0115-KDIT1-2.4012.764.2017.1.KT - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie tego pojazdu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.764.2017.1.KT Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie tego pojazdu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2017 r. (data wpływu 18 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania przekazania wozu strażackiego na rzecz OSP oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie tego pojazdu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania przekazania wozu strażackiego na rzecz OSP oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie tego pojazdu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), do zadań własnych Gminy należą m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

W celu realizacji ww. zadania Gmina planuje, w porozumieniu z lokalną jednostką Ochotniczej Straży Pożarnej (dalej: "OSP"), zakup pojazdu specjalnego - wozu strażackiego (dalej: "Pojazd"). OSP funkcjonuje w formie stowarzyszenia zarejestrowanego i posiada odrębną od Gminy osobowość prawną.

Zakup Pojazdu zostanie sfinansowany ze środków własnych Gminy oraz dotacji celowej otrzymanej przez OSP od Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Dotacja przyznana zostanie OSP w ramach zadania publicznego pn. "...", realizowanego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o ustanowieniu "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020" (Dz. U. poz. 2140).

Zgodnie z treścią porozumienia zawartego pomiędzy Gminą a OSP (dalej: "Porozumienie"), OSP zobowiązana jest przekazać Gminie w uzgodnionym terminie kwotę stanowiącą równowartość otrzymanej dotacji celowej i będącą wkładem własnym OSP na zakup Pojazdu. Jednocześnie Porozumienie przewiduje, iż po nabyciu Gmina zobowiązana jest nieodpłatnie przekazać Pojazd na rzecz OSP w celu zapewnienia gotowości bojowej straży, skutecznego prowadzenia akcji ratowniczych oraz usuwania skutków zagrożeń naturalnych.

Zakup Pojazdu będzie udokumentowany fakturą VAT wystawioną przez dostawcę, ze wskazaniem danych Gminy jako nabywcy Pojazdu oraz danych OSP jako jego odbiorcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy opisane w zdarzeniu przyszłym przekazanie Pojazdu, zakupionego przez Gminę, na rzecz OSP będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

2. Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakup Pojazdu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, opisane w zdarzeniu przyszłym przekazanie Pojazdu, zakupionego przez Gminę, na rzecz OSP nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

W odniesieniu do pytania nr 2, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakup Pojazdu.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy.

Część uzasadnienia odnosząca się do pytania nr 1:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami ja właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów zalicza się przekazanie przed podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzeniem przed niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

* przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

* wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zdaniem Gminy, środki przekazane przez OSP na rzecz Gminy nie stanowią wynagrodzenia za przeniesienie własności Pojazdu przez Gminę. Z treści zawartego Porozumienia jednoznacznie wynika, że dotacja celowa otrzymana przez OSP i przekazana następnie Gminie stanowi udział w kosztach realizacji wspólnego przedsięwzięcia polegającego na zakupie Pojazdu przez Gminę. Samo przeniesienie własności Pojazdu przez Gminę na rzecz OSP nastąpi już po dokonaniu zakupu i będzie stanowić czynność nieodpłatną.

Co więcej, działania z zakresu ochrony przeciwpożarowej stanowią zadania własne Gminy, z którymi nie jest w jakimkolwiek zakresie powiązane wykonywanie przez nią działalności gospodarczej. Podobnie zakupiony Pojazd nie będzie służył Gminie do realizowania jakichkolwiek czynności podlegających regulacjom ustawy o VAT.

Jednocześnie, mając na uwadze, że w związku zakupem Pojazdu Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych w tym zakresie wydatków (Gmina przedstawia wyjaśnienia w tej kwestii w uzasadnieniu do pytania nr 2), w świetle normy przewidzianej art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, darowizna Pojazdu na rzecz OSP nie będzie wiązała się z koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego przez Gminę z tytułu nieodpłatnej dostawy towarów.

Podobne stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 5 czerwca 2012 r., sygn. IBPP2/443-222/12/RSz, a także w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2012 r., sygn. IBPP3/443-115/12/UH.

Podsumowując, zdaniem Gminy, przeniesienie własności Pojazdu na rzecz OSP nie będzie stanowić dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu VAT.

Część uzasadnienia odnosząca się do pytania nr 2:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT. Dodatkowo prawo to przysługuje w pełnym zakresie, o ile nie zachodzą okoliczności przewidziane w art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Tak więc, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku,

* pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także,

* czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT oraz ograniczenia prawa do odliczenia z art. 90 i 91 tejże ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak już wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1, Gmina zamierza dokonać zakupu Pojazdu celem realizacji zadań własnych z zakresu ochrony przeciwpożarowej, a także celem jego nieodpłatnego przekazania na rzecz OSP. Tym samym, zakupiony Pojazd nie będzie służył Gminie do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Co więcej, Pojazd nie jest przez Gminę nabywany z zamiarem wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W konsekwencji, w opinii Gminy, nie będzie ona uprawniona do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej nabycie Pojazdu.

Co istotne, pogląd ten znajduje również aprobatę w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 22 czerwca 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.134.2017.1.AW stwierdził, że: "W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ opisany we wniosku projekt polegający na zakupie samochodu ratowniczo-gaśniczego jest realizowany w związku z działalnością statutową Gminy i obejmuje sprawy ochrony przeciwpożarowej (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym). Tym samym - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte w ramach realizacji przedmiotowego zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług." Podobnie uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 18 maja 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.144.2017.1.OS.

Reasumując, Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT dokumenującej wydatek na zakup Pojazdu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl