0115-KDIT1-3.4012.44.2018.1.MD - Brak prawa odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.44.2018.1.MD Brak prawa odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Szpitala przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szpital Powiatowy im.... (dalej jako "Szpital") w okresie od dnia... 2016 r. do dnia... 2017 r. w ramach umowy podpisanej z "Instytucją Zarządzającą..." o dofinansowanie realizował projekt pn. "...", współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 9 - Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, Działania 9.1 - Infrastruktura ochrony zdrowia, Poddziałania 9.1.1 - Rozwój specjalistycznych usług medycznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020.

Przedmiotem przedsięwzięcia były roboty remontowo-modernizacyjne, rozbudowa systemu... oraz zakup następujących sprzętów medycznych: tomograf komputerowy, aparat RTG typu telekomando, cyfrowy aparat RTG typu zawieszenie sufitowe, przenośne USG do pomocniczych badań i zabiegów, stacja diagnostyczna lekarska, USG.

Szpital jest osobą prawną prowadzącą działalność w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Działalność podstawowa Szpitala polega na prowadzeniu publicznego zakładu opieki zdrowotnej. W ramach tej działalności Szpital sprzedaje usługi medyczne, które są wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm. - dalej jako "ustawa o VAT"), a zatem Szpital świadczy usługi medyczne korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy ww. przepisu.

Oprócz czynności zwolnionych, stanowiących główny przedmiot działalności Szpitala, świadczy on również usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, tj. wynajmuje pomieszczenia innym podmiotom.

Przeprowadzone roboty remontowo-modernizacyjne, rozbudowa systemu... oraz sprzęty medyczne kupione w ramach ww. projektu wiążą się z realizacją podstawowego przedmiotu działalności Szpitala, tj. ze świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej zwolnionej od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Szpital miał możliwość odzyskania VAT w zakresie realizowanego projektu?

Zdaniem Szpitala:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary, usługi i budowle są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle powyższego przepisu odliczenie naliczonego podatku od towarów i usług uzależnione jest od tego, czy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W sytuacji opisanej we wniosku warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ przeprowadzone roboty remontowo-modernizacyjne, rozbudowany system... oraz sprzęt medyczny kupiony w ramach projektu z RPO... 2014-2020 służył będzie wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. W związku z tym Szpital (czynny podatnik od podatku od towarów i usług) nie będzie miał prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach za wykonane roboty, kupione usługi i sprzęt.

Podsumowując, Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wykonanie usługi rozbudowy systemu..., wykonanie robót remontowo-modernizacyjnych oraz zakup sprzętu, które będą wykorzystywane wyłącznie do działalności medycznej, zwolnionej od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl