0115-KDIT1-2.4012.54.2017.1.AJ - VAT w zakresie zwolnienia od podatku dostawy niezabudowanej działki gruntu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.54.2017.1.AJ VAT w zakresie zwolnienia od podatku dostawy niezabudowanej działki gruntu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2017 r. (data wpływu 16 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy niezabudowanej działki gruntu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy niezabudowanej działki gruntu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną dla celów podatku od towarów i usług, działającą jako gmina, w Polsce jako podatnik VAT czynny, prowadzącą różnorodną działalność polegającą opodatkowaniu, a także działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ramach całokształtu prowadzonej działalności Gmina "realizuje" m.in. czynność dostawy gruntów.

Aktualnie na etapie sporządzenia protokołu z rokowań jest sprzedaż nieruchomości gruntowej niezabudowanej, oznaczonej nr geod...., o pow. 2,6897 ha, położonej w obrębie geodezyjnym wsi M., Gmina O., na którą urządzona jest księga wieczysta. Strony ustaliły, że cena sprzedaży nieruchomości gruntowej niezabudowanej zostanie uiszczona przed zawarciem aktu notarialnego, o czym nabywca zostanie poinformowany na 21 dni od dnia rozstrzygnięcia rokowań. Zgodnie ze sporządzonym protokołem, ww. nieruchomość jest sklasyfikowana jako: Ps VI - pastwiska trwałe, Ls V - lasy. Położona jest poza obszarem zwartej zabudowy wsi M. Działka ma nieregularny kształt, posiada bezpośredni dostęp do jeziora... oraz rzeki. Część terenu przystosowana jest na cele pola biwakowego. Na działce występują pojedyncze drzewa oraz skupisko drzew sosnowych. Działka posiada pełne uzbrojenie, dostęp do sieci energetycznej siłowej, wodociągu, kolektora sanitarnego.

Nieruchomość w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego obrębu M., Gmina O. (uchwała Rady Miejskiej z dnia 30 lipca 2008 r.) oznaczona jest symbolami:

1.

"9U5p" - tereny przystani żeglarskiej, gdzie ustalenia dla terenu, to:

a.

przeznaczenie terenu - przystań żeglarska,

b.

przeznaczenie dopuszczalne - pole biwakowe,

c.

ustalenia dotyczące ochrony i kształtowania ładu przestrzennego:

- powierzchnia zabudowy max. 300 m2,

- zakaz lokalizacji obiektów kubaturowych z wyjątkiem służących do obsługi przystani i pola biwakowego,

- zabudowę należy realizować jako jeden obiekt kubaturowy wielofunkcyjny,

- obiekty budowalne realizowane na wodzie wymagają pozwolenia wodno-prawnego,

- wprowadza się zakaz stosowania ogrodzeń pełnych i żelbetonowych elementów prefabrykowanych,

- dopuszcza się ogrodzenie drewniane ażurowe,

2.

"50E" - tereny trafostacji, gdzie ustalenia dla terenu, to:

a.

przeznaczenie terenu - trafostacje,

b.

dostępność terenów z drogi lokalnej i dojazdowej,

3.

"10UST" - teren dostępu do kąpieliska, gdzie ustalenia to:

a.

przeznaczenie terenu - dojście do kąpieliska

b.

dostępność kąpieliska ze ścieżki pieszo-rowerowej i plaży,

c.

budowa pomostów na wodzie wymaga pozwolenia wodno-prawnego,

d.

dopuszcza się wycinkę drzew w zakresie niezbędnym z przeznaczeniem pod dojście do kąpieliska,

4.

"28ZL", "30ZL" - tereny lasów i zadrzewień, gdzie ustalenia to:

a.

przeznaczenie terenów - lasy i zadrzewienia,

b.

dopuszcza się dolesienia terenów nieprzydatnych rolniczo oraz enklaw śródleśnych,

c.

zakaz wznoszenia wszelkich obiektów kubaturowych,

d.

obowiązuje maksymalna ochrona istniejącego drzewostanu,

5.

"02KDD12" - tereny dróg dojazdowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina powinna opodatkować stawką 23% VAT 0,0300 ha (300 m2) działki oznaczonej symbolem "9USp", a do pozostałej części (ustalonej wg klucza powierzchniowego), tj. 2,6597 ha, zastosować zwolnienie od podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien opodatkować stawką 23% dostawę gruntu niezabudowanego o pow. 0,0300 ha, co do którego plan zagospodarowania miejscowego przewiduje możliwość zabudowy (zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług), a do pozostałej części działki, tj. 2,6597 ha zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług (zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również (...).

Towarami - w myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od zasady opodatkowania według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że - wbrew twierdzeniom Gminy - planowana dostawa nie będzie zwolniona od podatku od towarów i usług. Z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika bowiem, że przewiduje on dla terenu mającego być przedmiotem sprzedaży zabudowę (pow. zabudowy max 300 m2). Uchwalenie przez Gminę ww. warunku dotyczącego wielkości maksymalnej zabudowy nieruchomości nie zmienia jej przeznaczenia jest jedynie warunkiem ograniczającym zabudowę gruntu. Przedmiotem dostawy będzie teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, co wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W konsekwencji, planowana dostawa będzie w całości opodatkowana 23% stawką podatku.

Końcowo należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej został (zostanie) określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl