0115-KDIT1-2.4012.697.2018.1.AGW - Prawo do odliczenia VAT w związku z operacją polegającą na utworzeniu siłowni zewnętrznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.697.2018.1.AGW Prawo do odliczenia VAT w związku z operacją polegającą na utworzeniu siłowni zewnętrznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2018 r. (data wpływu dnia 12 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, który Gmina poniesie w związku z realizacją operacji pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, który Gmina poniesie w związku z realizacją operacji pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizując działania i zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności w sprawach dotyczących kultury fizycznej i turystyki, w tym trenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, Gmina zamierza zrealizować operację pn. "XXX". Planowana operacja polegać będzie na utworzeniu dwóch siłowni zewnętrznych, w miejscowości... i... oraz doposażeniu istniejących placów zabaw w miejscowościach:..,.... i....

Operacja ta, w 63,63% ma zostać dofinansowana w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, natomiast pozostała część ma pochodzić ze środków Gminy. Termin osiągnięcia celu operacji planowany jest na czerwiec 2019 r.

W ramach powyższej operacji planuje się w każdej siłowni zamontować 5 różnych urządzeń do ćwiczeń, które będą ustawione na kostce brukowej betonowej. Siłownia w miejscowości..., będzie wyposażona w urządzenia: expander, wioślarz, orbitrek, biegacz, narciarz, ponadto zostanie ustawiony 1 stojak 5-stanowiskowy na rowery, 1 kosz na śmieci, 2 ławki oraz tablica z regulaminem. W miejscowości..., siłownia będzie wyposażona w urządzenia: wyciskanie siedząc, rowerek, orbitrek, biegacz, narciarz oraz zostanie ustawiony 1 stojak 5-stanowiskowy na rowery, 1 kosz na śmieci, 2 ławki oraz tablica z regulaminem. Ponadto w miejscowości..., zostanie również doposażony plac zabaw, o 2 urządzenia: bujak i huśtawkę wagową. W miejscowości..., plac zabaw będzie doposażony o 1 urządzenie tj. pomost z 2 trampami i belką balansującą. Natomiast plac zabaw w miejscowości..., doposażony zostanie w 3 nowe urządzenia: bujak, huśtawkę podwójną i huśtawkę wagową.

Odbiorcą operacji będą mieszkańcy Gminy oraz przebywający turyści. Infrastruktura ta, będzie ogólnodostępna i nieodpłatna. Realizacja wyżej opisanej operacji wpłynie korzystnie na poprawę infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej, gdyż na terenie Gminy powstała jak dotąd tylko jedna siłownia zewnętrzna, natomiast place zabaw, które już istnieją mają po kilkanaście lat, więc ulegają sukcesywnemu zużyciu.

W ramach realizowanego projektu Gmina będzie nabywać towary i usługi udokumentowane fakturami VAT, które będą wystawiane na Gminę. Efekty realizacji działania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych oraz nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy podatnikowi będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących realizację operacji pn. "XXX", prowadzonej w ramach zadań własnych Gminy?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina realizując operację pn. "XXX", wykonuje zadania własne, które są zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Opisane powyżej zadanie nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej, więc nie wystąpi żaden podatek należny. W związku z powyższym Gmina nie będzie mogła odzyskać uiszczonego w celu realizacji operacji podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl