0115-KDIT1-3.4012.409.2017.1.AT - Brak prawa do odliczenia VAT przez uniwersytet z związku z modernizacją infrastruktury informatycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.409.2017.1.AT Brak prawa do odliczenia VAT przez uniwersytet z związku z modernizacją infrastruktury informatycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

... w... jest publiczną uczelnią akademicką. Podstawowym kierunkiem działalności Uniwersytetu jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury. Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT, opodatkowaną i poza VAT. Naliczony podatek od towarów i usług rozliczany jest zgodnie z przeznaczeniem zakupu i źródłem finansowania.

W okresie od dnia... marca 2008 r. do... września 2012 r. w Uniwersytecie... w... realizowany był projekt pn. "...".

Projekt zrealizowany na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej z Województwem..., współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego... lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 7 "Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego", Działanie 7.1 "Tworzenie infrastruktury społeczeństwa informacyjnego".

Koszt całkowity projektu:. zł, w tym dofinansowanie... zł.

Celem głównym projektu było zwiększenie możliwości korzystania z publicznej szerokopasmowej infrastruktury teleinformatycznej oraz podniesienie poziomu wykorzystania technik informatycznych w sferze edukacji poprzez modernizację i rozbudowę już istniejącej infrastruktury.

W ramach projektu wykonano następujące zadania:

* wymieniono wyposażenie... węzłów dostępowych zlokalizowanych w domach studenckich na urządzenia zapewniające połączenia o prędkości minimum 1 Gb/s;

* uruchomiono w częściach wspólnych domów studenckich... punktów bezprzewodowego dostępu do Internetu oraz... punktów sieci bezprzewodowej na terenie kampusu;

* uruchomiono... zewnętrznych punktów bezprzewodowego dostępu do Internetu na terenie...;

* wyposażono centrum zarządzania siecią w firewall oraz przełączniki łączące wszystkie domy studenckie z rdzeniem sieci;

* wyposażono centrum zarządzania siecią w kontroler sieci bezprzewodowej;

* uruchomiono most radiowy do budynku... - ul.....

W ramach projektu zakupiono następujące urządzenia:

* urządzenia aktywne: firewall, przełączniki, przełączniki węzła pośredniczącego;

* kontroler punktów dostępowych, punkty dostępowe;

* zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem,

* urządzenia podtrzymujące zasilanie,

* pamięć do routera,

* wymianę kabla światłowodowego.

W okresie trwałości projektu zastosowane urządzenia oraz technologie znacząco zwiększyły możliwości działania usług dostępu do szerokopasmowego Internetu. Podniesione zostało bezpieczeństwo i jakość działania sieci w najważniejszych jej elementach począwszy od zabezpieczenia transmisji sygnału, poprzez dostęp do sieci bezprzewodowej aż po kontrolę na styku sieci lokalnej z Internetem. Rozwój sieci bezprzewodowej notowany w czasie trwałości projektu, w tym także ułatwiony technologicznie dostęp do urządzeń pozwalających na korzystanie z tej technologii spowodował, że ta usługa rozwinęła się w znaczący sposób i pozostaje ciągle jedną z najważniejszych. Liczba użytkowników sieci bezprzewodowej rosła każdego roku osiągając w obecnej chwili poziom ok.... Liczba ta jest aktualną wartością posiadanych użytkowników, którzy w każdej chwili mogą skorzystać z bezprzewodowego dostępu do Internetu. Wszystkie systemy zakupione, uruchomione i wdrożone w ramach projektu działają oraz są rozwijane w dalszym ciągu w tym także tworzą synergie z innymi projektami...w... dotyczącymi rozwoju usług i sieci szerokopasmowej.

W związku z powyższym opisem postawiono następujące pytanie:

Czy Uniwersytet... w..., realizując projekt pod nazwą "...", miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podstawową zasadą realizacji prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Realizacja przedmiotowego projektu nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi. Usługi przewidziane w ramach tego projektu są świadczone nieodpłatnie. Powstała w wyniku realizacji projektu sieć szerokopasmowa Internetu umożliwia studentom, pracownikom Uniwersytetu oraz osobom przebywającym na terenie miasteczka studenckiego, dostęp do sieci szerokopasmowej oraz zaawansowanych rozwiązań teleinformatycznych, które w oparciu o powstałą infrastrukturę przyczyniają się do zwiększenia wykorzystania narzędzi teleinformatycznych i Internetu w edukacji, pracy i życiu codziennym, jak również podniesienia jakości oferowanych informacji i doskonalenia form przekazu.

Biorąc pod uwagę powyższe Uniwersytet... w... uważa, iż realizując projekt "..." w żaden sposób nie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie projektu nr... z dnia... sierpnia 2011 r., przedmiotowa interpretacja prawa podatkowego niezbędna jest do rozliczenia projektu po zakończeniu okresu trwałości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z cytowanych powyżej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z aktualnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczające jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Wskazuje się, że przed dniem 1 stycznia 2014 r. ww. kwestie były uregulowane w przepisach:

* rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.) - w stanie prawnym obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.;

* rozdziału 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) - w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia do 5 kwietnia 2011 r.;

* rozdziału 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) - w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r.;

* rozdziału 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.) - w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.;

* rozdziału 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2008 r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż zakupy dokonane przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanych rozporządzeniach, obowiązujących w okresie realizacji projektu.

Niezależnie od powyższego wskazuje się, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do poniesionych wydatków mogło się przedawnić, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl