0115-KDIT1-3.4012.264.2017.1.MD - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu remontu budynku szkoły.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.264.2017.1.MD Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu remontu budynku szkoły.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ww. inwestycją.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... (dalej jako "Gmina") jest czynnym podatnikiem VAT. W 2017 r. Gmina stosuje współczynnik struktury sprzedaży w wysokości 5%.

W dniu 10 maja 2017 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Projekt realizowany będzie na terenie Gminy w miejscowości... na działce o nr geodezyjnym 446.

Zamierzeniem inwestycyjnym projektu jest przebudowa układu funkcjonalnego pomieszczeń w obecnie istniejącej szkole podstawowej. Pomieszczenia pod przedszkole muszą być dostosowane do wymogów wynikających z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 6, poz. 69, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161, poz. 1080, z późn. zm.).

Zgodnie z opracowanym kosztorysem inwestorskim w ramach projektu wykonane zostaną następujące prace remontowe:

1.

roboty rozbiórkowe i nadproża;

2.

posadzki;

3.

roboty murarskie, tynkarskie, malarskie;

4.

instalacje komputerowe;

5.

roboty elektryczne;

6.

stolarka drzwiowa;

7.

roboty sanitarne, armatura w klasach oraz w zmywalni;

8.

roboty zewnętrzne;

9.

wywóz materiałów rozbiórkowych.

W budynku będą się znajdowały pomieszczenia na szatnie, ciągi komunikacyjne, toalety dla dzieci, personelu i osób niepełnosprawnych oraz trzy sale edukacyjne. Sale będą odpowiednio wyposażone i przystosowane do prowadzenia zajęć dla dzieci. Przyszłe przedszkole w... będzie składało się z trzech oddziałów przedszkolnych z łączną liczbą miejsc 50 osób.

Projekt zakłada współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, musi więc zachować trwałość przez okres pięciu lat od daty jego zakończenia.

Gmina ubiega się o dofinansowanie operacji na poziomie 42,4% kosztów kwalifikowanych. Własny wkład finansowy wyniesie 57,6%. Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu to maj 2017 r. Przewidywany termin oddania budynku pod przedszkole nastąpi w sierpniu 2017 r.

Przedszkole w..., które powstanie w wyniku zrealizowania projektu, będzie obiektem ogólnodostępnym.

Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z powstałą inwestycją. Jedynym dochodem wpływającym na rachunek Gminy będzie opłata za pobyt dziecka w przedszkolu oraz opłata za wyżywienie. Przedszkole w... będzie jednostką organizacyjną świadczącą usługi edukacyjne w zakresie wychowania przedszkolnego. Poza wskazaną powyżej działalnością w zakresie opieki nad dziećmi, w tym zapewnienie wyżywienia wychowankom przedszkola gmina nie zamierza prowadzić żadnej innej odpłatnej działalności.

Wśród czynności, które gmina traktuje jako zwolnione od opodatkowania VAT można wyróżnić w szczególności: zapewnienie opieki nad wychowankami w czasie przekraczającym ustawowo określony, tj. powyżej 5 godzin dziennie oraz zapewnienie wyżywienia wychowankom przedszkola.

Do czynności, które Gmina traktuje jako niepodlegające ustawie o VAT można zaliczyć w szczególności nieodpłatne sprawowanie opieki nad dziećmi przez 5 godzin dziennie i mieszczące się w zakresie tego świadczenia, tj. udostępnienie sal dydaktycznych oraz innych pomieszczeń w celu realizacji zajęć dla dzieci.

Powyższa działalność będzie miała charakter nieodpłatny i będzie ewidencjonowana w dokumentacji przedszkola wyłącznie w związku z obowiązkiem realizacji zadań wynikających z ustawy o systemie oświaty. Przyjmuje się, że nowo utworzone przedszkole będzie użytkowało pomieszczenia wyłącznie do celów statutowych.

Po zakończeniu realizacji projektu przystosowana infrastruktura przedszkolna w budynku szkoły przy ul.... na działce nr 446 w miejscowości... pozostanie własnością Gminy. Wszelkie koszty eksploatacyjne, koszty remontów bieżących oraz nakłady na ruchome środki trwałe pokrywać będzie Urząd Gminy.

Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków w okresie programowania 2014-2020 zapłacony VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wówczas, gdy beneficjent nie ma prawnych możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia kwot VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn. "..."?

Zdaniem Gminy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. edukacji publicznej art. 7 ust. 1 pkt 8 (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.). Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.), do zadań własnych gminy należy zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli.

Ponadto, stosownie do art. 5a ust. 2 ustawy o systemie oświaty, zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego jest zadaniem oświatowym gminy.

Warunek uprawniający do odliczenia VAT nie został spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z powstałą inwestycją.

Gmina nie będzie w stanie odzyskać VAT poniesionego w ramach wydatków. Nowo utworzone przedszkole będzie wykorzystywane wyłącznie do działalności stanowiącej zadania własne Gminy - publiczna edukacja przedszkolna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl