0115-KDIT1-3.4012.240.2017.2.JC - Stawka VAT dla remontu stalowego pontonu dystansowego i barek segmentowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.240.2017.2.JC Stawka VAT dla remontu stalowego pontonu dystansowego i barek segmentowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.), uzupełnionym w dniu 11 lipca 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla remontu stalowego pontonu dystansowego i barek segmentowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla remontu stalowego pontonu dystansowego i barek segmentowych.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka zajmuje się remontami statków cywilnych i wojskowych. By utrzymać pracę, musi brać udział w przetargach i się rozwijać.

1. Czasami występują przetargi na "remont dla odnowienia klasy stalowego pontonu dystansowego PN-ZP Gdy-9" stanowiącego własność, w tym przypadku X. X. X. X. S.A. Należy złożyć ofertę z kwotą netto i brutto, czyli określić VAT. Jest to ważny temat, gdyż cena w przetargu jest najważniejsza i jest głównym kryterium wyboru oferty. Do tej pory obowiązywała stawka podstawowa.

2. Bądź są przetargi na "remont klasowy barek segmentowych BP-150M (promów (W-2)", wg Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) 50.24.12.00-8 - usługi w zakresie naprawy promów, 50.24.40.00-7 - przywracanie do stanu użytkowego statków lub łodzi, 50.24.10.00-6 - usługi w zakresie napraw i konserwacji statków, stanowiących własność X. X. Y. Y. w miejscowości X. Do tej pory obowiązywała stawka podstawowa.

Zgodnie z " art. 83 ustawy o VAT ust. 1 pkt 1d wymienia się wyłączenie barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0) jako VAT 0%."

Barki bez napędu jako PKWiU 2008 - 30.11.2*, 30.12.1*.

Co do pontonów - jako pozostałe jednostki pływające do przewozu osób lub towarów oraz pozostałe jednostki pływające do przewozu zarówno osób, jak i towarów, PKWiU 2008 - 30.11.2*, 30.12.1*.

Spółka nadmienia, że jej usługi prowadzone są zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, który dotyczy usługi polegającej na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych - w przypadku gdy usługa dotyczy przeładunku sekcji statkowych dla remontowanych lub przebudowywanych jednostek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Jaka będzie stawka VAT po dniu 1 stycznia 2017 r. dla remontu, dla odnowienia klasy stalowego pontonu dystansowego?

2. Jaka będzie stawka VAT po dniu 1 stycznia 2017 r. dla remontu klasowego barek segmentowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku i jego uzupełnieniu, "tabor śródlądowy" nie jest objęty stawką 0% VAT. Na pewno zastosowałby stawkę podstawową z racji braku pewności co do pontonu i barki.

Wg wyjaśnienia ministerstwa http://www.finanse.mf.gov.pl w zakresie opodatkowania stawką VAT w wysokości 0% dostawy towarów i świadczenia usług dotyczących niektórych jednostek pływających z dniem 1 stycznia 2017 r. ulega modyfikacji zakres czynności objętych opodatkowaniem podatkiem od towarowi usług według stawki w wysokości 0% (dalej jako "stawka VAT 0%") w obszarze związanym z przemysłem okrętowym. Zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", wprowadzone zostały ustawą z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz. U. poz. 1206).

Rozszerzono katalog statków morskich, które spełniają kryteria dla zastosowania stawki VAT 0%. Do tej pory ustawa VAT zawierała zamkniętą listę takich jednostek.

Podobnie jak w przypadku dostaw statków i części do nich a także ich wyposażenia, dzięki rozszerzeniu wykazu jednostek pływających objętych preferencyjną stawką VAT, również usługi związane z tymi jednostkami w większym zakresie będą mogły korzystać z zerowej stawki VAT.

Obniżoną stawkę VAT stosuje się generalnie do dostawy jednostek pływających używanych na pełnym morzu i używanych do celów przemysłowych. Kryterium przeznaczenia jednostki do żeglugi na pełnym morzu obowiązuje w stosunku do jednostek wykorzystywanych do celów handlowych lub przemysłowych.

Stawka VAT 0% ma również zastosowanie do jednostek, których główną funkcją jest transport rzeczy.

Zgadza się to z intencją art. 148 dyrektywy UE w sprawie VAT, państwa członkowskie zwalniają m.in. następujące transakcje:

* dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład.

Ponton to urządzenie pływające w kształcie szczelnej zamkniętej skrzyni służące do ustawiania na nim dźwigów (portowych), rusztowań stoczniowych, baraków, mostów, itp. Główna funkcja jest dźwigowa i transportowa służy na pełnym morzu.

Barka - to rodzaj statku o płaskim dnie służący do transportu ładunku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 oraz ich części składowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W świetle art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Jak stanowi art. 148 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1, z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

a.

dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład;

b.

dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego okrętów wojennych objętych kodem 8906 10 00 nomenklatury scalonej (NS), opuszczających ich własne terytorium i kierujących się do portu lub kotwicowiska znajdującego się poza terytorium danego państwa członkowskiego;

c.

dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji;

d.

świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. c, na bezpośrednie potrzeby jednostek pływających, o których mowa w lit. a, oraz ich ładunków;

(...).

Ustawodawca określając w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług 0% stawkę podatku do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji, ograniczył jej stosowanie wyłącznie do statków z klasy ex 30.11 PKWiU.

Wskazać należy, że poprzez dodanie symbolu "ex", sam fakt sklasyfikowania obiektu w klasie 30.11 nie jest przesłanką wystarczającą do uznania go za objęty preferencyjną stawką podatku.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie zawarto definicji pojęć "statek" czy "barka". Zgodnie z językowym znaczeniem ww. pojęć, wynikającym z internetowego Słownika Języka Polskiego (http://sjp.pwn.pl/) "statek" oznacza "duży obiekt pływający, przeznaczony do przewozu ludzi i ładunków", natomiast "barka" - "statek przeznaczony do przewozu towarów na śródlądowych drogach wodnych, zalewach i w portach".

W załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) w dziale 30 pod symbolem PKWiU 30.11. zostały wskazane "STATKI I KONSTRUKCJE PŁYWAJĄCE".

Oznacza to, że już sama Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług w ramach klasy 30.11 rozgranicza statki i inne konstrukcje pływające. Tezę tą potwierdza analiza dalszych zapisów PKWiU, przykładowo w podkategorii 30.11.5 PKWiU wymieniono "Pozostałe konstrukcje pływające, włączając tratwy, zbiorniki, koferdamy, przystanie, boje i znaki nawigacyjne".

Pod symbolem PKWiU 30.11.24 zostały sklasyfikowane "Pozostałe statki do przewozu ładunków suchych (stałych)".

Ponton sklasyfikowany w kategorii PKWiU 30.11.2, mimo że znajduje się w klasie PKWiU 30.11 nie będzie statkiem, lecz inną konstrukcja pływającą.

Należy podkreślić, że art. 148 Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy do przepisów dotyczących zwolnień odnoszących się do transportu międzynarodowego. Analiza tego uregulowania w związku z art. 38 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 pozwala stwierdzić, że aby uznać dany obiekt za jednostkę pływającą, obiekt ten:

* musi być zaprojektowany do wykorzystania w celu transportu, oraz

* jego główną funkcją musi być transport osób lub rzeczy.

Analogiczny wniosek wysnuć można również z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-532 Leichenich. TSUE w wyroku z dnia 15 listopada 2012 r. stwierdził, że wynajem barki mieszkalnej stanowił wynajem nieruchomości oraz że przedmiotowa barka nie stanowiła pojazdu w rozumieniu art. 13 ust. B lit. b punkt 2 szóstej dyrektywy 77/388, ponieważ - nawet jeśli początkowo miała być w zamierzeniu wykorzystywana jako środek transportu - nie była wykorzystywana w tym celu. Ponadto intencją stron umowy najmu było wykorzystywanie barki do prowadzenia restauracji i dyskoteki, a nie jako środka transportu.

TSUE uznał, że pojęcie pojazdu musi być oparte o faktyczne wykorzystanie i funkcję danego przedmiotu. Zgodnie z powyższym, aby urządzenie mogło zostać uznane za jednostkę pływającą, która na mocy Dyrektywy 2006/112/WE Rady jest szczególnym typem środków transportu, musi ono być wykorzystywane do transportu osób lub przedmiotów z jednego miejsca w inne i taki transport musi być jego główną funkcją.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że Spółka nie będzie miała prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług polegających na remoncie pontonów sklasyfikowanych zarówno w PKWiU 30.11.2 jak i w PKWiU 30.12.1.

Jak już wskazano, ponton sklasyfikowany w kategorii PKWiU 30.11.2, mimo że znajduje się w klasie PKWiU 30.11 nie będzie statkiem, lecz inną konstrukcją pływającą. Powyższe niejako potwierdza sposób wykorzystywania pontonów będących przedmiotem remontów, bowiem - z treści wniosku wynika, że - służą do " (...) ustawiania na nim dźwigów (portowych), rusztowań stoczniowych, baraków, mostów, itp."

W związku z tym, że przedmiotowe usługi remontu pontonów nie będą objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

W odniesieniu do remontu barek, które służą do transportu ładunku, należy wskazać, że o ile będą one skalsyfikowane pod symbolem PKWiU ex 30.11.24.0, a więc jak wynika z ww. rozporządzenia Rady Ministrów jako "Pozostałe statki do przewozu ładunków suchych (stałych)" Spółka będzie miała - w świetle zapisu art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy - prawo do zastosowania 0% stawki podatku pod warunkiem prowadzenia przez nią dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. W przeciwnym przypadku, tj. gdy barki nie będą skalsyfikowane pod ww. symbolem lub/i Spółka nie będzie w posiadaniu ww. dokumentacji, usługi te będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem z uwagi na fakt, że remont barek-wbrew twierdzom Spółki - będzie opodatkowany nie 23%, lecz 0% stawką podatku, oceniając stanowisko całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostaną określone odmienne stany faktyczne, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Wobec powyższego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie na podstawie grupowania statystycznego wskazanego przez Spółkę, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl