0115-KDIT1-3.4012.483.2017.1 - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z modernizacją dróg gminnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.483.2017.1 Brak prawa do odliczenia VAT w związku z modernizacją dróg gminnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2017 r. (data wpływu 31 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego, niemniej wybrane czynności są wykonywane na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina zamierza złożyć wniosek na zadanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego..., poddziałanie 4.4.4. Infrastruktura transportu publicznego (niskoemisyjny transport miejski). Przedmiotowe zadanie będzie realizowane w zakresie zadań własnych Gminy. Beneficjentem projektu jest Gmina. Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Gminę. Rozpoczęcie realizacji przedmiotowego projektu odbędzie się w 2018 r. Projekt zakłada poprawę zrównoważonej mobilności mieszkańców w mieście.......poprzez:

* wymianę oświetlenia ulicznego na energooszczędne LED,

* montaż doświetlaczy na obecnych słupach oświetleniowych zlokalizowanych przy przystankach autobusowych,

* budowę ścieżki pieszo-rowerowej w parku przy ul. S. w S., wykonanej z kruszywa z obrzeżami kamiennymi,

* zakup i montaż stojaków na rowery jako nowe węzły komunikacyjne,

- stworzenie nowej linii autobusowej obsługującej wszystkie szkoły na terenie miasta (wyznaczenie optymalnej trasy w granicach miasta oraz zakup i montaż wiat przystankowych)

mającej na celu:

a.

zmniejszenie emisji C02 i innych zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska,

b.

poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na drogach,

c.

zwiększenie efektywności energetycznej systemu transportowego.

Obecnie istniejący system oświetlenia ulicznego jest w dużej części wyeksploatowany, co w konsekwencji powoduje znaczne straty strumienia świetlnego. Wyeksploatowane oprawy działające z energochłonnymi źródłami światła powodują nieracjonalne wykorzystanie energii elektrycznej na cele oświetleniowe. Podstawowym celem modernizacji oświetlenia ciągów komunikacyjnych w mieście.......jest poprawa oświetlenia do stanu zapewniającego spełnienie wymagań określonych normami dotyczącymi oświetlenia drogowego oraz ograniczania emisji C02 przy zmniejszeniu energochłonności urządzeń oświetleniowych i systemu sterowania. Dodatkowym celem jest optymalizacja kosztów ponoszonych przez miasto na energię elektryczną i zmniejszenie tych wydatków dzięki zastosowaniu nowoczesnych energooszczędnych opraw i źródeł światła. Ponadto planowane są prace polegające na przeniesieniu ruchu rowerowego z drogi krajowej nr... do parku przy ul........ Powstałe ciągi pieszo-rowerowe przyczynią się do zwiększenia poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr... w........ Dodatkowo zakupione zostaną stojaki na rowery, jako nowy węzeł komunikacyjny usprawniając komunikację miejską. Oprócz ww. prac planowane są też prace polegające na montażu wiat przystankowych dostosowanych dla osób niepełnosprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina realizując przedmiotowy projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, ponieważ do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Majątek wytworzony w ramach zadania będzie ogólnodostępny i nie będzie generował po stronie Gminy jakichkolwiek przychodów. Zarówno realizacja zadania, jak i udostępnienie majątku powstałego na skutek jego realizacji, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), będzie się odbywała w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą w szczególności sprawy dotyczące: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, bezpieczeństwa publicznego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl