0115-KDIT1-2.4012.61.2018.1.KT - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.61.2018.1.KT Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2018 r. (data wpływu 31 stycznia 2018 r.), uzupełnionym o pełnomocnictwo w dniu 1 marca 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony o pełnomocnictwo w dniu 1 marca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").

Zgodnie ze statutem Gminy, do zakresu jej działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności, wykonuje ona zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego lub właściwym organem administracji rządowej.

Gmina wykonuje zadania zarówno w charakterze relacji administracyjnoprawnych, jak i stosunków cywilnoprawnych, a ich realizacja następuje odpłatnie i nieodpłatnie. W konsekwencji, w odniesieniu do części wykonywanych czynności Wnioskodawca występuje w roli podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, w pozostałym zakresie - jako podmiot, którego działania nie podlegają opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Gmina, w ramach realizowanych zadań własnych w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, planuje zrealizować inwestycję polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków ("POŚ", "Inwestycja"). W celu sfinansowania inwestycji Gmina ubiega się o otrzymanie dofinansowania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. POŚ po ich wybudowaniu będą stanowić własność Gminy. Mieszkańcy będą mieli prawo do eksploatowania POŚ zgodnie z jej przeznaczeniem, na podstawie stosownej umowy cywilnoprawnej zawartej z Gminą. Z tytułu eksploatacji POŚ mieszkańcy będą płacili Gminie wynagrodzenie na warunkach określonych w umowie. Wszelkie kwoty, do zapłaty których będą zobowiązani mieszkańcy na podstawie tejże umowy, niezależnie od tego jak zostały one określone dla celów ich kalkulacji, będą stanowić wynagrodzenie Gminy z tytułu usługi polegającej na eksploatacji POŚ przez mieszkańców.

Umowa pomiędzy Gminą a mieszkańcami będzie określała również, iż wszelkie usługi serwisowe związane z funkcjonowaniem POŚ będą wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej w X będący zakładem budżetowym utworzonym przez Gminę, który realizuje obrót będący częścią obrotu podatnika VAT, jakim jest Gmina. Należności Gminy, do zapłaty których zobowiązani będą mieszkańcy na podstawie zawartej z Gminą umowy, nie obejmują kosztów usług serwisowych wykonywanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej w X. Usługi te będą świadczone na podstawie odrębnych ustaleń pomiędzy mieszkańcami, a Zakładem Gospodarki Komunalnej w X.

Kwoty otrzymywane od mieszkańców z tytułu eksploatacji POŚ oraz usług serwisowych realizowanych przez ZGK Gmina będzie traktowała jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług podlegające opodatkowaniu VAT. W celu udokumentowania świadczenia usług Gmina będzie wystawiała faktury zgodnie z odpowiednimi regulacjami na gruncie VAT. Podatek VAT należny z wystawionych faktur będzie wykazywany przez Gminę w składanych do właściwego urzędu skarbowego deklaracjach VAT-7.

W związku z powyższym opisem postawiono następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT z tytułu realizacji Inwestycji wykorzystywanej wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu VAT w postaci odpłatnego umożliwienia mieszkańcom Gminy eksploatacji POŚ oraz wykonywania usług serwisowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizacją Inwestycji, ponieważ będzie ona wykorzystywana wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu VAT, tj. odpłatnego umożliwienia mieszkańcom Gminy eksploatacji POŚ oraz wykonywania usług serwisowych.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące odliczenia podatku VAT z tytułu dokonywanych zakupów zostało określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z przywołanym przepisem, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającymi podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada umożliwia zatem odliczenie podatku z tytułu nabyć towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej (np. do odpłatnego umożliwienia mieszkańcom eksploatacji POŚ oraz wykonywania usług serwisowych), wyklucza natomiast możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ustawodawca w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT określił dodatkowo, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tym samym, w świetle ww. regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące posiadają status podatnika jedynie w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, natomiast realizacja zadań publicznych (dla których organy te zostały powołane) znajdują się poza zakresem VAT.

Uwzględniając powyższe ustalenia należy określić, iż Gmina będzie występowała w charakterze podatnika VAT dla wykonywania usług polegających na odpłatnym umożliwieniu mieszkańcom eksploatacji POŚ oraz wykonywania usług serwisowych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem spełniony zostaje jeden z warunków wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, konieczny dla określenia prawa Gminy do odliczenia VAT z tytułu realizacji Inwestycji.

Związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

Jak przedstawiła Gmina powyżej, POŚ są budowane wyłącznie w celu odpłatnego umożliwienia mieszkańcom Gminy eksploatowania infrastruktury powstającej w ramach Inwestycji oraz wykonywania usług serwisowych. Z tego tytułu Gmina będzie pobierała od mieszkańców wynagrodzenie, które opodatkuje VAT. Należy zatem przyjąć, że przedmiotowe Inwestycje związane są wyłącznie z działalnością opodatkowaną VAT prowadzoną przez Gminę. Jednocześnie Gmina podkreśla, iż Inwestycje nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT lub nieobjętych zakresem opodatkowania VAT, przykładowo niezwiązanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przez Gminę.

Mając więc na uwadze ogólną zasadę określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług przeznaczonych do budowy POŚ.

Analogiczne stanowisko w podobnym stanie faktycznym i prawnym prezentują organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 2 października 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.315.2017.2.MR zgodził się ze stanowiskiem podatnika, który przedstawił, iż: "POŚ będą (...) przez Gminę wykorzystywana do wykonywania odpłatnych usług w zakresie oczyszczania ścieków na rzecz mieszkańców. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego zostaną spełnione. Gmina będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z budową oraz obsługą POŚ będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem". Organ podatkowy uznał podejście podatnika za prawidłowe i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska.

Biorąc więc pod uwagę przedstawione powyżej przepisy prawa, stanowisko organów podatkowych, w ocenie Gminy, ma ona prawo do odliczenia VAT z tytułu budowy POŚ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretację wydano w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego, z którego wynika, że poniesione wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę - zarejestrowanego czynnego podatnika VAT - do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Końcowo zaznacza się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy na gruncie sytuacji opisanej we wniosku ma zastosowanie tzw. odwrotne obciążenie (por. art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy), co wprawdzie nie może mieć wpływu na sam zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego, ale rzutuje na sposób skorzystania z tego prawa.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl