0115-KDIT1-2.4012.651.2017.1.PS - Sprzedaż używanego samochodu osobowego w systemie VAT marża.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.651.2017.1.PS Sprzedaż używanego samochodu osobowego w systemie VAT marża.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2017 r. (data wpływu 12 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży używanego samochodu osobowego w systemie VAT marża - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży używanego samochodu osobowego w systemie VAT marża.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja wyrobów kosmetycznych i farmaceutycznych. Spółka nie prowadzi działalności w zakresie handlu samochodami używanymi. Spółka w dniu 29 grudnia 2016 r. jako czynny podatnik podatku od towarów i usług nabyła używany samochód osobowy na podstawie faktury VAT marża nr X/XX/XXX (bez możliwości odliczenia podatku VAT) w związku z zastosowaniem przez sprzedawcę szczególnej procedury opodatkowania marży przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą. Faktura wystawiona jest w taki sposób, że w treści faktury nie jest wyszczególniony podatek VAT, jest jedynie podana kwota podlegająca zapłacie. Do tej pory Spółka nie nabywała samochodów przy zastosowaniu tej szczególnej procedury. Spółka dokonała zakupu samochodu z zamiarem jego późniejszej odsprzedaży. W związku z tym, że Spółka zaplanowała sprzedaż samochodu po upływie jednego roku od dnia jego nabycia, to wprowadziła zakupiony samochód do ewidencji środków trwałych i dokonywała odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Samochód od momentu wprowadzenia do ewidencji środków trwałych był wykorzystywany w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Obecnie Spółka zamierza odsprzedać samochód.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka chcąc odsprzedać samochód może skorzystać ze szczególnej procedury VAT-marża, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7. Natomiast przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika (art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 120 ust. 10 ustawy przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzający nabycie towarów na tych zasadach.

Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte. Zdaniem Spółki, zakup używanego samochodu osobowego od podatnika, który dokonał dostawy tego samochodu zgodnie z procedurą VAT-marża, spełnia przesłankę, o której mowa w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy, zatem możliwe jest zbycie tego środka trwałego stosując szczególną procedurę opodatkowania VAT-marża. Fakt wprowadzenia samochodu do ewidencji środków trwałych i ponoszenie kosztów z jego używaniem nie stanowi negatywnej przesłanki do braku możliwości skorzystania z tej szczególnej procedury, jaką jest procedura VAT-marża. Ustawodawca nie wprowadził takiego ograniczenia. Nie ma też znaczenia zdaniem Spółki, że nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na handlu towarami używanymi. Spółka spełniła podstawowy warunek wynikający z art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz dokonała zakupu przedmiotowego samochodu z zamiarem jego dalszej odsprzedaży, co zamierza uczynić jeszcze w bieżącym roku. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki, może ona skorzystać ze szczególnej procedury VAT-marża przy jego dalszej odsprzedaży. Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych nr: 0114-KDIP1-3.4012.134.2017.1.JG z dnia 30 maja 2017 r., 0113-KDIPT1-3.4012.36.2017.1.MK z dnia 26 kwietnia 2017 r., 0114-KDIP1-3.4012.17.2017.1.JG z dnia 23 marca 2017 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl