0115-KDIT1-2.4012.534.2017.1.AP - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu przebudowy ulicy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.534.2017.1.AP Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu przebudowy ulicy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2017 r. (data wpływu 8 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 14 września 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony dnia 14 września 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn....

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina aplikuje o środki na realizację operacji w ramach PROW 2014-2020. Przedmiot zadania obejmuje:

Przebudowa ulicy L. z włączeniem do drogi wojewódzkiej do ulicy K. działki nr...; wykonanie robot budowlanych polegających na wykonaniu:

* rozbiórki nawierzchni ulicy wykonanej z bruku, kruszywa i z betonowych płyt drogowych oraz z rozbiórki innych elementów kolidujących z zamierzeniem budowlanym wraz z wywozem w miejsce wskazane przez Zamawiającego/Inwestora,

* na podłożu gruntowym G1 nawierzchni bitumicznej ulicy od włączenia w drogę wojewódzką do ulicy O. (ok. 195 mb), na odcinku od ulicy O. do ulicy K. nawierzchni z kostki betonowej szarej (ok. 110 mb), szerokość nawierzchni ulicy min. 5,5 m, łączna długość ulicy ok. 305 mb, ulica o klasie technicznej D, kategoria ruchu KR2,

* chodnika z kostki betonowej szarej jednostronnego od włączenia w drogę wojewódzką do ulicy Ogrodowej oraz dwustronnego chodnika z kostki betonowej szarej od ulicy O. do ulicy K. (szerokość chodników min. 1,5 m),

* zjazdów do wszystkich posesji z kostki betonowej czerwonej o szerokości min. 3,0 m,

* odprowadzenia wód opadowych do rowu znajdującego się na działce nr... lub do istniejącej kanalizacji deszczowej znajdującej się w drodze ul. L.,

* wykonaniu wymiany oświetlenia drogowego na nowe, wycinka drzew w ul. L. w celu zachowania odpowiedniej skrajni drogowej: (8 szt. gatunek lipa o obwodzie 180 cm, 5 szt. gatunek brzoza o obwodzie 45 cm, 3 szt. gatunek świerk o obwodzie 35 cm, mechaniczne karczowanie pni drzew: 18 szt.

Przebudowa ulicy K. działka nr...- wykonanie robot budowlanych polegających na wykonaniu:

* rozbiórki utwardzonej nawierzchni ulicy - kruszywa z nasypów kolejowych oraz z rozbiórki innych elementów kolidujących zamierzeniem budowlanym wraz wywozem w miejsce wskazane przez Zamawiającego/Inwestora.

* na podłożu gruntowym G1 nawierzchni ciągu pieszo-jezdnego o szerokości łącznej min. 5 m z kostki betonowej szarej na ciągu jezdnym oraz czerwonej na ciągu pieszym (ok. 90 mb), ulica o klasie technicznej D, kategoria ruchu KR2,

* zjazdów do wszystkich posesji z kostki betonowej czerwonej o szerokości min. 3,0 m-odprowadzenia wód opadowych powierzchniowo na pobocza lub do ulicy L.,

* wykonaniu budowy oświetlenia drogowego.

Przebudowa ulicy K. działka nr... - wykonanie robot budowlanych polegających na wykonaniu:

* rozbiórki utwardzonej nawierzchni ulicy - kruszywa z nasypów kolejowych oraz z rozbiórki innych elementów kolidujących z zamierzeniem budowlanym wraz wywozem w miejsce wskazane przez Zamawiającego/Inwestora i/lub ewentualnej utylizacji materiałów rozbiórkowych,

* na podłożu gruntowym G1 nawierzchni z kostki betonowej szarej (ok. 200 mb), szerokość nawierzchni ulicy min. 5,5 m, ulica o klasie technicznej D, kategoria ruchu KR2,

* dwustronnego chodnika z kostki betonowej szarej (szerokość chodników min. 1,5 m),

* zjazdów do wszystkich posesji z kostki betonowej czerwonej o szerokości min. 3,0 m,

* odprowadzenia wód opadowych do zaprojektowanej sieci kanalizacji deszczowej w ulicy K.,

* wykonaniu budowy oświetlenia drogowego.

Termin realizacji - kwiecień 2018 r. Wykonawca zadania został wyłoniony w drodze przetargu. Efekty operacji nie będą przedmiotem umów dzierżawy lub najmu i nie będzie osiągany przychód z tego tytułu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast Gmina nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych z użyciem infrastruktury i sprzętu sfinansowanego w ramach projektu. Reasumując należy stwierdzić, iż Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisaną powyżej operacją Gmina ma możliwość odzyskania i odliczenia naliczonego podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony w poz. 68 Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji. Efekty operacji nie będą przedmiotem umów dzierżawy lub najmu i nie będzie osiągany przychód z tego tytułu. Podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym ponieważ jest ostatecznie poniesiony przez Gminę, która będąc podatnikiem VAT nie ma żadnej możliwości odzyskania tego podatku. Gmina uważa, iż do wniosku aplikacyjnego powinno być dołączone oświadczenie beneficjenta (Gminy) o deklarowanym przez beneficjenta wykorzystaniu towarów i usług do czynności nieopodatkowanych VAT, zakupionych w związku z realizacją operacji w ramach PROW 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686) normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie został spełniony, gdyż planowane wydatki w ramach projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl