0115-KDIT1-3.4012.330.2017.1 - Prawo do odliczenia VAT w związku z modernizacją oświetlenia ulicznego oraz oświetlenia na boiskach sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.330.2017.1 Prawo do odliczenia VAT w związku z modernizacją oświetlenia ulicznego oraz oświetlenia na boiskach sportowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2017 r. (data wpływu 21 czerwca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 11 lipca 2017 r. oraz w dniu 9 sierpnia 2017 r. (opłata), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 lipca 2017 r. oraz w dniu 9 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. "XXX". W ramach przedmiotowej inwestycji na terenie Gminy będzie modernizowane oświetlenie uliczne oraz oświetlenie na boiskach sportowych. Wydatki na realizację ww. inwestycji będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę - jako nabywcę (Urząd Gminy - jako odbiorcę). Boiska w Gminie zbudowane zostały na potrzeby mieszkańców Gminy K. oraz uczniów szkół w Gminie.

Ponadto boisko jest udostępniane odpłatnie, wykorzystywane głównie przez Klub Sportowy jako zaplecze treningowe dla różnych grup wiekowych oraz na potrzeby rozgrywanych meczów. Gmina udostępnia boisko Klubowi Sportowemu w zamian za zryczałtowaną opłatę eksploatacyjną w wysokości 100 zł plus VAT miesięcznie. Odbywa się to na podstawie umowy wystawianej przez Centrum.,. w miejscowości K., tj. jednostkę budżetową Gminy K. nieposiadającą osobowości prawnej, która ma zarząd trwały na przedmiotowe boisko z Klubem Sportowym. Z tego tytułu Centrum... jako wystawca, co miesiąc wystawia Klubowi sportowemu faktury VAT i odprowadza podatek należny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy jest możliwość odzyskania poniesionego kosztu VAT w związku z realizowanym zadaniem inwestycyjnym?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Ponadto zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 zadania własne gminy obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg, finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy oraz planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii należy także do zadań własnych gminy określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.).

Nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji polegającej na modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie Gminy K. będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W omawianej wyżej sprawie, warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji wykorzystywane będą przez Gminę K. do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec tego Gmina K. nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Natomiast w przypadku boisk sportowych Gmina ma prawo skorzystać z uprawnienia do odliczenia VAT tylko w takim zakresie, w jakim zakupione towary/usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, o czym stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zaś jeśli określone wydatki będą służyły obu rodzajom działalności prowadzonej przez gminę i nie będzie możliwości przyporządkowania ich w całości do działalności gospodarczej, gmina będzie zobowiązana przy ich odliczaniu stosować prewspółczynnik (proporcja), do którego odwołuje się art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl