0115-KDIT1-3.4012.551.2018.1.DM - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - budowy drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.551.2018.1.DM Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - budowy drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2018 r. (data wpływu 27 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 10 września 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu

10 września 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów

i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Gmina D. realizuje zadania inwestycyjne, a mianowicie:

1. "Przebudowa drogi powiatowej nr... w miejscowości D.",

2. "Przebudowa drogi wewnętrznej dz. Nr..w miejscowości Z. A".

W celu możliwości sfinansowania wyżej wymienionych zadań inwestycyjnych Gmina składa wnioski o dofinansowanie ww. projektów/zadań ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, operacje typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędności energii".

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosków, zostaną zawarte umowy między Gminą, a Samorządem Województwa o przyznaniu pomocy finansowej na każde z wymienionych na wstępie zadań.

Zadanie wymienione w pkt 1 realizowane będzie na podstawie porozumienia, które Gmina zawrze z Powiatem S. Przedmiotem niniejszego porozumienia będzie przejęcie przez Gminę obowiązków zarządcy drogi powiatowej nr... na odcinku podlegającym przebudowie celem realizacji zadania objętego umową z Samorządem Województwa. Porozumienie zostanie zawarte na czas realizacji zadania i tak zwany okres trwałości projektu. Zgodnie z treścią porozumienia, które Gmina zawrze, do jej obowiązków należeć będzie utrzymanie infrastruktury drogowej na przejętym odcinku w trakcie realizacji zadania oraz przez okres trwałości projektu do czasu obowiązywania porozumienia. Po upływie okresu określonego w porozumieniu, nakłady rzeczowe realizowanego zadania będą przekazane na rzecz Powiatu. Zadanie wymienione w pkt 2 - realizowane będzie na drodze stanowiącej własność Gminy i jest zarządzane przez Gminę. "Drogi są ogólnodostępne i niepodlegające czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Przebudowywane drogi są ogólnodostępne i nie podlegają czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT." Na dzień dzisiejszy droga wymieniona w pkt 1 jest drogą publiczną posiadającą kategorię drogi powiatowej i tą samą kategorię będzie posiadała po realizacji operacji objętej dofinansowaniem, natomiast droga, o której mowa w pkt 2 obecnie jest drogą wewnętrzną, a po wykonaniu przebudowy otrzyma kategorię drogi gminnej nie generującą żadnych przychodów zarządzającemu czyli Gminie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będąc właścicielem, a tym samym zarządcą dróg, a mianowicie:

1.

przebudowanej drogi powiatowej nr... w miejscowości D.,

2.

przebudowanej drogi wewnętrznej dz. nr... w miejscowości Z. A,

będącymi drogami publicznym ogólnodostępnymi, na których nie wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług nie ma prawa do zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), a mianowicie pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wykonanymi inwestycjami?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) Zgodnie z art. 2 ww. ustawy, gmina jest organem władzy publicznej, do zakresu działania którego zgodnie z art. 6 ust. 1 wspomnianej ustawy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 w wymienionej ustawie o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą sprawy związane z realizacją zadań dotyczących lokalnego transportu, gminnych dróg, ulic, mostów oraz organizacji ruchu drogowego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) rozliczenie podatku VAT naliczonego uwarunkowane jest tym, że nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W sytuacji opisanej w niniejszym wniosku warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ nabywane podczas realizacji opisanych zadań inwestycyjnych towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Gmina D. nie będzie miała prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, zawarty w fakturach budowy wymienionych zadań inwestycyjnych pn.:

1. "Przebudowa drogi powiatowej nr... w miejscowości D.",

2. "Przebudowa drogi wewnętrznej dz. nr... w miejscowości Z. A".

Tym samym Gmina aplikując o środki z programu PROW może uznać podatek od towarów i usług zawarty we wniosku jako koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl