0115-KDIT1-2.4012.533.2019.3.MS - Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy działek gruntów niezabudowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.533.2019.3.MS Opodatkowanie podatkiem VAT dostawy działek gruntów niezabudowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym (ORD-WS) z dnia 9 września 2019 r. (data wpływu 16 września 2019 r.), uzupełnionym w dniu 16 października 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatników współwłaścicieli działek gruntów niezabudowanych, sposobu opodatkowania planowanej dostawy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich nabycia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 16 października 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatników współwłaścicieli działek gruntów niezabudowanych, sposobu opodatkowania planowanej dostawy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu złożonym przez:

* Zainteresowanego będącego stroną postępowania,

* Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania,

* Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania (Spółki)

przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca (Zainteresowany będący stroną postępowania) jest współwłaścicielem, w udziale wynoszącym 1/2, nieruchomości gruntowych stanowiących niżej wymienione działki niezabudowane położone w miejscowości Zgorzelec, które planuje przeznaczyć do sprzedaży:

* nr 1 o powierzchni 54.737 m2

* nr 2 o powierzchni 68.308 m2

* nr 3 o powierzchni 54.738 m2.

Powyższe nieruchomości Wnioskodawca nabył na podstawie umowy sprzedaży z dnia 25 listopada 1999 r. od Skarbu Państwa. Transakcja nabycia przez Wnioskodawcę nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu VAT i nie została udokumentowana fakturą VAT. W ewidencji gruntów wszystkie wymienione powyżej działki oznaczone są symbolami "ŁIV", "RIVa", "RIVb" jako łąki trwałe oraz grunty orne.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego działki nr 1, 2 i 3 znajdują się w obszarze oznaczonym symbolem... - teren obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, zabudowy usługowej, obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 oraz zlokalizowana jest na nich nieprzekraczalna linia zabudowy. Ponadto, działki nr 1 i 3 oznaczone są symbolem... - teren drogi wewnętrznej. Zatem, wymienione powyżej nieruchomości stanowią tereny budowlane (są przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę).

Przedmiotowe nieruchomości, na podstawie umowy dzierżawy zawartej dnia 1 września 2010 r., zmienionej następnie Aneksem numer 1 z dnia 2 września 2010 r., są przez Wnioskodawcę wydzierżawiane na cele rolnicze. Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 701 z późn. zm.) zwalnia się od podatku VAT dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

W uzupełnieniu wskazano, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest współwłaścicielem działek nr 1, 2 i 3 w udziale wynoszącym 1/2. Zainteresowany również nabył przypadającą mu część we współwłasności działek na podstawie umowy sprzedaży z dnia 25 listopada 1999 r. od Skarbu Państwa. Transakcja nabycia przedmiotowych nieruchomości nie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i nie została udokumentowana fakturą.

Przedmiotowe nieruchomości, na podstawie umowy dzierżawy zawartej dnia 1 września 2010 r. zmienionej następnie aneksem numer 1 z dnia 2 września 2010 r., są wydzierżawiane na cele rolnicze przez Zainteresowanych. Zainteresowany będący stroną postępowania nie wykorzystywał przedmiotowych nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej. Działki były wykorzystywane w majątku prywatnym.

Spółka (Zainteresowany niebędący stroną postępowania) w przedmiotowej transakcji będzie występowała jako nabywca nieruchomości stanowiących działki nr 1, 2 oraz 3. Spółka jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Spółka planuje przeznaczyć przedmiotowe nieruchomości po ich nabyciu do celów prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, niekorzystającej ze zwolnienia z VAT.

W związku z powyższym opisem zadano pytania sprowadzające się do rozstrzygnięcia poniższych kwestii:

1. Czy w związku z planowaną sprzedażą trzech nieruchomości, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, Zainteresowany będący stroną postępowania będzie występować jako podatnik VAT czynny w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT?

2. Jeżeli organ uzna stanowisko Zainteresowanego będącego stroną postępowania przedstawione w odniesieniu do pytania 1 za prawidłowe, to czy planowana sprzedaż nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania czy też powinna być opodatkowana stawką podstawową 23% VAT?

3. Czy w związku z planowaną sprzedażą trzech nieruchomości, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, Zainteresowany niebędący stroną postępowania, będący współwłaścicielem nieruchomości stanowiących działki nr 1, 2 oraz 3 w udziale wynoszącym 1/2, będzie występować jako podatnik VAT czynny w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT?

4. Jeżeli organ uzna stanowisko Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania, przedstawione w odniesieniu do pytania 3 za prawidłowe, to czy planowana sprzedaż nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania czy też powinna być opodatkowana stawką podstawową 23% VAT?

5. Czy w związku z planowanym nabyciem nieruchomości stanowiących działki nr 1, 2 i 3, w sytuacji gdy ich sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową 23% VAT, a zamiarem Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania tj. Spółki jest przeznaczenie przedmiotowych nieruchomości po ich nabyciu do celów prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, niekorzystającej ze zwolnienia z VAT, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych nieruchomości?

Zdaniem Zainteresowanych:

1. W związku z planowaną sprzedażą trzech nieruchomości, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, Zainteresowany będący stroną postępowania będzie występować jako podatnik VAT czynny w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

2. Planowana sprzedaż nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową 23% VAT.

3. W związku z planowaną sprzedażą trzech nieruchomości, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, Zainteresowany niebędący stroną postępowania będący współwłaścicielem nieruchomości stanowiących działki nr 1, 2 oraz 3 w udziale wynoszącym 1/2, będzie występować jako podatnik VAT czynny w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

4. Planowana sprzedaż nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową 23% VAT.

5. W związku z planowanym nabyciem nieruchomości stanowiących działki nr 1, 2 i 3, w sytuacji gdy ich sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową 23% VAT, a zamiarem Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania tj. Spółki jest przeznaczenie przedmiotowych nieruchomości po ich nabyciu do celów prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, niekorzystającej ze zwolnienia z VAT, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych nieruchomości.

Ad. 1 i 3

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku zawierania umowy dzierżawy gruntu, na jej podstawie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług przez właściciela na rzecz dzierżawcy. Dzierżawca za oddaną mu w dzierżawę rzecz płaci umówiony czynsz. Istnieje zatem bezpośredni związek między świadczoną usługą dzierżawy nieruchomości a przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Dzierżawa nieruchomości na cele rolnicze stanowi odpłatne świadczenie usług na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy VAT. Tym samym spełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT definicję działalności gospodarczej.

Wskazana dzierżawa przedmiotowych działek, zdaniem Wnioskodawcy, ma charakter działalności gospodarczej, bowiem była wykonywana w sposób ciągły i miała charakter ściśle zarobkowy i zorganizowany oraz wykraczała poza wykorzystywanie majątku do celów prywatnych. Spełniła zatem przesłanki kwalifikujące ją jako działalność gospodarczą.

Aby uznać dany majątek za prywatny istotny jest sposób jego wykorzystania i charakter działań podejmowanych w odniesieniu do niego w całym okresie posiadania przez dany podmiot. Musi być on w całym okresie posiadania wykorzystywany wyłącznie do celów prywatnych.

Stanowisko Wnioskodawcy jest potwierdzone w orzecznictwie TSUE m.in. w orzeczeniu w sprawie C-291/92, które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej wyłącznie do celów prywatnych. Majątek prywatny to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 listopada 2012 r. sygn. I FSK 1805/11 wyraził pogląd, że jeżeli działalność w zakresie dzierżawy gruntu cechuje się zarówno powtarzalnością, jak i długim okresem trwania to grunt wykorzystywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych, a właściciel prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. NSA wskazał przy tym, że dla oceny czy dana osoba prowadzi działalność gospodarczą w określonym zakresie nie ma znaczenia to, czy w tym zakresie zarejestrowała ona działalność czy też nie, nie ma znaczenia jej subiektywne przekonanie w tym zakresie.

Zatem, w przypadku planowanej sprzedaży trzech nieruchomości, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego wniosku, Wnioskodawca będzie występował jako podatnik VAT czynny.

Ad. 2 i 4

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W związku z tym, że Wnioskodawca dokonując planowanej sprzedaży nieruchomości występował będzie jako podatnik VAT czynny, a tym samym sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozważyć należy, czy planowana sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania VAT, czy też będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową 23% VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT dla dostawy towarów spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie tj.:

* towar, w tym przypadku nieruchomość, musiała być wykorzystywana wyłącznie na cele działalność zwolnionej z VAT,

* przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wydzierżawia przedmiotowe nieruchomości na cele rolnicze, a więc wykorzystuje je wyłącznie do celów działalności zwolnionej z VAT, gdyż na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zwalnia się od podatku VAT dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

Zatem pierwsza przesłanka umożliwiająca zastosowanie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zostanie spełniona.

Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, dokonana transakcja kupna-sprzedaży działek od Skarbu Państwa z 25 listopada 1999 r. nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług ani nie była udokumentowana fakturą VAT, jedynym dokumentem przenoszącym prawo własności był akt notarialny.

W związku z powyższym nie można uznać, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu przedmiotowych działek, skoro dostawa nie była objęta tym podatkiem. W takiej sytuacji nie można mówić, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. nieruchomości lub że takie prawo nie przysługiwało.

Zatem druga przesłanka umożliwiająca zastosowanie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie zostanie spełniona.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, niespełniona zostanie jedna z przesłanek wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, wobec czego nie będzie możliwe zastosowanie przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania.

Ustawodawca przewidział również zwolnienie od podatku dla dostaw terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Jak stanowi art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane należy rozumieć grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, przedmiotowe nieruchomości stanowią tereny budowlane, gdyż według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, są przeznaczone pod zabudowę.

Tym samym nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zatem, w związku z niespełnieniem przesłanek do zastosowania zwolnień z opodatkowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i 9) ustawy o VAT, zdaniem Wnioskodawcy, planowana transakcja sprzedaży nieruchomości wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową 23% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Ad. 5

W związku z planowanym nabyciem nieruchomości stanowiących działki nr 1, 2 i 3, w sytuacji gdy ich sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową 23% VAT, a zamiarem Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania tj. Spółki jest przeznaczenie przedmiotowych nieruchomości po ich nabyciu do celów prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, niekorzystającej ze zwolnienia z VAT, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Zainteresowanych i stanów prawnych obowiązujących w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl