0115-KDIT1-3.4012.200.2017.2.AT - Opodatkowanie podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu termomodernizacji budynków szkolnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.200.2017.2.AT Opodatkowanie podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację projektu termomodernizacji budynków szkolnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2017 r. (data wpływu 9 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 29 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe - w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja, wymiana oświetlenia w budynkach użyteczności publicznej (...)",

* jest prawidłowe - w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację ww. projektu.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja, wymiana oświetlenia w budynkach użyteczności publicznej (...)" oraz opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej na realizację ww. projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 29 sierpnia 2017 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego, uiszczenie brakującej opłaty oraz adres elektroniczny do doręczeń e-PUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina w latach 2017-2018 będzie realizowała projekt pn. "Termomodernizacja, wymiana oświetlenia w budynkach użyteczności publicznej (...)". Wniosek o dofinansowanie zostanie złożony na realizację inwestycji w konkursie o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś priorytetowa 4. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna.

W ramach realizacji projektu w budynkach szkół zostaną wykonane następujące prace stanowiące koszty kwalifikowane projektu:

1. Dla budynku Szkoły Podstawowej:

a.

docieplenie ścian zewnętrznych:

* izolacja przeciwwilgociowa ścian zewnętrznych do poziomu fundamentów,

* docieplenie ścian zewnętrznych wraz z ościeżami metodą lekką - mokrą (styropian) łącznie z dociepleniem ścian fundamentowych do poziomu ław, warstwa fakturowa powinna być barwiona w masie, a nie malowana (wykonanie na elewacji frontowej szkoły, grafiki z numerem szkoły, likwidacja na elewacji nie użytkowanych instalacji, otworów itp.),

b.

docieplenie dachów/stropodachów nad ostatnią kondygnacją wraz z wykonaniem nowego pokrycia wszystkich dachów/stropodachów,

c.

wymianę wszystkich obróbek blacharskich, parapetów zewnętrznych, rynien, rur spustowych,

d.

wymianę stolarki okiennej na stolarkę z PVC z nawiewnikami wraz z montażem podokienników wewnętrznych,

e.

wymianę zewnętrznej stolarki drzwiowej,

f.

przebudowę kominów powyżej powierzchni dachu,

g.

budowę wokół budynku kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody z połaci dachów szkoły rurami spustowymi,

h.

wykonanie modernizacji instalacji c.o.:

* wymiana instalacji c.o. (całe orurowanie),

* wymiana grzejników na nowe płytowe z montażem osłon na grzejniki,

* montaż głowic termostatycznych - wandaloodpornych,

* wykonanie okładziny podłogi i ścian pomieszczenia kotłowni wraz z wymianą drzwi,

i.

przystosowanie szkoły dla potrzeb osób niepełnosprawnych:

* przebudowa ościeży drzwiowych,

* budowa komunikacji między kondygnacjami,

* budowa pochylni przy wejściu głównym do budynku szkoły,

j.

wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej,

k.

instalację elektryczną:

* wymiana instalacji odgromowej,

* wymiana instalacji elektrycznej,

* wymiana instalacji oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego na energooszczędne z wykorzystaniem odnawialnego źródła energii (fotowoltaika),

* wykonanie instalacji podgrzewania rynien,

I.

wykonanie monitoringu budynku,

m.

remont wejść do budynku wraz z remontem zadaszenia, montaż lekkich daszków nad drzwiami zewnętrznymi bez zadaszenia,

n.

remont krat w oknach i ich uzupełnienie,

o.

zagospodarowanie działki:

* wykonanie opaski wokół budynku z kostki betonowej,

* wykonanie ciągów komunikacyjnych wokół budynku z kostki betonowej,

* wykonanie parkingu wraz z odwodnieniem przed budynkiem szkoły,

p.

przystosowanie obiektu do istniejących przepisów p.poż.

Prace termomodernizacyjne planuje się rozpocząć w III kwartale 2017 r. Termin realizacji zadania - do 13 sierpnia 2018 r.

2. Dla budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego:

a.

docieplenie ścian zewnętrznych:

* izolacja przeciwwilgociowa ścian zewnętrznych do poziomu fundamentów,

* docieplenie ścian zewnętrznych wraz z ościeżami metodą lekką - mokrą (styropian) łącznie z dociepleniem ścian fundamentowych do poziomu ław, warstwa fakturowa powinna być barwiona w masie, a nie malowana (wykonanie na elewacji frontowej szkoły grafiki z numerem szkoły, likwidacja na elewacji nie użytkowanych instalacji, otworów itp.),

b.

docieplenie dachów/stropodachów nad ostatnią kondygnacją wraz z wykonaniem nowego pokrycia wszystkich dachów/stropodachów,

c.

wymianę wszystkich obróbek blacharskich, parapetów zewnętrznych, rynien, rur spustowych,

d.

wymianę stolarki okiennej na stolarkę z PVC z nawiewnikami wraz montażem podokienników wewnętrznych,

e.

wymianę zewnętrznej stolarki drzwiowej,

f.

przebudowę kominów powyżej powierzchni dachu,

g.

budowę wokół budynku kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody z połaci dachów szkoły rurami spustowymi,

h.

wykonanie modernizacji instalacji c.o.:

* wymiana istniejących kotłów gazowych na nowe,

* wymiana instalacji c.o. (całe orurowanie),

* wymiana grzejników na nowe płytowe z montażem osłon na grzejniki,

* montaż głowic termostatycznych - wandaloodpornych,

i.

wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej,

j.

instalację elektryczną:

* wymiana instalacji odgromowej,

* wymiana instalacji elektrycznej,

* wymiana instalacji oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego na energooszczędne z wykorzystaniem odnawialnego źródła energii (fotowoltaika),

* wykonanie instalacji podgrzewania rynien,

k.

przebudowę instalacji wentylacyjnej,

I.

wykonanie monitoringu budynku,

m.

remont wejść do budynku wraz z remontem zadaszenia, montaż lekkich daszków nad drzwiami zewnętrznymi bez zadaszenia,

n.

remont krat w oknach i ich uzupełnienie,

o.

zagospodarowanie działki:

* wykonanie opaski wokół budynku z kostki betonowej,

* wykonanie ciągów komunikacyjnych wokół budynku z kostki betonowej,

p.

przystosowanie obiektu do istniejących przepisów p.poż., jak również rozporządzenia MEN z dnia 31 grudnia 2014 r. określających wymagania ochrony przeciwpożarowej w przedszkolach, które 1 września 2016 r. powstaną w miejsce oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych.

Prace termomodernizacyjne planuje się rozpocząć w IV kwartale 2017 r. Termin realizacji do 30 września 2018 r.

Szkoła Podstawowa i Zespół Szkolno-Przedszkolny w okresie trwania projektu będą osiągały dochody wyłącznie związane ze sprzedażą zwolnioną tj.:

* opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu,

* opłaty za żywienie w stołówce szkolnej,

* opłaty za wydanie duplikatu legitymacji i duplikatu świadectwa szkolnego.

W uzupełnieniu wniosku:

1. W odpowiedzi na pytanie "Jakie konkretnie czynności z wymienionych we wniosku (pobyt dziecka w przedszkolu, żywienie w stołówce szkolnej, wydawanie duplikatu legitymacji i duplikatu świadectwa szkolnego) wykonywane będą w budynku Szkoły Podstawowej, a jakie w budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego? - należy podać odrębnie dla każdego budynku" - Wnioskodawca wskazał, że: "Szkoła Podstawowa osiąga dochody zwolnione z podatku VAT z następujących tytułów:

* opłaty za pobyt dziecka w oddziale przedszkolnym,

* opłaty za żywienie w stołówce szkolnej,

* opłaty za wydanie duplikatu legitymacji i duplikatu świadectwa szkolnego.

Zespół Szkolno-Przedszkolny osiąga dochody zwolnione z podatku VAT z następujących tytułów:

* opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu,

* opłaty za żywienie w stołówce szkolnej,

* opłaty za wydanie duplikatu legitymacji i duplikatu świadectwa szkolnego".

2. W odpowiedzi na pytanie "Czy dotacja, o której mowa w pytaniu 2 wniosku ORD-IN, będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją ww. projektu czy też będzie dotacją mającą na celu jakiekolwiek sfinansowanie ceny sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów lub usług?" - Wnioskodawca wskazał, że: "Wnioskowana dotacja będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja, wymiana oświetlenia w budynkach użyteczności publicznej (...)"".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Gmina ze względu na uzyskiwane dochody związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja, wymiana oświetlenia w budynkach użyteczności publicznej (...)"?

Czy otrzymane dofinansowanie (dotacja) na realizację ww. projektu będzie opodatkowana podatkiem VAT z chwilą jej otrzymania?

Zdaniem Wnioskodawcy, budynki opisanych placówek oświatowych w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, dlatego Gmina nie będzie mogła dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja, wymiana oświetlenia w budynkach użyteczności publicznej (...)". W związku z powyższym Gmina otrzyma dofinansowanie na projekt pn. "Termomodernizacja, wymiana oświetlenia w budynkach użyteczności publicznej (...)" w kwocie brutto przy obu placówkach oświatowych.

Otrzymane dofinansowanie (dotacja) na realizację ww. projektu nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem VAT, ponieważ zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT nie ma bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Zadania własne obejmują m.in.: sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina w latach 2017-2018 będzie realizowała projekt pn. "Termomodernizacja, wymiana oświetlenia w budynkach użyteczności publicznej (...)". Wniosek o dofinansowanie zostanie złożony na realizację inwestycji w konkursie o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 Oś priorytetowa 4. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna.

Szkoła Podstawowa osiąga dochody zwolnione z podatku VAT z następujących tytułów:

* opłaty za pobyt dziecka w oddziale przedszkolnym,

* opłaty za żywienie w stołówce szkolnej,

* opłaty za wydanie duplikatu legitymacji i duplikatu świadectwa szkolnego.

Zespół Szkolno-Przedszkolny osiąga dochody zwolnione z podatku VAT z następujących tytułów:

* opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu,

* opłaty za żywienie w stołówce szkolnej,

* opłaty za wydanie duplikatu legitymacji i duplikatu świadectwa szkolnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie budzi kwestia możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu, wykorzystywanych wyłącznie do sprzedaży zwolnionej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu - jak wskazał Zainteresowany - będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, że Wnioskodawcy w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w ramach projektu. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie budzi również kwestia opodatkowania otrzymanego dofinansowania (dotacji) na realizację ww. projektu.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a -30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Powyższy przepis oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Cytowany przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 11 grudnia 2006 r., Nr 347 s. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy. Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

W analizowanej sprawie Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "Termomodernizacja, wymiana oświetlenia w budynkach użyteczności publicznej (...)", w ramach którego zostaną wykonane prace w budynkach Szkoły Podstawowej i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego. Zatem, jak wskazał Wnioskodawca - przedmiotowa dotacja będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.

Tym samym, środki finansowe otrzymane na dofinansowanie projektu, nie będą stanowić w istocie wynagrodzenia za wykonywane przez Zainteresowanego czynności. Otrzymane środki finansowe bowiem będą stanowiły zwrot kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę na realizację przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazał Wnioskodawca - otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją ww. projektu, to oznacza, że powyższa dotacja będzie dotacją o charakterze zakupowym, a nie dotacją mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Tym samym wykonanie przez Wnioskodawcę skonkretyzowanych w ramach projektu działań, polegających na wykonaniu prac w budynkach Szkoły Podstawowej i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, nie będzie stanowiło odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W konsekwencji otrzymane dofinansowanie przeznaczone na przedmiotowy projekt nie będzie stanowiło zapłaty za usługi i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl