0115-KDIT1-3.4012.333.2018.2.EB - Odwrotne obciążenie nabycia laptopu i tabletu. 0% stawka VAT dla nabycia przez powiat serwera i drukarki do szkół.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.333.2018.2.EB Odwrotne obciążenie nabycia laptopu i tabletu. 0% stawka VAT dla nabycia przez powiat serwera i drukarki do szkół.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2018 r. (data wpływu 11 czerwca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 18 lipca 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania mechanizmu "odwrotnego obciążenia" do nabycia artykułów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy (tj. komputera typu notebook/laptop i tabletu) - jest prawidłowe

* zastosowania stawki 0% do nabywanych przez Powiat towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy (tj. serwera i drukarki) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 lipca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do nabycia artykułów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy (tj. komputera typu notebook/laptop i tabletu) oraz zastosowania stawki 0% do nabywanych przez Powiat towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy (tj. serwera i drukarki).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) został wyłączony z grona podatników tego podatku z tytułu wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454 z późn. zm.) w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług Powiatu i jego jednostek budżetowych. W strukturze Powiatu funkcjonuje 16 scentralizowanych jednostek budżetowych, w tym I i II Liceum Ogólnokształcące. Wykonując przedmiotowe obowiązki Powiat realizuje m.in. projekt pn. "...". Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa XIII Infrastruktura społeczna, Działanie 13.7. Infrastruktura szkolna. Realizacja projektu obejmuje okres od 10 sierpnia 2016 r. do 28 lipca 2018 r. Projekt swym zakresem obejmuje ww. szkoły kształcenia ogólnego z terenu Powiatu, dla których organem prowadzącym jest Powiat.

Celem głównym projektu jest poprawa jakości usług edukacyjnych w zakresie kształcenia ogólnego na poziomie ponadgimnazjalnym na terenie Powiatu, poprzez zakup wyposażenia do pracowni szkolnych ukierunkowanego na rozwój kompetencji kluczowych na rynku pracy (matematyczno-przyrodniczych i ICT) poprzez realizację inwestycji polegającej na zakupie wyposażenia do ponad 50% pracowni szkolnych w ww. szkołach.

Realizacja opisanego projektu należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, gdyż Powiat, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995), wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Zakupione wyposażenie do pracowni szkolnych wykorzystywane będzie w zakresie kształcenia i wychowania, stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1-3, 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996 i 1000).

Powiat za pośrednictwem jednostek budżetowych - I i II Liceum Ogólnokształcącego będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania objętego zakresem pytania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy).

Towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat oraz jednostki budżetowe do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). W zakresie realizacji zamówienia na dostawę sprzętu komputerowego zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579, z późn. zm.) będzie Powiat. Prowadzone jest postępowanie przetargowe i w związku z przygotowywaniem tego postępowania Powiat musi rozstrzygnąć jakie stawki podatku VAT należy przyjąć w stosunku do zamawianych towarów. "Zamówienie na sprzęt komputerowy" obejmuje:

1.

przenośny komputer dla ucznia/nauczyciela typu notebook/laptop z systemem operacyjnym, pakietem biurowym oraz oprogramowaniem antywirusowym, ładowarkę,

2.

tablet 7",

3.

serwer NAS wraz z oprogramowaniem systemowym,

4.

drukarkę 3D z obsługą filamentów PLA, ABS, HIPS, PETG,

5.

projektor multimedialny (wyposażenie: kabel sieciowy, kabel VGA lub HDMI, torbę, pilot z bateriami),

6.

tablicę interaktywną z projektorem krótkoogniskowym,

7.

wskaźnik laserowy,

8.

aparat fotograficzny,

9.

klimatyzator do serwerowni,

10.

zasilacz UPS online,

11.

sieciowe urządzenie wielofunkcyjne (drukarkę, skaner, xero),

12.

wizualizer z zoomem optycznym,

13.

okablowanie strukturalne.

Symbol PKWiU określony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla nabywanych towarów wymienionych w punktach 1 i 2 "Zamówienia na sprzęt komputerowy":

* przenośny komputer dla ucznia/nauczyciela typu notebook/laptop z systemem operacyjnym, pakietem biurowym oraz oprogramowaniem antywirusowym - PKWiU ex 26.20.11.0,

* tablet (PKWiU ex 26.20.11.0).

Łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku przekracza 20.000 zł. Podmiot, który będzie dokonywał dostawy sprzętu na rzecz Powiatu, będzie podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, u którego sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Zakupiony sprzęt i oprogramowanie zostaną nieodpłatnie przekazane przez Powiat poszczególnym szkołom, na podstawie Uchwały Zarządu. Dokumentem potwierdzającym przekazanie będzie protokół przekazania - przejęcia - środka trwałego. Przekazującym będzie Powiat, a przyjmującym będą poszczególne szkoły, które na podstawie tych dokumentów wprowadzą otrzymany majątek do swoich ksiąg rachunkowych.

Powiat przekaże dostawcy sprzętu dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. zamówienie na sprzęt komputerowy (wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy) potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową oraz kopie dokumentów potwierdzających nieodpłatne przekazanie sprzętu komputerowego placówce oświatowej. Transakcja będzie udokumentowana fakturą VAT, na której Nabywcą i Odbiorcą będzie Powiat.

Szkoły ponadgimnazjalne, do których zostanie dostarczony sprzęt komputerowy są placówkami oświatowymi w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Podstawą do zastosowania 0% stawki podatku w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy zakup artykułów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług (pozycje 1-2 "Zamówienia na sprzęt komputerowy"), w celu realizacji zadań własnych Powiatu niestanowiących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług należy objąć mechanizmem "odwrotnego obciążenia"?

2. Czy w związku z realizacją projektu zakup i dostawa sprzętu komputerowego (pozycje 3-4 "Zamówienia na sprzęt komputerowy") w zdarzeniu przyszłym mogą zostać opodatkowane 0% stawką podatku od towarów i usług w przypadku, gdy zamawiającym nie jest jednostka oświatowa, ale jej organ prowadzący, w tym przypadku Powiat?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zakupu i dostawy następującego sprzętu komputerowego:

* przenośnego komputera dla ucznia/nauczyciela typu notebook/laptop (PKWiU ex 26.20.11.0) z systemem operacyjnym, pakietem biurowym oraz oprogramowaniem antywirusowym, ładowarką,

* tabletu 7 (PKWiU ex 26.20.11.0)

należy zastosować mechanizm "odwrotnego obciążenia", ponieważ towar, który Powiat planuje zakupić, to laptopy i tablety, o symbolu PKWiU 26.20.11.0 i są one wymienione w pozycji 28a załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług. Dokonującym dostawy laptopów i tabletów będzie podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ww. ustawy. Dostawa sprzętu będzie dokonana na rzecz Powiatu, który przy tej transakcji nie jest uznawany za podatnika, gdyż zakupuje laptopy w celu wykonania zadania nałożonego odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji którego został powołany (art. 15 ust. 6 ww. ustawy). Dostawa tego towaru nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Dostawa na rzecz Powiatu laptopów i tabletów będzie dokonywana w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, o której mowa w art. 17 ustawy, w której łączna wartość towarów wymienionych w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20.000 zł.

W przypadku zakupu i dostawy następującego sprzętu komputerowego:

* serwera NAS wraz z oprogramowaniem systemowym,

* drukarki 3D z obsługą filamentów PLA, ABS, HIPS, PETG

należy zastosować stawkę podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, przy spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy, ponieważ stanowią towar wymieniony w załączniku nr 8 do ww. ustawy W przypadku pozostałych pozycji zamówienia (pozycje 5-13), objętych zakresem pytania, tj.:

* projektora multimedialnego (wyposażenie: kabel sieciowy, kabel VGA lub HDMI, torba, pilot z bateriami),

* tablicy interaktywnej z projektorem krótkoogniskowym,

* wskaźnika laserowego,

* aparatu fotograficznego,

* klimatyzatora do serwerowni,

* zasilacza UPS online,

* sieciowego urządzenia wielofunkcyjnego (drukarka, skaner, xero),

* wizualizera z zoomem optycznym,

* okablowania strukturalnego

należy zastosować stawkę 23%, gdyż wskazane towary nie zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

Sprzęt i oprogramowanie będzie służyło jednostkom oświatowym - I i II Liceum Ogólnokształcącemu, dla których organem prowadzącym jest Powiat. Powyższe jednostki oświatowe są szkołami, czyli mieszczą się w definicji placówki oświatowej, o której mowa w art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT, stawkę w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, przy równoczesnym zachowaniu warunków, o których mowa w art. 83 ust. 13-15. Stosownie do treści art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj. jednostki centralne, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, drukarki, skanery, urządzenia komputerowe do pisma Braille'a, urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy). W związku z powyższym wyszczególniony sprzęt spełnia warunki określone w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

Ponadto wskazać należy, że w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT kładzie się nacisk na to, dla kogo towar jest przeznaczony. W związku z tym decydujące znaczenie ma cel dokonywanej dostawy, tj. dostawa dla jednostek oświatowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

* jest prawidłowe - w zakresie zastosowania mechanizmu "odwrotnego obciążenia" do nabycia artykułów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy (tj. komputera typu notebook/laptop i tabletu),

* jest prawidłowe - w zakresie zastosowania stawki 0% do nabywanych przez Powiat towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy (tj. serwera i drukarki).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pod pojęciem sprzedaży - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przez towary, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy - w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przywołane regulacje wprowadzają tzw. mechanizm "odwrotnego obciążenia", polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonana zostanie dostawa ściśle określonego towaru (wyrobu).

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1c ustawy - w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28 28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20.000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28 28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).

W poz. 28a załącznika nr 11 zostały wymienione następujące towary: "przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy" - PKWiU ex 26.20.11.0.

Przy czym, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Podsumowując należy stwierdzić, że mechanizm "odwrotnego obciążenia" ma zastosowanie jedynie wtedy, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

* sprzedawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy (czyli zarejestrowany jako podatnik VAT czynny),

* nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

* przedmiotem dostawy są towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy,

* ww. towary nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122,

* łączna wartość ww. towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20.000 zł.

Jeżeli chociaż jeden z ww. warunków nie zostanie spełniony, nie wystąpi mechanizm "odwrotnego obciążenia".

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy - stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy - opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy zostały wskazane:

1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2. Drukarki,

3. Skanery,

4. Urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit.a.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z przywołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Ustawodawca objął ww. stawką podatku dostawę konkretnego sprzętu komputerowego, przy zachowaniu określonych w ustawie warunków. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej, przy czym w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką podatku objęta jest jedynie dostawa sprzętu komputerowego enumeratywnie wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy, m.in.: jednostek centralnych komputerów, serwerów, monitorów, zestawów komputerów stacjonarnych, urządzeń do transmisji danych cyfrowych, drukarek oraz skanerów. Unormowania zawarte w treści art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne uprawniające do zastosowania stawki 0% podatku, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów oraz dostarczenia ich kopii przez dokonującego dostawy do właściwego urzędu skarbowego. Zatem spełnienie ww. warunków łącznie uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki podatku.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w odniesieniu do komputera typu notebook/laptop z systemem operacyjnym, pakietem biurowym, oprogramowaniem antywirusowym oraz ładowarką i tabletu - stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1c ustawy - będzie miał zastosowanie mechanizm "odwrotnego obciążenia", gdyż zostaną spełnione łącznie warunki, o których mowa w tych przepisach. Sprzęt komputerowy o wskazanym przez Powiat symbolu PKWiU 26.20.11.0, który będzie przedmiotem nabycia, został wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy (poz. 28a załącznika), a jego wartość w ramach jednolitej gospodarczo transakcji (bez kwoty podatku) będzie przekraczała kwotę 20.000 zł. Jednocześnie zostanie spełniony wymóg dotyczący statusu Powiatu i dostawcy jako podatników VAT czynnych. W tej sytuacji zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu nabycia ww. towarów będzie nabywca, czyli Powiat.

W odniesieniu do stawki podatku obowiązującej do dostawy serwera NAS z oprogramowaniem systemowym oraz drukarki 3D z obsługą filamentów PLA, ABS, HIPS, PETG należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że zostaną spełnione warunki określone w art. 83 ust. 1 pkt 26 i ust. 13 ustawy, ich planowana dostawa na rzecz Powiatu (zamawiającego w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych) - jak słusznie wskazano we wniosku - będzie objęta stawką 0% podatku od towarów i usług. Ww. towary zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, a ich dostawa zostanie zrealizowana na rzecz Powiatu (jego jednostek podległych - liceów ogólnokształcących, tj. placówek oświatowych w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług), a także - jak wskazano w treści wniosku - zostaną spełnione przez dostawcę warunki określone w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy, niezbędne do zastosowania stawki 0%.

W związku z powyższym stanowisko Powiatu jest prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zadanych pytań, zatem kwestia stawki podatku obowiązującej do dostawy sprzętu wymienionego w "Zamówieniu na sprzęt komputerowy" w pozycjach 5-13 nie została przesądzona (zadane we wniosku pytanie dotyczy wyłącznie pozycji 3 4 "Zamówienia na sprzęt komputerowy").

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku zdarzeń przyszłych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl