0115-KDIT1-2.4012.691.2017.1.AP - Ustalenie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wypłacanego pracownikom wynagrodzenia w ramach stosunku pracy oraz umów zlecenia i umów o dzieło.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.691.2017.1.AP Ustalenie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wypłacanego pracownikom wynagrodzenia w ramach stosunku pracy oraz umów zlecenia i umów o dzieło.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn....

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie w dniu 7 września 2017 r. podpisało umowę o dofinansowanie nr... na zdanie pod nazwą... w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020. Termin zakończenia operacji zaplanowano na czerwiec 2018 r. Celem operacji jest budowa i przebudowa miejsc rekreacyjnych w miejscowościach N., M. i W. - Gminy mająca na celu zwiększenie oferty spędzania wolnego czasu dla mieszkańców lokalnej społeczności. Operacja polega na budowie oraz przebudowie miejsc rekreacji i sportu w Gminie. Obecnie w Gminie brakuje ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej, na której mieszkańcy mogą w sposób ciekawy i aktywny spędzać wolny czas. Mieszkańcy lokalnej społeczności już od kilku lat, podczas różnego rodzaju okoliczności np. zebrania wiejskie z mieszkańcami na sesjach Rady Miejskiej zgłaszają potrzebę budowy lub przebudowy miejsc rekreacji i sportu. Miejsca gdzie będzie można spędzić aktywnie wolny czas podczas gier sportowych oraz miejsca posiadającego elementy infrastruktury rekreacyjnej i wypoczynkowej pozwalającego na wzrost integracji lokalnej społeczności. Mając powyższe na uwadze w ramach przedmiotowej operacji Wnioskodawca planuje budowę i przebudowę 4 obiektów rekreacyjnych na terenie Gminy poprzez:

1. Przebudowę miejsca rekreacji i sportu w miejscowości M. - w ramach przebudowy miejsca rekreacji i sportu planowane jest przebudowanie starego nieczynnego boiska sportowego na powierzchni 1560 m2 działki geodezyjnej nr... obręb M. w celu stworzenia miejsca rekreacji dla mieszkańców. Miejsca gdzie będzie można spędzić aktywnie wolny czas np. podczas gier sportowych oraz miejsca posiadającego elementy infrastruktury rekreacyjnej i wypoczynkowej (takich jak miejsce do grillowania) pozwalającego na wzrost integracji lokalnej społeczności. W tym celu niezbędne jest utworzenie nowej nawierzchni trawiastej obiektu, która jest w bardzo złym stanie posiada liczne dziury i zagłębienia co, uniemożliwia grę sportową oraz organizację imprez integracyjnych dla lokalnej społeczności. Obiekt ten pozwoli lokalnej społeczności na organizację różnych form aktywnego wypoczynku poprzez organizację imprez integracyjnych, pikników, festynów, rozgrywek sportowych. Z uwagi na fakt, że miejscowość M. nie posiada tego typu miejsca realizacja operacji pozwoli na zaspokojenie potrzeb społeczności lokalnej w tym zakresie. Mając powyższe na uwadze operacja zakłada przebudowę boiska, montaż bramek do piłki nożnej, ławek oraz utworzenie miejsca do grillowania. Wszystkie zaplanowane w ramach operacji zadania pozwolą na utworzenie wielofunkcyjnego miejsca rekreacji i sportu w miejscowości M.

2. Przebudowę miejsca rekreacji i sportu w miejscowości W. - w ramach przebudowy miejsca rekreacji i sportu w W. na powierzchni ok. 23 m2 działki nr 219/1, planowane jest postawienie budynku gospodarczego w postaci kontenera magazynowego. Obecnie miejsce rekreacji, na którym organizowane są zarówno rozgrywki sportowe jak i imprezy integracyjne dla mieszkańców miejscowości W. oraz Gminy (takie jak Dzień Dziecka, zawody strażackie, festyny itp.) nie posiada zaplecza magazynowego do przechowywania stolików, ławek, krzeseł, narzędzi niezbędnych do organizacji imprez integracyjnych. Sytuacja ta znacznie utrudnia korzystanie z obiektu w pełni jego możliwości. Dlatego wyposażenie obiektu w budynek gospodarczy znacznie poszerzy możliwości obiektu dla zwiększenia działań zmierzających do aktywizacji i integracji lokalnej społeczności.

3. Budowę miejsca rekreacji i sportu w miejscowości N. - obecnie miejscowość N. nie posiada miejsca rekreacji i sportu gdzie można realizować działania zmierzające do zwiększenia oferty spędzania wolnego czasu dla mieszkańców lokalnej społeczności. Brakuje miejsca zarówno do uprawiania sportu jak i organizacji plenerowych imprez integracyjnych takich jak pikniki, Dzień Dziecka zawody strażackie itp. Odpowiedzią na tą sytuację jest budowa miejsca rekreacji i sportu na działkach geodezyjnych nr... i... obręb N. o powierzchni 1093 m2 pełniącego funkcję zarówno sportową i rekreacyjną (integracyjną), na którym będzie można organizować wydarzenia kulturalne dla lokalnej społeczności. Budowa tego typu obiektu jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia małej miejscowości takiej jak N. ze względu na jego funkcjonalność. Mając powyższe na uwadze operacja zakłada budowę miejsca rekreacji i sportu na które składać się będzie utworzenie boiska sportowego zakup bramek, piłkochwytu oraz postawienie ławek parkowych.

4. Budowę siłowni zewnętrznej w miejscowości W. - na 128 m2 działki geodezyjnej nr... obręb W., poprzez postawienie 4 podwójnych urządzeń fitness oraz utwardzenie powierzchni siłowni kostką brukową.

Zaplanowane w ramach operacji działania mają na celu stworzenie lokalnej społeczności możliwości wspólnego spędzania wolnego czasu, zabawy, czy rywalizacji sportowej. Pozwolą na budowanie więzi i integracji społecznej wśród mieszkańców, spowodują pogłębienie więzi oraz poczucia przynależności społecznej i poczucia tożsamości lokalnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu... w ramach poddziałania 19.2. "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014-2020?

* Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w tym zakresie?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ze względu na cel zarobkowy, zatem nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i tym samym nie nabywa statusu podatnika VAT czynnego. Poza tym Wnioskodawca nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych, zatem nie może w myśl art. 86 ust. 1 skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dotacja otrzymana w ramach realizowanego nieodpłatnie projektu nie stanowi podstawy opodatkowania, gdyż Stowarzyszenie nie otrzyma żadnej kwoty należnej z tytułu świadczonych usług. Dlaczego też otrzymana dotacja nie będzie stanowiła obrotu w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do brzmienia art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686), normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków w ramach realizacji przedmiotowego projektu, ponieważ - jak wskazuje w treść wniosku - nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl