0115-KDIT1-2.4012.661.2017.1.PS - Stawka podatku dla dostawy jednostek pływających.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.661.2017.1.PS Stawka podatku dla dostawy jednostek pływających.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2017 r. (data wpływu 15 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy jednostek pływających - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy jednostek pływających.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji statków i konstrukcji pływających (PKD 30.11, Z). W chwili obecnej uczestniczy w postępowaniu w postaci przetargu nieograniczonego o udzielenie zamówienia publicznego na "Budowę dwóch wielozadaniowych jednostek pływających" (dalej "Zamówienie").

Zamawiającym jest organ administracji (Urząd Morski, dalej: "Zamawiający"), który z definicji nie prowadzi działalności handlowej, czy przemysłowej, a zgodnie z jego statutową działalnością jest zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi oraz ochrona środowiska morskiego, także ochrona związana z badaniami, rozpoznawaniem i eksploatacją zasobów mineralnych dna morskiego. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie projektu techniczno-klasyfikacyjnego oraz dostawa dwóch statków wielozadaniowych spełniających parametry sprecyzowane w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Publicznego (dalej: "SIWZ").

Zgodnie z SIWZ dostawa ma na celu pozyskanie jednostek wielozadaniowych z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego oraz następującymi funkcjami:

* holownika morskiego;

* jednostki ratownictwa morskiego;

* jednostki do gaszenia pożarów;

* jednostki do zwalczania rozlewów;

* jednostki do obsługi oznakowania nawigacyjnego - jednostki do prowadzenia prac hydrograficznych.

Szczegółowe wymagania wobec przedmiotu zamówienia są zawarte w części III SIWZ: Statki mają być zaprojektowane i zbudowane wg wybranego towarzystwa klasyfikacyjnego dla uzyskania klasy odpowiadającej przepisom Polskiego Rejestru Statków (dalej: "PRS") dla klasy: LODOŁAMACZ PEŁNOMORSKI *k.m. OIL RECOVERY VESSEL TUG FIRE FIGHTING SHIP 1 SPECIAL PURPOSE SHIP I L1 IWS AUT NAV1DP1 ECO REC* PRM DF. Na wyposażenie każdej z jednostek będą składały się urządzenia m.in. ładunkowe (żuraw pokładowy), holownicze (takie jak hak holowniczy lub winda hydrauliczna lub elektryczna), ratunkowe (takie jak łódź ratownicza, dwie tratwy ratunkowe dla załogi, osiem tratw dla uratowanych rozbitków, koła ratunkowe), hydrograficzne i hydroakustyczne do pomiarów morskich, w tym do obsługi pojazdu podwodnego oraz po dwa podpokładowe zbiorniki dla gromadzenia zanieczyszczeń ropopochodnych. Ponadto funkcję przeciwpożarową będą pełniły z kolei m.in. systemy gaszenia pożarów zewnętrznych - system działek wodnych, system pianowy oraz system kurtyny wodnej. Wyposażeniem każdego statku będą również dwa bezzałogowe statki powietrzne pionowego startu i lądowania (drony). Spółka sklasyfikowała ww. jednostkę do symbolu PKWiU 33.11.33.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawa jednostek pływających w ramach Zamówienia będzie podlegać opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, do przedmiotowej dostawy zastosowanie będzie miała stawka VAT w wysokości 23%. Uzasadnienie stanowiska:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1. Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju;

2. Eksport towarów;

3. Import towarów;

4. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Zgodnie z art. 41. 1, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednak zgodnie z art. 146a., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zgodnie z art. 83. 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do: 1) dostaw:

1.

jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:

* pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),

* pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),

* pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),

* pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),

* pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),

* pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),

* pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),

2.

używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),

3.

jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).

Zapisy art. 83. 1 pkt 1 ppkt a), poprzez zawarcie spójnika "i" wymagają jednoczesnego spełnienia warunku żeglugi na pełnym morzu, przy jednoczesnym spełnieniu alternatywnych przesłanek "przewozu odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów". Zamawiający - Urząd Morski - jest organem administracji morskiej. Zgodnie ze statutem organ ten z definicji nie prowadzi działalności handlowej, czy przemysłowej. Zatem nie zachodzi tu spełnienie ww. przesłanek.

Zamawiający zadeklarował w specyfikacji zamówienia zamiar rejestracji jednostek w klasie LODOŁAMACZ PEŁNOMORSKI *k.m. OIL RECOVERY VESSEL TUG FIRE FIGHTING SHIP 1 SPECIAL PURPOSE SHIP I L1 IWS AUT NAV1DP1 ECO REC* PRM DF. Zgodnie z zasadami klasyfikacji i rejestracji statków w Polskim Rejestrze Statków, oznaczenie powyższego sposobu rejestracji wskazuje, że będzie on używany jako statek typu:

* OIL RECOVERY VESSEL - oznacza statek do zwalczania rozlewów olejowych;

* TUG - oznacza holownik

* FIRE FIGHTING SHIP - oznacza statek pożarniczy z wyróżnikiem 1, tj. przeznaczony do prowadzenia akcji gaśniczej i ratowniczej przy małych pożarach, w bliskiej odległości od źródła ognia i przez krótki czas;

* SPECIAL PURPOSE SHIP - oznacza statek specjalistyczny;

* LI - wskazuje na klasę lodową i oznacza możliwość żeglugi w ciężkich warunkach lodowych, w asyście lodołamaczy, jeżeli jest to konieczne;

* IWS oznacza przystosowanie do przeglądu na wodzie części podwodnej kadłuba;

* AUT - oznacza bezwachtową pracę maszynowni i jednoosobową obsługę mostku;

* NAV1 - dotyczy jednoosobowego prowadzenia wachty na mostku;

* DPI - wskazuje, że nieutrzymanie pozycji statku może nastąpić w przypadku pojedynczego uszkodzenia, redundacja elementów aktywnych i pasywnych systemu napędowego nie jest wymagana,

* ECO REC - oznacza, że statek spełnia wymagania w zakresie przystosowania go do bezpiecznego i ekologicznego recyklingu,

* -PRM - to symbol urządzeń maszynowych zbudowanych pod nadzorem PRS, a wskazanie DF to dodatkowy znak urządzeń maszynowych napędu głównego dla silników na dwa rodzaje paliwa.

Z powyższych oznaczeń wynika, że zamawiane jednostki nie będą rejestrowane jako statek ratowniczy. W powyższych parametrach nie ma oznaczenia RESCUE VESSEL, który - zgodnie z Przepisami Klasyfikacji i Budowy Statków Morskich - byłby wówczas wymagany.

Ponadto Zamawiający, zgodnie ze statutem, nie prowadzi na morzu działań ratowniczych. Ujęte w statucie bezpieczeństwo żeglugi polega na organizowaniu bezkolizyjnego ruchu statków - wydawaniu zaleceń, ostrzeżeń i instrukcji określonego zachowania się dla celu zapewnienia bieżącego bezpieczeństwa żeglugi i organizacji ruchu. Zgodnie z art. 116 Ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim w celach realizacji działań ratowniczych powołana została Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). Powyższa argumentacja dowodzi, że nie spełnione są również warunki art. 83. 1 pkt 1 ppkt b).

Tym samym, ze względu na brak spełnienia warunków do zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0%, Spółka stoi na stanowisku, że właściwa dla omawianej dostawy będzie stawka VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw:

1.

jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:

* pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),

* pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),

* pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),

* pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),

* pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),

* pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),

* pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),

2.

używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),

3.

jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Jak wynika z broszury informacyjnej Ministerstwa Finansów istotnym kryterium do zastosowania stawki VAT 0% ma być użycie statku do żeglugi na pełnym morzu.

Jednakże kryterium używania jednostki pływającej do żeglugi na pełnym morzu nie ma zastosowania do statków udzielających pomocy na morzu oraz służących do rybołówstwa przybrzeżnego.

Ustawa o podatku od towarów i usług wprost wskazuje, że stawka podatku 0% ma zastosowanie również do dostawy:

* używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0);

* jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0).

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że o ile planowana przez Spółkę dostawa jednostek pływających dotyczyła będzie, zgodnie ze stanem wiedzy wyrażonym we wniosku, statków sklasyfikowanych wg ex 30.11.33.0 - wbrew stanowisku Spółki - będzie opodatkowana stawką podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Wymieniając w katalogu jednostek pływających, których dostawa korzysta z preferencyjnej stawki podatku, lodołamacze pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.33.00), ustawodawca przesądził o ich docelowym przeznaczeniu, jako jednostek używanych do żeglugi na pełnym morzu (wskazuje na to nawet nazwa tej jednostki) i możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl