0115-KDIT1-2.4012.661.2018.1.AP - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z inwestycją w zakresie dróg lokalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.661.2018.1.AP Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z inwestycją w zakresie dróg lokalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2018 r. (data wpływu 3 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn....

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizując zadania określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, stara się pozyskać dofinasowanie ze środków Unii Europejskiej na operację typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii" objętego "Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020", na realizację inwestycji pn.... Celem planowanej inwestycji jest przebudowa dróg gminnych osiedlowych w miejscowości M., znajdujących się na obszarze województwa w powiecie na terenie Gminy. Planowane do realizacji drogi łączą się w bezpośredni sposób z drogą krajową, zadanie obejmuje infrastrukturę położoną na północ oraz południe. W obecnym stanie szerokość drogi waha się od 3 do 6m, w znikomej jej części występują chodniki, które nie nadają się do bezpiecznego użytkowania, jezdnia wykazuje uszkodzenia w postaci licznych spękań, zapadnięć, ubytków, nierówności, nieuregulowane jest również odwodnienie drogi. Przewidywany zakres przedsięwzięcia obejmuje w szczególności: przebudowę i wzmocnienie istniejącej konstrukcji jezdni łącznie z poszerzeniem jezdni, przebudowę istniejących skrzyżowań, budowę chodników, przebudowę istniejących zjazdów, wykonanie elementów odwodnienia drogi, wykonanie oznakowania poziomego i pionowego, łącznie z przejściami dla pieszych, wykonanie elementów spowolnienia ruchu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanego na fakturach związanych z nakładami ponoszonymi w ramach inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j., Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) zwanej dalej ustawą VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem wymienionych w tym ustępie przepisów. Gminie nie służy - w świetle ww. przepisu - prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z nakładami na przebudowę dróg gminnych osiedlowych w miejscowości M. Zgodnie z art. 166 ust. 1 Konstytucji RP zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne. W myśl zaś art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j., Dz. U. z 2018 r. poz. 994) w szczególności zadania własne obejmują sprawy (m.in.) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Ponadto Gmina nie planuje pobierać opłat od osób poruszających się po przebudowanych drogach zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu jaki i po upływie tego okresu. Operacja zatem nie będzie generowała przychodu. Przebudowa dróg gminnych nie będzie odbywać się na podstawie umów cywilnoprawnych w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy VAT, ale na podstawie ww. ustaw o samorządzie gminnym. Oznacza to, że realizując ww. inwestycję, Gmina nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, jako że działalność Gminy w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywana we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, nie jest opodatkowana tym podatkiem. W rezultacie wydatki poniesione na przebudowę drogi nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, co w świetle art. 86 ust. 1 ustawy VAT przesądza, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowej inwestycji od kwoty podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl