0115-KDIT1-3.4012.116.2017.1.AP - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków unijnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.116.2017.1.AP Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków unijnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków unijnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Będzie dzierżawił od Wojewody tereny będące własnością Skarbu Państwa, na których planuje utworzenie i uzbrojenie strefy aktywności biznesowej. W ramach przedsięwzięcia planowany jest podział strefy (docelowo) na 6 do 12 działek z możliwością łączenia lub dzielenia. Projekt będzie realizowany w formule "zaprojektuj i wybuduj". Celem projektu jest wzmocnienie potencjału gospodarczego poprzez przygotowanie nowych stref inwestowania obejmujących infrastrukturę techniczną w bezpośrednim powiązaniu z potrzebami przedsiębiorców. Kompleksowe uzbrojenie wskazanego terenu podniesie wartość gruntów, zapewni zmniejszenie poziomu bezrobocia poprzez utworzenie nowych miejsc pracy, na których w przyszłości na podstawie zawartych umów dzierżawy, działalność gospodarczą będą prowadzić prywatni przedsiębiorcy. Planowana całkowita wartość wydatków na opisane przedsięwzięcie wyniesie 3.258.717,51 zł brutto, w tym 597.626,01 zł stanowił będzie podatek VAT. Wnioskiem z dnia 5 stycznia 2017 r. Powiat wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego Województwa zarządzającego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa 2014-2020, o dofinansowanie w 85% tego przedsięwzięcia. Na etapie analizy złożonych dokumentów powstała wątpliwość dotycząca charakteru podatku od towarów i usług w tej sprawie, tj. czy jest on kwalifikowanym, czy niekwalifikowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przewidywanym zdarzeniem przyszłym, Powiat będzie występował jako podatnik podatku od towarów i usług, a tym samym czy będzie mu przysługiwało prawo do pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur tytułem nabyć towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie występował on w tym przypadku jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym będzie mu przysługiwało prawo do pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur tytułem nabyć towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją. Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej: ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl natomiast art. 15 ust. 6 tej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przedstawione przepisy przekładają się na to, że jednostka samorządu terytorialnego działając w charakterze podatnika wykonuje we własnym mieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy. Zgodnie jednak z przepisem art. 15 ust. 6 nie jest nim jednak w przypadku czynności wykonywanych w ramach zadać powiatowych, z wyłączeniem realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

W tym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 17 tej ustawy w zakresie przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy.

Skutkuje to tym, iż planowane przedsięwzięcie, którego jednym z głównych celów jest przeciwdziałanie bezrobociu, jest zadaniem nałożonym na jednostkę samorządu terytorialnego, o którym mowa w niniejszej ustawie. Jednakże rozpatrując prawidłowość jego rozliczenia na gruncie przepisów ustawy o VAT nie można zapomnieć, iż wydzielone działki będą przedmiotem zawieranych z przedsiębiorcami umów cywilnoprawnych (dzierżawy), których wyłączenie nie dotyczy.

Oznacza to, iż Wnioskodawca w związku z oddaniem gruntu w dzierżawę będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług, tym samym dzierżawa będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Rozpatrując prawo do odliczenia pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z nabyć towarów i usług związanych z tą inwestycją, należy przytoczyć kolejne normy prawne z ustawy VAT, które normują to zagadnienie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Tymi normami prawnymi ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz również niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Oznacza to, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podsumowując wskazać należy, iż na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że Powiat w związku z planowanym przedsięwzięciem będzie występował jako podatnik podatku od towarów i usług, gdyż czynność oddania w dzierżawę działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym konsekwentnie nabywając towary i usługi, w związku z tą inwestycją będzie miał prawo do pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony z otrzymanych faktur tytułem nabytych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że działki należące do Powiatu będą od początku realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, przedmiotem umów dzierżawy zawieranych z przedsiębiorcami. Natomiast w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl