0115-KDIT1-3.4012.369.2018.1.AP - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.369.2018.1.AP Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2018 r. (data wpływu 21 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Park Narodowy jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Do zadań statutowych należy ochrona przyrody, a w szczególności:

* prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

* udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r. poz. 142 z późn. zm.),

* prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Działalność w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych). Czynności te są co do zasady wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane głównie ze środków dotacji budżetowych, dotacji z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

W latach 2019 - 2023 r. planuje realizować projekt w ramach działalności bieżącej finansowany w 85% ze środków UE. Ponadto wykonuje czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami podatku, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Park Narodowy w ramach prowadzonej działalności osiąga następujące przychody:

1. Opodatkowane podatkiem VAT:

* z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe,

* ze sprzedaży: drewna, sadzonek, tusz zwierzyny, wydawnictw i materiałów edukacyjnych,

* z udostępniania terenu Parku do zajęć edukacyjnych,

* ze sprzedaży biletów wstępu do muzeum i na ścieżki przyrodnicze,

* z opłat za zezwolenia na odstrzał zwierzyny łownej, wynajmu sprzętu.

2. Zwolnione od podatku VAT:

* z najmu obiektów na cele mieszkaniowe,

* z dzierżaw gruntów na cele rolnicze.

3. Niepodlegające ustawie o VAT, związane z wykonywaniem działalności statutowej (innej niż gospodarcza), w zakresie działalności bieżącej i inwestycyjnej:

* z dotacji celowej z budżetu państwa na funkcjonowanie,

* z dotacji z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

* z dofinansowania z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,

* z dopłat rolno-środowiskowych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dopłaty bezpośrednie, rolnośrodowiskowe, płatności ONW),

* z przychodów finansowych (odsetki bankowe i za zwłokę).

W latach 2019 - 2023 planowany zakres działalności nie ulegnie zmianie.

Podatnik zakłada przy tym, iż w latach 2019 - 2023, podobnie jak w 2018 r. otrzyma następujące dotacje:

* dotację celową z budżetu państwa na działalność bieżącą,

* dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na działalność statutową Parku,

* dofinansowanie z funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz środki z CKPŚ na finansowanie projektu.

Podatnik w czerwcu 2018 r. złożył wniosek na lata 2019 - 2023 rok o dofinansowanie przedsięwzięcia pn.: "...." do Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych. Finansowanie projektu będzie w 85% z środków europejskich, natomiast współfinansowanie w 15% z środków krajowych - własnych lub z dotacji WFOŚiGW w....

Celem projektu jest ochrona ekosystemów wodnych i nieleśnych Parku Narodowego ochrona roślin, oraz poprawa stanu populacji żółwia błotnego.

Realizacja założeń projektu pozwoli na ograniczenie niekorzystnych zmian w ekosystemach nieleśnych i wodnych Parku Narodowego, zachowanie stanowisk roślin rzadkich oraz zwiększenie liczebności populacji żółwia błotnego.

Cele szczegółowe projektu to:

* zachowanie lub przywrócenie właściwego stanu ochrony siedlisk łąkowych, torfowiskowych, wrzosowisk, muraw napiaskowych i zbiorowisk synantropijnych poprzez usuwanie drzew i krzewów, odrośli oraz gatunków obcych oraz koszenie,

* zachowanie w optymalnym stanie ochrony stanowisk roślin rzadkich poprzez odsłanianie, odkrzaczanie i koszenie stanowisk,

* utrzymanie optymalnych stosunków wodnych na obszarze Parku Narodowego poprzez remonty istniejących urządzeń wodnych,

* utrzymanie właściwej liczebności populacji żółwia błotnego poprzez obserwacje samic w okresie lęgowym i zabezpieczanie gniazd żółwia przed drapieżnikami oraz prowadzenie XXX.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Naczelnik Urzędu Skarbowego w dniu 28 grudnia 2011 r. wydał potwierdzenie zarejestrowania Parku Narodowego posiadającego Numer Identyfikacji Podatkowej... jako podatnika VAT czynnego.

Faktury za usługi dotyczące planowanego do realizacji projektu będą wystawiane wyłącznie na Park Narodowy. Będzie on jedynym beneficjentem, który zrealizuje i rozliczy ten projekt.

Zakupione towary i dostarczone usługi związane z realizacją projektu pn. "...." będą wykorzystywane tylko do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Efekty planowanego do realizacji projektu nie będą miały żadnego związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak również nie będą miały związku z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług.

Wyjaśnienia wymaga możliwość odliczenia od podatku należnego, naliczonego podatku VAT w planowanym do realizacji projekcie w latach 2019 - 2023.

W przypadku niemożności odzyskania z Urzędu Skarbowego naliczonego podatku VAT, stanowi on koszty kwalifikowane projektu i podlega finansowaniu z pozyskanych na projekt środków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy naliczony podatek od towarów i usług w planowanym do realizacji w latach 2019 - 2023 projekcie będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego ?

Zdaniem Wnioskodawcy poniesione w ramach projektu koszty związane z ochroną ekosystemów wodnych i nieleśnych Parku Narodowego, ochroną roślin, oraz poprawą stanu populacji żółwia błotnego nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dofinansowanie z środków UE na realizację ww. projektu będzie przeznaczone na bieżącą działalność statutową Parku Narodowego. Otrzymane dofinansowanie będzie miało charakter wydatkowy, nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

W ocenie Wnioskodawcy nie będzie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących projektu, gdyż nie wystąpi związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a także czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej zamierza zrealizować projekt pn. "....." dofinansowany ze środków europejskich. Efekty planowanego do realizacji projektu nie będą miały żadnego związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro przedmiotowy projekt - jak wskazano we wniosku - nie będzie związany z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, to nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Wnioskodawcę. W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl