0115-KDIT1-2.4012.51.2018.1.AD - Brak opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.51.2018.1.AD Brak opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 26 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W wyniku darowizny, dokonanej aktem notarialnym z dnia 28 kwietnia 2015 r., otrzymała Pani od matki niezabudowane działki położone w gminie Z. Działki te są działkami budowlanymi niezabudowanymi. Powyższe nieruchomości (działki budowlane) - dalej "Nieruchomości" w okresie ich posiadania (tj. od nabycia ich własności w drodze darowizny) nie były wynajmowane, wydzierżawiane, ani w jakikolwiek sposób oddawane do odpłatnego lub nieodpłatnego korzystania. Nie jest Pani zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji działalności gospodarczej. Zamierza Pani nabyte, w drodze darowizny, działki sprzedać, a pieniądze przeznaczyć na zakup mieszkania w mieście S., w którym mieszka 81 letnia matka wymagająca stałej opieki. Niemniej nie podejmowała Pani w odniesieniu do tych działek jakichkolwiek działań takich jak: zmiana ich przeznaczenia, podział, wykonanie przyłączy, uzbrojenie, itp. Informacji o zamiarze sprzedania działek nie zamieszczała Pani również w prasie, czy w biurach nieruchomości. Jedynym sposobem zakomunikowania chęci sprzedaży działek była tablica powieszona na jednej z działek z podaniem numeru telefonu. Zakłada Pani bowiem, że jeśli znajdzie chętnych do ich nabycia, to będą to zapewne sąsiedzi lub inne osoby mieszkające w okolicy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym sprzedaż działek nabytych w drodze darowizny podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na fakt, że nie spełnia definicji podatnika tego podatku. Sprzedaż nie będzie dokonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE stanowiska: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Nieruchomości stanowią Pani majątek prywatny. Ponownie wskazała Pani, że nie podejmowała względem nich jakichkolwiek czynności mających znamiona prowadzonej działalności gospodarczej takich jak: podział, uzbrojenie działek, wykonanie przyłączy energetycznych, itp. Nie zamieszczała również żadnych ogłoszeń w prasie o zamiarze ich sprzedaży, ani w żaden inny sposób ich nie reklamuje, jak również nie zachęca potencjalnych kupców do ich nabycia. Jedyną informacją o zamiarze sprzedaży była tablica z numerem telefonu powieszona na jednej z działek. Nie prowadzi Pani również działalności gospodarczej w jakimkolwiek innym zakresie, nie jestem wpisana do ewidencji działalności gospodarczej, ani zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług. Tym samym, Pani zdaniem, nie spełnia kryteriów do uznania jej za podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl