0115-KDIT1-2.4012.818.2018.1.PS - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji operacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.818.2018.1.PS Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji operacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2018 r. (data wpływu 31 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji operacji typu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji operacji typu "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (zwany dalej Wnioskodawcą) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Samorząd powiatowy uzyska pomoc finansową dla operacji typu "Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej" w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczności" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, tytuł operacji "...". Na realizację powyższej operacji (projektu) Wnioskodawca złożył do Samorządu Województwa wniosek o przyznanie pomocy. Wartość zadania wynosi... zł brutto, a natomiast dofinansowanie przewidziano na poziomie do...% (czyli... zł) poniesionych kosztów kwalifikowanych (kosztów brutto operacji).

Wnioskodawcą i beneficjentem projektu (operacji) jest Powiat. Planowany termin zakończenia operacji to listopad 2018 r.

Zakres rzeczowy operacji obejmuje wykonanie tablic informacyjnych oraz aplikacji mobilnej.

Celem operacji jest zbudowanie sieci tablic informacyjnych na istniejących szlakach turystycznych w Powiecie oraz stworzenie aplikacji mobilnej, a także promowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego, historycznego, przyrodniczego, itp.

Zadaniem tablic jest ułatwienie turystom poruszanie się po oznakowanych szlakach Powiatu, poinformowanie ich o atrakcjach występujących w regionie: zabytkach, atrakcyjnych obiektach kulturalnych, sportowych, o ofercie turystycznej Powiatu, a także mają posiadać walor edukacyjny na temat przyrody.

Natomiast aplikacja mobilna jest elektronicznym, darmowym (bezpłatnym) przewodnikiem po powiecie. Aplikacja będzie zawierać informacje o największych atrakcjach i miejscach ciekawych przyrodniczo, wskazówki dojazdu do atrakcji oraz spacery wirtualne. Aplikacja jest możliwa do pobrania na system android oraz w przyszłości iOS.

Zakres realizacji operacji jest związany z realizacją zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego wynikających z przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (art. 2 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 21). Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: m.in. promocji powiatu.

Powiat nie spełnia w tym przypadku przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1, ponieważ planowane do nabycia towary i usługi nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej.

Efekt realizowanego zadania służyć będzie do realizacji zadań publicznych, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ramach realizacji operacji faktury będą wystawiane na Powiat, z podaniem jego NIP.

Projekt (operacja) nie będzie generować żadnego dochodu. Wydatki ponoszone na realizację zadania nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Nie planuje się także poboru jakichkolwiek opłat.

Realizacja operacji -... w Powiecie - nie będzie przynosić dochodów z tytułu umów cywilnoprawnych i nie będzie podlegała obrotowi gospodarczemu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat w ramach realizacji operacji (projektu) pn. "..." ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja operacji pn. "...", z dofinansowaniem z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, nie spowoduje powstania prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zapis tego artykułu oznacza, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego oznaczającego powstanie zobowiązania podatkowego.

Realizacja operacji polegać będzie na wykonaniu tablic informacyjnych i aplikacji mobilnej. Finansowanie operacji pochodzić będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetowych Powiatu.

Zakres operacji pn. "... w Powiecie" dotyczy realizacji ustawowych zadań własnych samorządu powiatowego. Wykorzystanie w przyszłości nabytych/wytworzonych towarów i usług w związku z realizacją operacji należy traktować jako zadanie własne Powiatu i nie powstaje w związku z jego wykonaniem przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności te są poza zakresem działalności gospodarczej.

Podatek naliczony wykazany w otrzymanych fakturach dokumentujących poniesienie kosztów w związku z zadaniem w żaden sposób nie będzie mógł być odliczony od podatku należnego. Towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektu nie będą generowały w przyszłości dla Powiatu sprzedaży opodatkowanej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powiat nie spełnia w tym przypadku przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1, ponieważ nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej.

Mając na uwadze powyższe, realizacja operacji - wykonanie tablic informacyjnych i aplikacji mobilnej - nie spowoduje prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl