0115-KDIT1-3.4012.309.2018.2.MD - VAT w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.309.2018.2.MD VAT w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Komornika przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2018 r. (data wpływu 30 maja 2018 r.), uzupełnionego w dniu 24 lipca 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2018 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 24 lipca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w... (dalej jako "Komornik") prowadzi postępowanie egzekucyjne w sprawie o sygn. akt KM... z wniosku wierzyciela... w... przeciwko dłużnikowi... sp. z o.o.w...,..., ul...., NIP:.., REGON:.., KRS:. (dalej jako "Dłużnik") o świadczenie pieniężne.

Egzekucja została skierowana do nieruchomości opisanej jako nieruchomość gruntowa działka nr 895 o pow. 2,3800 ha, położona w miejscowości..., stanowiąca własność Dłużnika, mającą założoną księgę wieczystą w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w... nr... (dalej jako "Nieruchomość" lub "Działka").

Nieruchomość położna jest w północno-wschodniej, przemysłowo-leśnej części obrębu..., Gmina... (dalej jako "Gmina"), przy gruntowej drodze gminnej, w odległości ok. 500 m od asfaltowej drogi krajowej nr... do przejścia granicznego w....

Sąsiedztwo Nieruchomości stanowią tereny przemysłowe oraz lasy i pola uprawne. Działka jest niezabudowana i nie posiada bezpośredniego uzbrojenia w urządzenia komunalne. Północna część Działki (arkusz 4) o pow. 1,46 ha przylegająca do drogi stanowi nieużytki oraz podmokłe wyrobiska po kopalni piasku, porośnięte krzakami i drzewostanem bez wartości użytkowej, dla których wydana jest decyzja o warunkach zabudowy na budowę biogazowni. Południowa część działki o pow. 0,9200 h stanowi bór mieszany świeży.

Według informacji udzielonych przez Wójta Gminy... (dalej jako "Wójt"), Nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i Gmina nie przystąpi do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonym uchwałą nr. Rady Gminy z dnia... 2001 (z późn. zm.), Działka położona jest na terenach leśnych (60%) i przeznaczonych do zalesienia (40%).

Dla działki o nr ewidencyjnym 894/2 oraz części działki nr 895 położonych w miejscowości. Wójt wydał decyzję o warunkach zabudowy znak...z dnia... 2012 r. na budowę biogazowni na paliwo ciekłe i stałe pochodzące z produkcji rolnej oraz spożywczej o przewidywalnej wielkości mocy nominalnej (elektrycznej) maksymalne 2 MW. Ww. decyzja stała się prawomocna w dniu... 2012 r. W dniu... 2012 r. wydana została decyzja zmieniająca znak... decyzję z dnia... 2012 r. znak..., która stała się prawomocna w dniu... 2012 r. Decyzja o warunkach zabudowy wydana przez Wójta znak... z dnia... 2012 r. wraz ze zmianą w zakresie zmiany parametrów technicznych oraz warunków infrastruktury technicznej z dnia... 2012 r. nie wygasła.

Według ewidencji gruntów prowadzonej przez Starostwo Powiatowej w...Działka - opis użytku:

a.

las - LSU powierzchnia 0,62 ha;

b.

nieużytki - N powierzchnia 1,46 ha.

Według informacji z dnia 13 lutego 2017 r. udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w... (dalej jako "Naczelnik"), w tutejszym urzędzie Dłużnik był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w okresie od... 2010 r. do... 2016 r. Od dnia... 2016 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT zwolnionym.

Zgodnie z aktem notarialnym z dnia 30 września 2010 r. (przedłożonym do akt rejestracyjnych), Nieruchomość została wniesiona przez Gminę (wspólnika) jako aport rzeczowy pokrywający wniesione udziały. Brak możliwości zweryfikowania faktu odliczenia VAT przez Spółkę.

Urząd Gminy udzielił informacji, że w dniu... 2010 r. Gmina nie była podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Działka została oszacowana na kwotę... zł bez VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r. poz. 599, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów kodeksy postępowania cywilnego są płatnikiem podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów (art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

Komornik nie ma informacji czy Działka była wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalność zwolnionej od VAT.

Naczelnik udzielił informacji, że nie posiada danych w żądanym zakresie, a dotyczących Działki, która została wniesiona aportem jako udział kapitału do Dłużnika.

Podczas czynności terenowych nie odnaleziono Dłużnika pod adresem...,.... Podczas czynności terenowych przeprowadzonych pod adresem wskazanym przez MSWiA prezesa zarządu nie zastano - zamknięte drzwi. Korespondencja wysłana na adres wskazany przez MSWiA do udzielenia informacji przez prezesa zarządu została zwrócona z adnotacją "Nie podjęto z placówki pocztowej".

Wobec powyższego, mając na uwadze wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, sygn. akt I FSK 798/16 z dnia 2 marca 2018 r. wnoszę o wydanie interpretacji indywidualnej

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż na podstawie art. 952 k.p.c., art. 983 k.p.c. Nieruchomości stanowiącej przedmiot egzekucji sądowej, jako odpłatna dostawa nieruchomości w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 2 pkt 33, art. 113 ust. 13 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) w wysokości 23%?

Zdaniem Komornika (podanym w uzupełnieniu do wniosku):

Sprzedaż w drodze licytacji na podstawie art. 952 k.p.c., art. 983 k.p.c, północnej części działki nr 895 (arkusz 4) przylegającej do drogi o pow. 1,46 ha położonej w miejscowości Jezierna stanowiącej własność Dłużnika, mającej założoną księgę wieczystą w Wydziale Ksiąg Sądu Rejonowego w...nr... jako odpłatna dostawa gruntu będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu.

Natomiast sprzedaż w drodze licytacji na podstawie art. 952 k.p.c., art. 983 k.p.c, południowej części działki nr 895 (arkusz 4) o pow. 0,92 ha położonej w miejscowości Jezierna stanowiącej własność Dłużnika, mająca założoną księgę wieczystą w Wydziale Ksiąg Sądu Rejonowego w... nr... jako odpłatna dostawa gruntu nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 2 pkt 33, art. 113 ust. 13 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których w mowa planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2016 r. poz. 599, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług - w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze, czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Według art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Komornik prowadzi postępowanie egzekucyjne o świadczenie pieniężne. Egzekucja została skierowana do Nieruchomości, która nie jest zabudowana i nie posiada bezpośredniego uzbrojenia w urządzenia komunalne. Północna część Działki o pow. 1,4600 ha to nieużytki oraz podmokłe wyrobiska po kopalni piasku, dla których wydana jest decyzja o warunkach zabudowy na budowę biogazowni. Południowa część działki o pow. 0,9200 ha stanowi bór mieszany świeży. Nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i Gmina nie przystąpi do jego opracowania. Dłużnik był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w okresie od... 2010 r. do... 2016 r. Od dnia... 2016 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT zwolnionym. Zgodnie z aktem notarialnym z dnia 30 września 2010 r. Nieruchomość została wniesiona przez Gminę (wspólnika) jako aport rzeczowy pokrywający udziały. W dniu... 2010 r. Gmina nie była podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto Komornik nie posiada informacji, czy Działka była wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalność zwolnionej od VAT.

Na tym tle Komornik powziął wątpliwość dotyczącą obowiązku opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów organ interpretacyjny stwierdza, że zbycie przez Komornika Nieruchomości, o której mowa we wniosku - wbrew jego poglądowi - będzie w całości podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dłużnik jest spółką prawa handlowego. Zatem już tylko ten fakt przesądza, że każda sprzedaż obejmująca jej majątek jest dokonywana w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Jednak:

* dostawa południowej części Działki o pow. 0,9200 ha (bór mieszany świeży), dla której brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i decyzji o warunkach zabudowy, jako grunt niezabudowany, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy;

* dostawa północnej część Działki o pow. 1.4600 ha, dla której brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ale została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z przeznaczeniem na budowę biogazowni, która w związku z tym jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, będzie opodatkowana 23% stawką VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

W tym kontekście, skoro Komornik:

* dokona (w imieniu i na rzecz Dłużnika) transakcji, o której mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy, Dłużnik straci status podatnika VAT zwolnionego;

* uznał, że dostawa południowej części Działki nie podlega opodatkowaniu VAT, jego stanowisko - jako całość - nie mogło zostać uznane za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Oznacza to, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl