0115-KDIT1-2.4012.696.2018.1.KK - Wyłączenie z VAT sprzedaży oddziału spółki w upadłości likwidacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.696.2018.1.KK Wyłączenie z VAT sprzedaży oddziału spółki w upadłości likwidacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2018 r. (data wpływu 12 września 2018 r.) uzupełnionym w dniu 17 października 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży oddziału Spółki w upadłości likwidacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 października 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży oddziału Spółki w upadłości likwidacyjnej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w upadłości likwidacyjnej (dalej: Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadając nadany numer NIP. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki była sprzedaż części zamiennych i akcesoriów do samochodów oraz wyposażenia warsztatowego. Sąd Rejonowy (...) w G., VI Wydział Gospodarczy postanowieniem z dnia (...) postawił Spółkę w stan upadłości obejmującej likwidację majątku, jednocześnie powołując syndyka masy upadłości. Syndyk Spółki prowadzi likwidację firmy poprzez sprzedaż poszczególnych składników majątku, w tym sprzedaż części zamiennych, jak również ruchomości, nieruchomości i wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład masy upadłości Spółki. Majątek Spółki oraz działania syndyka związane z prowadzonym postępowaniem upadłościowym odbywają się w posiadanych przez Spółkę lokalizacjach w G., Ł., K., R. i Gx. W toku postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa została również istotnie zredukowana kadra pracownicza do niezbędnego minimum koniecznego do obsługi bieżącej postępowania upadłościowego. Za sprawą tego, iż nie udało się syndykowi znaleźć nabywcy na całość przedsiębiorstwa, następuje sukcesywna wyprzedaż poszczególnych składników masy upadłości. Przeprowadzając przetargi na poszczególne elementy majątku Spółki, syndyk masy upadłości planuje także sprzedaż nieruchomości znajdujących się w G., Gx., R. i K., a także ruchomości znajdujących się w tych lokalizacjach. Syndyk przewiduje, że pozostanie do sprzedaży oddział Spółki, tzw. Centrum Logistyczne znajdujące się w.... (dalej: Centrum Logistyczne), w skład którego wchodzą m.in.:

* prawo użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej położonej w Ł. przy ul. M., Mx.; S.,

* ruchomości w postaci środków trwałych zawierających składniki materialne i niematerialne,

* ruchomości w postaci towarów handlowych, znaki towarowe.

Zgodnie z prawem upadłościowym i naprawczym ze sprzedaży przez syndyka masy upadłości, wyłączone są:

* środki pieniężne zgromadzone w kasie i na rachunkach Spółki;

* zobowiązania Spółki, które zaspokajane będą w trybie postępowania upadłościowego, co stanowi podstawowy cel prowadzonego postępowania upadłościowego;

* pracownicy Spółki, którym syndyk masy upadłości wypowie umowy o pracę zgodnie z przepisami prawa upadłościowego i naprawczego.

Wskazana lokalizacja funkcjonuje oddzielnie pod względem operacyjnym, będąc w pełni wyposażona w składniki majątkowe materialne i niematerialne niezbędne do prowadzenia działalności. Dodatkowo Centrum Logistyczne ma wykfalifikowaną kadrę pracowniczą niezbędną do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Spółka prowadzi wspólną dla wszystkich oddziałów dokumentację księgowo-rachunkową, jak również sprawozdawczość finansową i podatkową, jednakowoż posiadany system księgowo-finansowy jest rozbudowany na tyle, że pozwala przypisać wszystkie zapisy kosztowe i przychodowe do poszczególnych lokalizacji działalności. Struktura taka konieczna była do weryfikacji i rozliczania poszczególnych placówek z powierzonych i zadań. Każda lokalizacja posiadała i posiada wyodrębnione i przypisane konkretne aktywa niezbędne do swej działalności. 

Składniki materialne obejmują między innymi ruchomości wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, wyposażenie centrum, towary handlowe, komputery, itp., zaś składniki niematerialne obejmują miedzy innymi programy komputerowe, znaki towarowe, organizację działalności Centrum Logistycznego. Syndyk masy upadłości wskazuje, że jego zdaniem przedmiotowe kategorie składników odznaczają się pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania podmiotu w obrocie gospodarczym. Tworzą one zwarty zespół składników służący do prowadzenia działalności, nie zaś zbiór przypadkowych elementów.

Wyodrębnienie finansowe zostało spełnione w odniesieniu do Centrum Logistycznego, co prawda nie była prowadzona odrębna księgowość i rachunkowość dla każdej z lokalizacji, to jednakże w strukturze przychodów i kosztów i poprzez odpowiednio rozbudowane konta analityczne, można bez większych problemów wyodrębnić te związane z każdą z placówką Spółki i do każdego z nich je przyporządkować. W szczególności, zaznaczyć należy, iż na potrzeby rachunkowości zarządczej wielkości te były i są ustalane dla poszczególnych lokalizacji, działów istniejących w Spółce.

W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego, w ocenie syndyka masy upadłości, Centrum Logistyczne jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku, posiada potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy. W momencie sprzedaży składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład centrum logistycznego, umożliwią nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Centrum logistyczne posiada wykwalifikowaną kadrę pracowników. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa upadłościowego, pracownicy nie mogą być przejęci przez nabywcę mienia. Jednakże w transakcji nabycia w pełni funkcjonalnego centrum logistycznego, pracownicy będą przejęci odrębnie przez nabywcę.

Potencjalny nabywca kupując Centrum Logistyczne, wejdzie w posiadanie w pełni sprawnego i dobrze funkcjonującego podmiotu mogącego świadczyć usługi logistyczno-magazynowe. Dlatego też w ocenie syndyka masy upadłości pozwala to na przyjęcie założenia, że Centrum Logistyczne wchodzące w skład struktur Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa - spełnia wymogi zawarte w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, art. 5a pkt 4 ustawy o PIT, art. 2 ust. 27e ustawy o VAT, pod którym to pojęciem rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy na podstawie przedstawionego stanu przyszłego, sprzedaż przez syndyka masy upadłości Centrum Logistycznego należy uznać za transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a zatem na podstawie art. 6 ustawy VAT czy będzie to czynność podlegająca wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Centrum Logistyczne należy uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, albowiem stanowi ono organizacyjnie wydzielony zespół składników majątkowych, który będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swoje zadania. W związku z powyższym transakcja sprzedaży, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, będzie wyłączona spod podatku VAT. Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, iż w opisanym powyżej przypadku mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, spełnione są łącznie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W przypadku sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa przez syndyka, zobowiązania opisanie w akt. 2 pkt 27e ustawy nie mogą wystąpić, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, zobowiązania upadłego zostały uznane i wpisane na listę wierzytelności. Jednocześnie, w ocenie syndyka masy upadłości, Centrum Logistyczne spełnia wymogi dotyczące samodzielnej realizacji zadań gospodarczych jako wyodrębniony podmiot, posiada zespół składników materialnych i niematerialnych, zgodnie z powyższymi wymogami. Składniki materialne obejmują między innymi ruchomości wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, wyposażenie centrum, towary handlowe, komputery, itp., zaś składniki niematerialne obejmują miedzy innymi programy komputerowe, znaki towarowe, organizację działalności Centrum Logistycznego. Syndyk masy upadłości wskazuje, że jego zdaniem przedmiotowe kategorie składników odznaczają się pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania podmiotu w obrocie gospodarczym. Tworzą one zwarty zespół składników służący do prowadzenia działalności, nie zaś zbiór przypadkowych elementów.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa oraz na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość. O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp.

Odnosząc powyższą definicję do stanu faktycznego Spółki, w pierwszej kolejności wskazać należy, że Centrum Logistyczne jest wyodrębnione organizacyjne w strukturze Spółki. Wyposażone zostało w zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Dodatkowo należy podkreślić, iż działalność każdego z oddziałów dystrybucyjnych Spółki, jak i Centrum Logistycznego, prowadzona była w odrębnych lokalizacjach, innych niż siedziba główna Spółki i znacznie od niej oddalonych, a jednocześnie, w ramach działalności poszczególnych placówek, wyodrębniony był zespół pracowników zatrudnionych na terenie oddziału/Centrum Logistycznego i do niego przypisanych na podstawie zawartych umów o pracę. Wskazać także należy, że każda z placówek stanowiła organizacyjnie wyodrębnioną część w ramach wewnętrznej struktury Spółki, albowiem posiadały własną hierarchiczną strukturę stanowisk pracy. Wyodrębnienie organizacyjne przejawiało się również w posiadaniu własnego kierownictwa nadzorującego oddział/Centrum Logistyczne. Pracownicy każdej z placówek funkcjonowali w Spółce jako wyodrębniona grupa pracownicza.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Centrum Logistyczne, będące przedmiotem niniejszego wniosku, stanowi wyodrębnioną organizacyjnie jednostkę w strukturze Spółki.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza jednocześnie pełnej, całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przesłanka ta została spełniona w odniesieniu do Centrum Logistycznego, co prawda nie była prowadzona odrębna księgowość i rachunkowość dla każdej z lokalizacji, to jednakże w strukturze przychodów i kosztów i poprzez odpowiednio rozbudowane konta analityczne, można bez większych problemów wyodrębnić te związane z każdą placówką Spółki i do każdego z nich je przyporządkować. W szczególności, zaznaczyć należy, iż na potrzeby rachunkowości zarządczej wielkości te były i są ustalane dla poszczególnych lokalizacji, działów istniejących w Spółce.

Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego to kryterium to sprowadza się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego, w ocenie syndyka masy upadłości, Centrum Logistyczne jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku, posiada potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy. W momencie sprzedaży składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład centrum logistycznego, umożliwią nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W świetle przedstawionych powyżej argumentów, zdaniem syndyka masy upadłości, Centrum Logistyczne, stanowi wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań, który zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W efekcie, należy przyjąć, że placówka ta stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Bez znaczenia jednocześnie pozostaje fakt wyłączenia z transakcji sprzedaży niektórych elementów, w szczególności: środków pieniężnych, zobowiązań oraz należności dotyczących tego oddziału. Nie wpływa to bowiem na uznanie składników Centrum Logistycznego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, pozostałe składniki stanowią niezbędne minimum, pozwalające realizować zadania gospodarcze zarówno w sytuacji, gdy stanowią one część struktury przedsiębiorstwa upadłego, jak również u nabywcy jako odrębne przedsiębiorstwo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego z którego wynika, że na dzień sprzedaży oddziału Spółki w upadłości likwidacyjnej wszystkie składniki materialne i niematerialne mające być przedmiotem transakcji będą wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym oraz przy założeniu, że nabywca oddziału za pomocą zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie kontynuował działalność gospodarczą, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności kwestia uznania Centrum Logistycznego za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w świetle art. 4a pkt 4 ustawy o CIT i art. 5a pkt 4 ustawy o PIT nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl