0115-KDIT1-3.4012.468.2017.2.PB - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu w zakresie ochrony przyrody.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.468.2017.2.PB Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu w zakresie ochrony przyrody.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2017 r. (data wpływu 26 lipca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 9 października 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 października 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

X... (X) powołany rozporządzeniem Nr X/XX Wojewody X z dnia 10 grudnia 1994 r. (Dz. Urz. W. X. Nr 11, poz. 99), działa jako samorządowa jednostka budżetowa województwa nie posiadająca osobowości prawnej. Park realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody:

* realizuje ochronę przyrody, walorów krajobrazowych oraz wartości historycznych i kulturowych Parku,

* organizuje działalność edukacyjną, turystyczną oraz rekreacyjną,

* inwentaryzuje siedliska przyrodnicze, stanowiska roślin, grzybów i zwierząt objętych ochroną gatunkową oraz ich siedliska, a także zasługujące na ochronę twory i składniki przyrody nieożywionej,

* prowadzi ośrodek rehabilitacji zwierząt na podstawie zezwolenia GDOŚ.

Finansowanie działalności X należy do województwa, które otrzymuje na ten cel dotację z budżetu państwa. Od 3 listopada 2016 r. X rozpoczął realizację projektu pn. "XXX", objętego umową dotacji z Komisją Europejską nr XXX z dnia 8 sierpnia 2016 r. w ramach programu finansowego LIFE oraz umową z XXYY z dnia 5 września 2016 r. Projekt jest realizowany w partnerstwie z XYZ i XXY.

Cele projektu to:

1. Zachowanie we właściwym stanie populacji bociana białego w dolinach rzek wschodniej Polski,

2. Ochrona zagrożonych i konfliktowych miejsc lęgowych bociana białego,

3. Zmniejszenie spadku tolerancji społeczeństwa w stosunku do bociana białego,

4. Ograniczenie śmiertelności bociana białego na skutek śmiertelnych porażeń prądem oraz kolizji z liniami 110kV,

5. Podniesienie skuteczności podejmowania działań interwencyjnych związanych z ochroną gniazd bociana białego,

6. Poprawa standardów funkcjonowania dwóch ośrodków rehabilitacji,

7. Ochrona różnorodności biologicznej poprzez zabezpieczenie gatunku parasolowego.

Działania zaplanowane w ramach projektu to:

1. Wytypowanie gniazd do zabezpieczenia,

2. Zabezpieczenie 400 miejsc lęgowych,

3. Zabezpieczenie sieci elektroenergetycznej,

4. Zakup specjalistycznego samochodu z podnośnikiem,

5. Remont i dostosowanie ośrodków rehabilitacji do opieki nad bocianami,

6. Monitoring efektów projektu,

7. Ocena wpływu społeczno-gospodarczego planowanych działań na lokalną gospodarkę i społeczeństwo oraz przywrócenie funkcji ekosystemu,

8. Działania promocyjne i edukacyjne,

9. Stworzenie bazy GIS gniazd bociana białego oraz strony internetowej projektu,

10. Szkolenia dotyczące ochrony bociana białego,

11. Międzynarodowa konferencja dotycząca ochrony bociana białego,

12. Raport laika,

13. Zarządzanie projektem,

14. Audyt finansowy projektu,

15. Tworzenie sieci z innymi projektami.

Koszty planowane przez X do poniesienia w projekcie to:

* wynagrodzenie zespołu obsługującego projekt: 2 koordynatorów i księgowego,

* zakup i zainstalowanie kamery przy gnieździe bocianim w miejscowości X.X.,

* budowa 20 platform gniazdowych,

* remont i dostosowanie ośrodka rehabilitacji do opieki nad bocianami,

* wyposażenie ośrodka w sprzęt niezbędny do leczenia i rehabilitacji bocianów,

* stworzenie ścieżki aktywnej edukacji,

* zaprojektowanie i pobudowanie wieży widokowej,

* zakup klatek transportowych dla bocianów,

* założenie 2 gniazd do odchowu bocianów,

* zakup laptopa, lornetek i aparatu fotograficznego do monitoringu efektów projektu,

* zorganizowanie konkursu i wystawy pokonkursowej.

Majątek wytworzony w ramach projektu pozostanie własnością X. W okresie realizacji projektu oraz przez minimum 5 lat od zakończenia projektu wytworzony majątek będzie wykorzystywany do realizacji działań przewidzianych w projekcie, mających na celu ochronę bociana białego w dolinach rzecznych wschodniej Polski. Wyprodukowane materiały edukacyjne i promocyjne będą dystrybuowane nieodpłatnie. Wybudowana infrastruktura oraz zakupione wyposażenie ze względu na swój charakter, cele projektu i statutowe zadania Parku nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności zarobkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parkowi Krajobrazowemu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów w związku z realizacją www. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu - nie przysługuje.

Stosownie do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - zarejestrowany czynny podatnik VAT, zasadniczo uprawniony jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi. Wszelkie wydatki dokonywane przez Park Krajobrazowy, realizowane w ramach ww. projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem w ocenie Wnioskodawcy nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabywanych towarach i usługach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl