0115-KDIT1-2.4012.738.2017.1.AJ - Zastosowanie procedury VAT marża do sprzedaży używanego samochodu ciężarowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.738.2017.1.AJ Zastosowanie procedury VAT marża do sprzedaży używanego samochodu ciężarowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2017 r. (data wpływu 11 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania procedury VAT-marża przy sprzedaży używanego samochodu ciężarowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania procedury VAT-marża przy sprzedaży używanego samochodu ciężarowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą i jest podatnikiem VAT czynnym. Dokonuje rozliczeń podatku naliczonego i należnego zgodnie z przepisami art. 86 i 87 ustawy o VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie transportu drogowego towarów PKD: 49.41. Z.

Usługi transportowe świadczy tylko dla jednego podmiotu, tj. spółki prawa handlowego, z którą ma Pan podpisaną umowę o świadczenie usług przewozowych. Przedmiotem transportu są produkty będące przedmiotem obrotu hurtowni farmaceutycznej zgodnie z art. 72 ustawy - Prawo farmaceutyczne.

W załączniku nr 1 do umowy zgłaszane są dane pojazdu, którym świadczy Pan usługi i każdorazowo trzeba zmieniać dane, w przypadku wymiany samochodu. Paragraf 3 umowy stanowi o wymaganiach, którym musi odpowiadać pojazd przewożący produkty lecznicze i wyroby medyczne. Pojazd musi być w dobrym stanie technicznym, utrzymany w czystości, zabudowany izotermicznie, wyposażony w urządzenia grzewczo-chłodnicze, umożliwiające utrzymanie wymaganej temperatury, co jest uregulowane szczególnymi przepisami w zał. 2 do umowy. Dodatkowo pojazd musi być wyposażony w urządzenia do pomiaru i rejestracji temperatury w komorze ładunkowej i pojemniku izotermicznym z możliwością udostępnienia wyników pomiarów w dowolnym momencie. Pojazd wykorzystywany w ramach umowy powinien spełniać wymogi takie, jak pojazdy wykorzystywane na potrzeby transportu artykułów żywnościowych, co musi zostać potwierdzone decyzją właściwego organu inspekcji sanitarnej. Usługodawca, po dostarczeniu niezbędnych pozwoleń, sam przeprowadza czynności kwalifikacyjne pojazdu poprzez weryfikację w zakresie spełnienia wymogów co do stanu faktycznego pojazdu przed rozpoczęciem świadczenia usług danym pojazdem oraz każdorazowo wg własnych potrzeb.

W miesiącu lutym 2015 r. zakupił Pan samochód ciężarowy 2,2 HDI Peugeot Boxer rok produkcji 2011 na podstawie dokumentu zakupu - faktury procedury VAT marża. W dniu 10 września 2017 r., po 32 miesięcznym użytkowania sprzedał samochód również z zastosowaniem szczególnej procedury sprzedaży towarów używanych VAT marża.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy ma Pan prawo do zastosowania szczególnej procedury VAT-marża zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT przy sprzedaży samochodu firmowego wykorzystywanego w działalności jako środek trwały zakupionego na fakturę VAT-marżę?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do sprzedaży samochodu, którego nabycie nastąpiło w ramach działalności gospodarczej na podstawie faktury VAT marża (bez prawa odliczenia VAT przy jego nabyciu) co stanowi, iż jest to towar używany. Tym samym w odniesieniu do transakcji sprzedaży takiego środka trwałego może zastosować metodę VAT marża i zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT jako podstawę opodatkowania wykazać kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą sprzedaży a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.

Świadcząc usługi przewozu leków jest Pan zmuszony sprostać wysoko postawionym wymaganiom dotyczącym pojazdu. Po pewnym okresie eksploatacji użytkowany samochód z powodu zużycia nie spełnia już wymaganych warunków technicznych lub koszt przystosowania do spełnienia tych warunków jest zbyt wysoki, dlatego jest Pan zmuszony stosunkowo często zmieniać pojazdy. Przedmiotowy samochód nie pracował na pełnej mocy silnika, co spowodowało zbyt wysokie koszty eksploatacji, dlatego najlepszym wyjście była zamiana samochodu na nowszy.

Biorąc pod uwagę fakt, iż pojazdy, które Pan kupuje są bardzo intensywnie eksploatowane, już w momencie zakupu przewiduje krótki okres użytkowania i dalszą odsprzedaż. W związku z tym pojazdy, które Pan użytkuje jako środki trwałe w działalności gospodarczej są docelowo przeznaczone do dalszej odsprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do ust. 2 tego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Definicję kwoty sprzedaży zawarto w przepisie art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym, przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika (art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy).

Ponadto opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są wszyscy podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy. Zatem do sprzedaży samochodu może mieć zastosowanie szczególna procedura w zakresie dostawy towarów używanych zawarta w art. 120 ustawy, o ile spełnione zostaną warunki określone w art. 120 ust. 10 ustawy.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z treści wniosku - samochód został nabyty na zasadach wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług i w chwili jego nabycia zamiarem Pana była jego odprzedaż, to przy dostawie tego pojazdu przysługiwało prawo do zastosowania szczególnej procedury VAT-marża, przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, z którego wynika, że w momencie nabycia przedmiotowego pojazdu zamierzał Pan dokonać jego odsprzedaży. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl