komunikacyjnej, informatycznej, sportowej, kulturalno-oświatowej, gospodarczej z poszanowaniem naturalnego środowiska dorzecza P.,

10.

rozwój energii niekonwencjonalnej oraz odnawialnej,

11.

edukacji ekologicznej, w tym prowadzenia kursów i szkoleń,

12.

inspirowanie i promowanie wszelkiego rodzaju działalności gospodarczej i przedsięwzięć gospodarczych przyjaznych dla środowiska naturalnego oraz agroturystyki.

Od dnia 20 lipca 2016 r. Związek jest zgodnie z umową nr... użytkownikiem obwodu rybackiego rzeki P. nr 1 - Rzeki i starorzeczy oraz zbiorników wodnych ciągle lub okresowo naturalnie połączonych z głównym nurtem rzeki P. Z tego tytułu zobowiązany jest do zapłaty czynszu dzierżawnego na rzecz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w.... Ponadto jako użytkownik ww. obwodu rybackiego, zobowiązany jest do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej, polegającej, m.in. na zarybieniach P. i jej dopływów.

Jako użytkownik obwodu rybackiego dokonuje również sprzedaży zezwoleń na połów ryb wędkarzom - amatorom. Zezwolenie uprawnia kupującego do dokonania odłowów określonej liczby, wielkości i gatunków ryb i zabrania ich do domu.

Do dnia 26 grudnia 2016 r. Związek korzystał ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Po przekroczeniu wartości sprzedaży uprawniającej do zwolnienia od dnia 27 grudnia 2016 r. Związek jest podatnikiem podatku VAT w zakresie sprzedaży zezwoleń (w tym zakresie prowadzi działalność gospodarczą).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Związek w ramach realizacji projektu pn. "..." wykonywał będzie zadania statutowe przekazane mu przez gminy wchodzące w skład Związku, na podstawie uchwał organu stanowiącego i organu wykonawczego oraz na podstawie umowy o dofinansowanie projektu.

Związek nie będzie prowadził działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt, a ponadto w ramach projektu nie jest wytwarzana infrastruktura, którą beneficjent, lub inny podmiot mógłby wykorzystywać w ramach działalności objętej VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 września 2017 r.:

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Związek będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie powyższe, realizacja zadań wynikających z przedsięwzięcia stanowi wykonywanie zadań statutowych a nie prowadzenie działalności gospodarczej. VAT wynikający z realizacji przedsięwzięcia jest kosztem kwalifikowanym zadania. Związek nie ma prawa do odliczenia VAT w zakresie realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż z wniosku nie wynika aby zakupione towary i usługi miały związek z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii braku możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów niekwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl