0115-KDIT1-3.4012.337.2019.1.MD - Określenie zasadności zastosowania zwolnienia do sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.337.2019.1.MD Określenie zasadności zastosowania zwolnienia do sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Województwa przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2019 r. (data wpływu 24 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia do sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia do sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Nieruchomość gruntowa zabudowana, położona w... przy ul...., oznaczona w ewidencji gruntów jako działka 145/5, o pow. 3.312 m2, obręb 0002, dla której Sąd Rejonowy w.... Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych z siedzibą w..., prowadzi księgę wieczystą nr... (dalej jako "Nieruchomość"), stała się z mocy prawa własnością Województwa... (dalej jako "Województwo"), co zostało potwierdzone ostateczną decyzją Wojewody... z dnia...2004 r. znak:.

Z tytułu nabycia opisanych w treści wniosku gruntów, budynków i budowli Województwu nie przysługiwało (w całości lub w części) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nieruchomość znajdowała się we faktycznym władaniu (trwały zarząd) Zarządu... (dalej jako "Zarząd"). Decyzją z dnia... października 2017 r. znak...Zarząd Województwa...orzekł o wygaśnięciu trwałego zarządu Nieruchomości.

Protokolarne przejęcie Nieruchomości od Zarządu do zasobu nieruchomości stanowiących własność Województwa, będących w ewidencji Urzędu Marszałkowskiego Województwa... w... nastąpiło w dniu... 2017 r.

Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora Zarządu z dnia... września 2017 r., od dnia 5 lipca 1993 r. (tj. od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym), nie poniesiono żadnych nakładów finansowych na ulepszenie działki 145/5 i znajdujących się na niej budynków i budowli lub ich części w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz w zw. z art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie przekroczyły one 30% wartości początkowej tych obiektów.

W ww. okresie Nieruchomość była przedmiotem najmu, a Zarząd nie poniósł wydatków na jej ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej.

Wszelkie wydatki poniesione na rzecz Nieruchomości były wydatkami remontowymi, miały charakter odtworzeniowy a Zarządowi nie służyło prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zarząd został objęty tzw. centralizacją rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego.

Z dniem... grudnia 2017 r. Zarząd uległ likwidacji w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne.

Skutkiem uregulowań tej ustawy jest przejście wszystkich kompetencji marszałka województwa wynikających z tej ustawy do nowo tworzonego podmiotu, jakim jest Państwowe..., które m.in. wstępuje w prawa i obowiązki wynikające z umów i porozumień zawartych przez marszałków województw lub jednostki organizacyjne samorządu województwa w zakresie utrzymania wód oraz prowadzenia inwestycji w gospodarce wodnej.

Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia... listopada 2018 r., aneksowanym, działka nr 145/5 położona jest w centralnej części miasta. W jej sąsiedztwie znajdują się tereny zabudowy usługowej i magazynowej, tereny zabudowy mieszkaniowej, tereny komunikacyjne, rzeka....

Działka ma kształt wieloboczny o stosunkowo korzystnym stopniu zwartości, teren płaski. Zabudowana jest budynkiem magazynowo-garażowym położonym w północnej części działki, budynkiem gospodarczo-magazynowym położonym w północno-środkowej części działki, budynkiem wiaty warsztatowo-garażowej położonym w północnej części działki.

Ponadto na Nieruchomości znajdują się: wiata magazynowo-garażowa (budowla w rozumieniu przepisów prawa budowlanego), utwardzenia terenu (place i jezdnie z płyt betonowych i z trylinki), ogrodzenia (stanowiące urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego) oraz garaż blaszany nie związany trwale z gruntem (stanowiący własność najemcy). Część terenu stanowi zieleń niska.

Na działce znajdują się następujące rodzaje uzbrojenia terenu: wodociągowe (właściciel i gestor:. sp. z o.o.), kanalizacyjne (własność właściciela gruntu, tj. Województwa), elektroenergetyczne (w części stanowi własność właściciela gruntu, tj. Województwa, w pozostałym zakresie uzbrojenie będące częścią sieci elektroenergetycznej stanowi własność... S.A., która jest gestorem sieci), gazowe (właściciel i gestor to... sp. z o.o.), ciepłownicze (własność właściciela gruntu, tj. Województwa) i telekomunikacyjne (własność właściciela gruntu, tj. Województwa).

Dostęp komunikacyjny dogodny. Dojazd odbywa się drogą o nawierzchni utwardzonej. Działka posiada dostęp do działki nr 46, na której znajduje się droga publiczna (ul....) poprzez działkę drogową nr 145/6 (stanowiącą obecnie własność Województwa).

1. Budynek magazynowo-garażowy (nr ewidencyjny budynku: 429) jest obiektem jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym o powierzchni użytkowej 95,70 m2, wybudowanym w 1964 r., w którym znajdują się 3 pomieszczenia magazynowo-garażowe. Budynek wyposażony w instalację elektryczną.

2. Budynek gospodarczo-magazynowy (nr ewidencyjny budynku: 428) jest obiektem jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym o powierzchni użytkowej 16,26 m2, wybudowanym w 1964 r., w którym znajdują się: pomieszczenie magazynowe, przedsionek i pomieszczenie rozdzielni elektrycznej. Budynek wyposażony w instalację elektryczną.

3. Budynek wiaty warsztatowo-garażowej (nie naniesiony na mapę ewidencyjną i nie ujawniony w kartotece budynków) jest obiektem jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym o powierzchni użytkowej 90 m2, wybudowanym około roku 1964, w którym znajdują się: pomieszczenia warsztatowe i garażowe oraz kanał. Budynek wyposażony w instalację elektryczną.

4. Wiata magazynowo-garażowa jest obiektem o powierzchni zabudowy 85 m2, jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym, niewyposażonym w instalacje.

Dla Nieruchomość zawarto następujące umowy:

* umowa najmu terenu o pow. 370,78 m2 na okres od dnia 17 stycznia 2019 r. do dnia 30 czerwca 2019 r.;

* umowa dzierżawy części nieruchomości (216 m2) z przeznaczeniem na miejsca postojowe dla 4 samochodów ciężarowych, na okres od dnia 1 maja 2016 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.;

* umowa najmu placu o pow. 216 m2 na okres od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.;

* umowa najmu garażu o pow. 17,26 m2 na okres od dnia 2 listopada 2006 r. do dnia 1 listopada 2018 r. (przedłużana na podstawie aneksów);

* umowa najmu garażu o pow. 17,26 m2 na okres od dnia 2 listopada 2018 r. do dnia 31 października 2023 r.;

* umowa najmu garażu o pow. 16,50 m2 na okres od dnia 2 października 2006 r. do dnia 1 października 2018 r. (przedłużana na podstawie aneksów);

* umowa najmu garażu o pow. 16,50 m2 na okres od dnia 2 listopada 2018 r. do dnia 31 października 2023 r.;

* umowa najmu garażu o pow. 34,40 m2 na okres od dnia 2 listopada 2006 r. do dnia 1 listopada 2018 r. (przedłużana na podstawie aneksów);

* umowa najmu garażu o pow. 34,40 m2 na okres od dnia 2 listopada 2018 r. do dnia 31 października 2023 r.;

* umowa najmu garażu o pow. 17 m2 na okres od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 30 listopada 2020 r. (przedłużana na podstawie aneksów);

* umowa dzierżawy części nieruchomości (54 m2) z przeznaczeniem na miejsca postojowe dla samochodów, na okres od dnia 19 grudnia 2017 r. do dnia 18 grudnia 2020 r.;

* umowa najmu terenu o pow. 30 m2 na okres od dnia 1 maja 2016 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.;

* umowa najmu terenu o pow. 30 m2 na okres od dnia 17 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.;

* umowa najmu terenu o pow. 50 m2 na okres od dnia 1 maja 2016 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.;

* umowa najmu terenu o pow. 50 m2 na okres od dnia 17 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.;

* umowa najmu terenu o pow. 15 m2 na okres od dnia 19 grudnia 2017 r. do dnia 18 grudnia 2020 r.

Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta... zatwierdzonego uchwałą nr. Rady Miejskiej w... z dnia... 1998 r., Nieruchomość zlokalizowana jest na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową z usługową lub pod zabudowę usługową (symbol terenu w planie: T-15).

Województwo nie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie Nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i nie planuje do dnia jej sprzedaży dokonywać jakichkolwiek ulepszeń na Nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Budynki i budowle, o których mowa we wniosku, nie są objęte społecznym programem mieszkaniowym, w rozumieniu art. 41 ust. 12a i nast. ustawy o VAT i nie znajdują się w nich lokale mieszkalne.

Województwo zamierza zbyć prawo własności Nieruchomości. Zbycie to planowane jest przez sprzedaż w trybie przetargów publicznych lub sprzedaż bezprzetargową na rzecz gminy/Skarbu Państwa, w tym również sprzedaż po obniżonej cenie, czy z bonifikatą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy planowana sprzedaż prawa własności Nieruchomości szczegółowo opisanej w "stanie faktycznym" wniosku będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze stawką podstawową, czy też będzie podlegała zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Województwa, które jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w analizowanym stanie faktycznym sprzedaż prawa własności działki nr 145/5 będzie podlegała zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, mieniem województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne.

W myśl dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zaś przez dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towar należy rozumieć rzeczy lub ich części, czyli również grunt.

Jak stanowi art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicja pierwszego zasiedlenia została zawarta w art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którą pierwsze zasiedlenie, to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1.

wybudowaniu lub

2.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 3827/14 stwierdzając, że "definicja "pierwszego zasiedlenia (zajęcia)" zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112, czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji "pierwszego zasiedlenia" wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej.

Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT".

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 listopada 2017 r., sygn. akt C-308/16 stwierdził, że ww. przepisy uzależniające zastosowanie zwolnienia of VAT w przypadku dostawy budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, są niezgodne z przepisami prawa unijnego.

Biorąc powyższe pod uwagę, Województwo stoi na stanowisku, że sprzedaż działki nr 145/5 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że dostawa Nieruchomości będzie dokonana po pierwszym zasiedleniu, a między pierwszym zasiedleniem, a planowaną datą sprzedaży Nieruchomości upłynął okres dwóch lat.

Ponadto, z tytułu nabycia nieruchomości (z mocy prawa), Województwu nie przysługiwało (w całości lub w części) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, nie poniesiono żadnych nakładów finansowych na ulepszenie działki 145/5 i znajdujących się na niej budynków i budowli lub ich części, w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 i I0a oraz w związku z art. 2 pkt 14 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie przekroczyły one 30% wartości początkowej tych obiektów.

Nie poniesiono również wydatków na jej ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej. Wszelkie wydatki poniesione na rzecz Nieruchomości były wydatkami remontowymi, miały charakter odtworzeniowy i Zarządowi nie służyło prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl