0115-KDIT1-3.4012.317.2019.1.BJ - Ustalenie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.317.2019.1.BJ Ustalenie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 maja 2019 r. (data wpływu 21 maja 2019 r.), uzupełnionym w dniu 11 czerwca 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 czerwca 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. "...."

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina.... (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jako podatnik VAT czynny.

Gmina jest właścicielem budynku przy ul.....w..., na działce nr..... Przedmiotowy budynek użytkowany jest przez jednostkę Ochotniczej Straży Pożarnej w..... (dalej: OSP w...). OSP jest odrębną od Gminy jednostką, posiadającą osobowość prawną.

Gmina realizuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, dalej: ustawa o samorządzie gminnym) w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Wnioskodawca planuje realizację zadania pn. "......" (dalej: Zadanie lub Projekt).

Przedmiotowe zadanie dotyczyć będzie termomodernizacji wraz z wymianą wewnętrznej instalacji c.o., c.w.u., energii elektrycznej oraz wymiany źródła ciepła na pompę ciepła, a także instalacji systemu zarządzania energią. W związku z tym, Wnioskodawca pragnie wskazać, że w wyniku realizacji przedmiotowego Projektu, zostaną przeprowadzone prace m.in. w zakresie:

* docieplenia ścian - ocieplenie ściany metodą bezspoinową z użyciem wełny mineralnej o współczynniku przewodzenia ciepła A=0,036 W/mK o grubości 12 cm;

* wymiany okien o powierzchni 4,13 m2, U=0,9 W/m2K;

* wymiany drzwi o powierzchni 3,6 m2, U= 1,3 W/m2K;

* montażu powietrznej pompy ciepła wraz do przygotowania c.w.u - moc 0,0015 MV;

* montażu instalacji grzejnikowej wraz z powietrzną pompą ciepła do c.o.;

* systemu zarządzania energią (SZE);

* modernizacji instalacji elektrycznej w wymianą oświetlenia na energooszczędne.

Ponadto, Gmina planuje również wykonanie w ramach prac instalacyjno-budowlanych systemu, który pozwoli na pełną kontrolę wszystkich urządzeń. Zestaw urządzeń i oprogramowania ma na celu w czasie rzeczywistym umożliwić monitorowanie zużycia energii na obiekcie. Zainstalowana aplikacja umożliwi śledzenie konsumpcji energii on-line w każdej chwili. Zainstalowane urządzenia pozwolą na obserwację codziennej, tygodniowej, miesięcznej oraz średniej ilości zużycia energii poprzez łatwe do odczytania wykresy oraz pobieranie danych na komputer w formie raportów.

Zebrane dane pozwolą na racjonalne i aktywne sterowanie pracą wszystkich urządzeń obiektowych związanych z poborem energii, optymalizując ich ustawienia w celu zminimalizowania ewentualnych strat energetycznych.

Gmina podkreśla również, że w jej ocenie realizacja projektu termomodernizacji budynku OSP przyniesie wiele wymiernych korzyści społeczno-gospodarczych, m.in. takich jak:

* zwiększenie efektywności energetycznej budynku OSP, dzięki czemu dojdzie do zmniejszenia kosztów ogrzewania obiektu, kosztów bieżących napraw, oraz strat ciepła;

* poprawa stanu środowiska naturalnego, zwłaszcza jakości powietrza poprzez zmniejszenie emisji szkodliwych pyłów i gazów do atmosfery;

* poprawa jakości infrastruktury pełniącej również funkcję społecznej, tj. budynku, w którym świadczone są usługi społeczne z zakresu edukacji (w obiekcie odbywają się nieodpłatne szkolenia i kursy dla lokalnej społeczności, w tym dla dzieci i młodzieży);

* polepszenie wizerunku Aglomeracji w tym Gminy - pozytywny PR. Atrakcyjne położenie geograficzno-krajobrazowe połączone z przemyślaną działalnością inwestycyjną będzie stanowić element kreowania pozytywnego wizerunku.

Przedmiotowy Projekt realizowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania: 3.2.2 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych Aglomeracji...objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Budynek będący przedmiotem zadania to istniejący obiekt dwukondygnacyjny, bez podpiwniczenia, który został wzniesiony w technologii tradycyjnej, murowanej. Ponadto, do budynku głównego dobudowany został dodatkowy garaż.

Wnioskodawca wskazuje, iż kubatura części ogrzewanej wynosi 672 m3, a powierzchnia użytkowa części ogrzewanej wynosi 182 m2. Budynek w chwili obecnej ogrzewany jest przez punktowe elektryczne kaloryfery, a ciepła woda użytkowa przygotowywana jest w przepływowym podgrzewaczu elektrycznym. W budynku wentylacja jest grawitacyjna - naturalna.

Gmina podkreśla, że po zakończeniu realizacji Projektu, budynek nadal będzie stanowił własność Gminy. Zostanie on nieodpłatnie udostępniony jednostce OSP na cele realizacji zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Dodatkowo w budynku będą odbywały się nieodpłatne szkolenia edukacyjne dla dzieci i młodzieży.

Gmina pragnie podkreślić, iż OSP w....jest odrębnym od Gminy podmiotem, nie jest to jednostka budżetowa Gminy.

Ponadto, po zakończeniu realizacji Projektu, budynek będzie służyć wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy i nie będzie przez nią wykorzystywany na cele działalności gospodarczej. W szczególności przedmiotowy budynek nie będzie służył Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie przedmiotowego budynku podmiotom zewnętrznym czy organizować odpłatnych wydarzeń z jego wykorzystaniem). Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem użytkowania budynku OSP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu - ani w całości, ani w części.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(Dz. U. z 2018 r. poz. 2174; dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy, zadania własne gminy obejmują sprawy w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

* wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,

* wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

* nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Nie jest, przy tym, możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.

Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, Projekt będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w szczególności w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Realizacja Zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie przedmiotowego budynku podmiotom zewnętrznym). Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem użytkowania budynku OSP.

W związku z faktem, iż realizując Zadanie Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT - będzie wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą), przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. Tym samym z uwagi na brak związku ponoszonych na Zadanie wydatków z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT, Gmina nie ma możliwości odliczenia VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS).

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lutego 2019 r., o sygn. 0112-KDIL2- 3.4012.20.2019.1.ZD, w której DKIS podkreślił, że: "Gmina realizując opisaną we wniosku inwestycję polegającą na remoncie sali spotkań nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, ponadto nie zamierza ona wykorzystywać sali do jakichkolwiek czynności, które w ocenie Gminy podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT. W szczególności, Gmina nie planuje jej odpłatnego udostępniania, np. na cele organizacji imprez okolicznościowych. Sala ta będzie przez Gminę udostępniana wyłącznie nieodpłatnie, np. na potrzeby organizacji spotkań lokalnej społeczności. Podsumowując, w odniesieniu do inwestycji polegającej na remoncie istniejącej sali spotkań w Centrum, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działać jako podatnik VAT, a nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT."

Również, w interpretacji indywidualnej z dnia 22 stycznia 2019 r., o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.384.2018.1.MPU, DKIS stwierdził, że: "Gmina przedstawiając opis sprawy jednoznacznie podała, że "wydatki na inwestycję" nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, a Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Zatem w odniesieniu do wskazanej we wniosku przebudowy i doposażenia infrastruktury kulturalnej warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, gdyż nabyte towary i usługi w związku z jej przebudową nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT."

Także, w interpretacji indywidualnej z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.833.2018.2.JK, DKIS wskazał, iż: "W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty powstałe w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn."..." ponieważ efekty realizacji projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 13 listopada 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.267.2018.1.MS, w której Organ stwierdził, że: "Wnioskodawca będzie wykorzystywał powstałą infrastrukturę jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, gdyż będzie ona infrastrukturą ogólnodostępną, nieodpłatną.

W konsekwencji w związku z tym, iż Wnioskodawca realizując wskazane we wniosku zadanie - inwestycyjne nie działa jak podatnik VAT oraz zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu".

Podobnie wypowiedział się DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 19 października 2018 r., 0113-KDIPT1-2.4012.640.2018.1.KW, w której wskazał, iż: "Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadania, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty zrealizowanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Ponadto analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych DKIS:

* z dnia 9 października 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.631.2018.1.PS,

* z dnia 24 września 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.512.2018.1.DC.

W konsekwencji, zdaniem Gminy, nie przysługuje i nie będzie przysługiwać jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu, ani w części, ani w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl