0115-KDIT1-2.4012.589.2017.1.AD - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizowanym projektem polegającym na organizacji narodowego stoiska na targach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.589.2017.1.AD Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizowanym projektem polegającym na organizacji narodowego stoiska na targach.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2017 r. (data wpływu 25 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem polegającym na organizacji narodowego stoiska na targach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem polegającym na organizacji narodowego stoiska na targach.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest uznaną organizacją producentów w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającego rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 oraz ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o organizacji rynku rybnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1389 t.j. z późn. zm.), która zrzesza podmioty prowadzące działalność w zakresie rybołówstwa. Zadaniem Organizacji jest działalność zmierzająca do osiągnięcia celów wspólnej polityki rybołówstwa oraz wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury. Działania Organizacji oparte są na przepisach prawa Unii Europejskiej i prawa krajowego, postanowień wewnętrznego Regulaminu, a także postanowień umowy Spółki w zakresie w jakim regulują kwestię Organizacji. Decyzją Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 września 2005 r. Grupa wpisana została do Rejestru uznanych organizacji producentów ryb.

Spółka jest organizacją producentów ryb zrzeszającą byłych i obecnych armatorów oraz właścicieli statków rybackich, funkcjonującą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w oparciu o kodeks spółek handlowych na zasadach "non profit". Spółka zajmuje się organizacją rynku rybnego oraz prowadzeniem czterech Lokalnych Centrów Pierwszej Sprzedaży. Zarządza także fabryką lodu łuskowego, silorybami, zakładem zajmującym się zamrażaniem i składowaniem produktów rybnych oraz zakładem wstępnej obróbki ryb. Spółka zajmuje się przede wszystkim produkcją i obrotem rybami w postaci świeżej i mrożonej. Współpracuje stale z kilkudziesięcioma polskimi armatorami odbierając rybę z ponad 30 kutrów oraz kilkunastu łodzi rybackich. Dzięki posiadaniu odpowiednich zasobów Spółka ma warunki do wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury z zachowaniem najwyższych standardów. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka oprócz celów gospodarczych, jako uznana organizacja producencka, powinna przede wszystkim spełniać cele wymienione w art. 7 Rozporządzenia nr 1379/2013 takie jak promowanie rentownej i zrównoważonej działalności połowowej, przyczynianie się do identyfikowalności produktów rybołówstwa oraz do dostępu konsumentów do jasnych i obszernych informacji, przyczynianie się do wyeliminowania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów, poprawienie warunków wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa, poprawienie zyskowności, stabilizowanie rynków.

Spółka zamierza wziąć udział w kompleksowej organizacji polskiego (narodowego) stoiska o powierzchni 400 m2, na które składać ma się część wspólna o wielkości 100 m2 oraz 20 wydzielonych stoisk wraz z zapleczem o powierzchni 15 m2 każde, na największych na świecie targach branżowych w..., które odbędą się w dniach 24-26 kwietnia 2018 r. Targi te są wystawą związaną z branżą ryb i owoców morza. Impreza skupia ponad 26 tysięcy kupujących, dostawców, ludzi mediów i innych związanych z branżą. W targach bierze udział co roku 77 krajów wystawców oraz kupujących z 144 krajów - od linii lotniczych poprzez bary, armię, szpitale, supermarkety, szkoły, restauracje, hotele, resorty wakacyjne po indywidualnych rzemieślników i producentów. W poprzedniej edycji uczestniczyło prawie 2000 producentów, 1700 firm, dostawców, mediów i innych specjalistów tej branży - z ponad 150 krajów, podczas gdy 27.000 osób odwiedzało stoiska, prowadziło rozmowy biznesowe i dyskutowało o możliwościach rozwoju rynku rybnego.

W ramach działania Spółka zamierza zlecić podwykonawstwo - zewnętrznej firmie, która wynajmie powierzchnię targową, zapewni dostarczenie do niej mediów (prąd, wodę) oraz zorganizuje polskie stoisko (pawilon) dla 20 podmiotów z branży (jednym z nich będzie pawilon Spółki). Firma zewnętrzna w ramach organizacji: zaprojektuje i wykona zabudowę stoisk, wynajmie odpowiedni sprzęt chłodniczy, wyposażenie stoisk, meble, monitory, sprzęt gastronomiczny i służący ekspozycji produktów, zorganizuje degustację produktów wystawców, zorganizuje pokazy kulinarne. Firma zewnętrzna zapewni catering na cały okres trwania targów - składający się z potraw z ryb i owoców morza, napojów ciepłych i zimnych, zapewni obsługę stoisk (hostessy) ich dojazd, zakwaterowanie, wyżywienie, zapewni również transport sprzętu i produktów służącym celom wystawowym, karty parkingowe i wejściówki na targi dla wystawców, wykona materiały promocyjne dla polskiego pawilonu, wykona aplikację internetową związaną z udziałem polskich firm na targach.

Za całość zleconych prac firma zewnętrzna wystawi Spółce fakturę z zawartą w niej stawką podatku VAT.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą i nieopłatną działalność statutową. Organizacja targów służyć ma promowaniu polskich produktów rybołówstwa i akwakultury. Korzyści z tego przedsięwzięcia odniosą wszyscy wystawcy z Polski. Spółka będzie chciała sfinansować przedmiotowy projekt ze środków unijnych, wobec czego wystąpi z wnioskiem o dofinansowanie w ramach wspierania zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybactwa w oparciu o ustawę z dnia 10 lipca 2015 r., o wspieraniu zrównoważonego sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz. U. z 2015 r. poz. 1358).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach w związku z organizacją wyżej wymienionych targów w ramach działalności gospodarczej?

Zdaniem Wnioskodawcy, kompleksowa organizacja polskiego (narodowego) stoiska na targach branżowych w... będzie wykonana w ramach wspierania zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybactwa. Zadanie to zleca i zawiera umowę ze Spółką Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Została ona wyznaczona przez Rząd RP do pełnienia roli akredytowanej agencji płatniczej. Według Wnioskodawcy, w zakresie realizacji tego projektu Spółka nie wykonuje czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Art. 86 ust. 2a ustawy określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Jednakże w przypadku przedstawionym przez Spółkę nie ma zastosowania powołany wyżej przepis, ponieważ Spółka ma możliwość odrębnego przypisania towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114 art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl przytoczonego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas jeśli zostaną określone warunki, tj. odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy nabyte towary i usługi służą działalności opodatkowanej. Udział w kompleksowej organizacji polskiego stoiska dla różnych przedstawicieli polskich firm związanych z branżą rybną, zdaniem Spółki, nie służą działalności opodatkowanej Spółki. Nabywane towary i usługi do zorganizowania targów, będą w ocenie Wnioskodawcy wykorzystane wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Przedsięwzięcie, które Spółka zamierza podjąć są w uznaniu Spółki działaniami statusowymi realizowanymi zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającym rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 oraz ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o organizacji rynku rybnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1389 t.j. z późn. zm.), którego beneficjentami będą wszyscy polscy wystawcy, a zatem w myśl wyżej wymienionych przepisów Spółce nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w ramach działalności gospodarczej. Spółka ma możliwość przyporządkowania nabycia towarów i usług wykorzystywanych do działalności opodatkowanej i niepodlegającemu opodatkowaniu. W związku z tym nie będzie mieć zastosowanie art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług dnia 11 marca 2004 r., w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Analiza obowiązujących przepisów prawa na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego pozwala stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści wniosku - środki pieniężne jakie ma otrzymać Spółka od Agencji stanowić będą dofinansowanie do realizowanego w ramach nieodpłatnej działalności statutowej projektu mającego na celu zorganizowanie ogólnonarodowego stoiska na targach w..., gdzie oprócz Wnioskodawcy będą się wystawiać inne podmioty oraz organy władzy publicznej, związane będą ze sferą działalności niebędącej działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem obok działalności gospodarczej Spółka wykonując powyższe zadanie prowadzić będzie działalność inną niż gospodarcza. W konsekwencji, wobec możliwości bezpośredniego przyporządkowania towarów i usług do ww. działalności, Spółka nie będzie zobowiązana do zastosowania proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a powołanej ustawy. Z uwagi na fakt, że otrzymane dofinansowanie nie będzie związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji ww. projektu nie będzie podlegał odliczeniu z uwagi na brak zaistnienia związku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym Spółka nie będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach w związku z organizacją wyżej wymienionych targów w ramach działalności gospodarczej, a tym samym przy realizacji i rozliczeniu tego zadania wydatki udokumentowane fakturami otrzymanymi od podatników VAT czynnych będą stanowiły w kwocie brutto wydatek kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że w związku z organizacją targów nie wystąpią po stronie Spółki czynności opodatkowane, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl